Bármennyire is rombolja például a nagy vasútavató hangulatot a beígért villamos motorvonatok szolgálatba állítását lehetetlenné tevő felsővezeték-rendszer megépítésének nehezen magyarázható késése, háromévnyi vágyakozás után az Esztergomból a fővárosba vezető sínpár mellett élők alighanem tudnak örülni annak is, ami elkészült. Mert önmagában is komoly vívmány, hogy az augusztus 20-i budapesti állami ünnepségekre akár vonattal is eljuthatnak. Az ünnep utáni hétköznapokon pedig a dugókban araszoló vonatpótló buszok zsúfoltságánál szinte bármi jobb lehet. És az összképen csak javíthat, hogy a MÁV-Start a nyár végén bővíti vonatai menetrendjét.
Az augusztus 31-től „további intézkedésig” érvényes járatrendben, a Piliscsaba és a főváros között szolgálatot teljesítő, tehát rövidebb útvonalon közlekedő vonatokkal együtt, majdnem három tucat járat szerepel. Köztük van olyan is, amely másfél óra helyett 73 perc alatt megteszi az utat Esztergom és Budapest között. Igaz, ezért állomások egész során egyszerűen csak átrobognak. Leányváron, Piliscséven, Magdolnavölgynél, Vörösvárbányánál, Szélhegynél, Ürömnél, Aranyvölgynél, Óbudán, Angyalföldön vagy éppen a Vasútmúzeum állomáson néhány járat nem áll majd meg.
De a lényeg, hogy az iskolába járó gyerekek három éve talán először lehetnek nagyjából biztosak benne, hogy ha időben elindulnak, nem késik le a becsengetést.
Ami nagy szó, mert az esztergomi vasút átépítésének évei alatt jobbára csak az utazás kiszámíthatatlansága volt biztos. Na meg az, hogy senki sem tudta, mikor is zakatol megint vonat Esztergom és a Nyugati pályaudvar között. A fejlesztés első, 2013 decemberében lezárt fázisában 19,1 milliárd forintból elkészült a vasút nagyjából 30 kilométere Pilisvörösvártól Esztergomig. A főváros előtti utolsó 13 kilométernyi sínszál munkálatai viszont nyúltak, mint a rétestészta. De hála a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlékenységének, legalább azt lehet tudni, a hivatalos értékelés szerint mi okozta a beruházás késését.
Lapunk kérdésére a szaktárcánál azt írták, a 25,4 milliárd forintos beruházás befejezését „több tényező is hátráltatta”. Első helyen a váratlan akadályokba ütköző, így a kelleténél lassabban lezárult kisajátítási eljárásokat említették. A vasútvonal építéséhez szükséges területek megszerzését szolgáló eljárások lebonyolítására „a jogszabályok alapján legfeljebb 60 nap” állt rendelkezésre. Ami azonban a különféle jogviták rendezéséhez kevésnek bizonyult. A „hatósági, bírósági eljárások miatt átlagosan 200-400 napig is elhúzódott egy-egy terület megszerzése.”
|
Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság |
És ez még nem minden. Az NFM-ben legalábbis úgy emlékeznek, két éve a rekordméretű árvíz, 2014-ben a nagy mennyiségű csapadék akadályozta a vasútépítőket. De annyira, hogy az Aquincum és Pilisvörösvár között dolgozó kivitelezők 2013 novembere helyett csak tavaly decemberben fejezték be a sínpálya kialakítását. Ami azzal járt, hogy a biztosítóberendezéseket, sorompókat telepítő Siemens is késve vehette át a munkaterületet, feladatai elvégzéséhez pedig tavasszal kezdhetett hozzá.
Más kérdés, hogy a helybéliek a vasútépítés ideje alatt közvetlen tapasztalatokat szerezhettek arról is, hogyan épülhetett „Magos Déva vára". Mert bár a vasúti létesítmények állékonyságának megőrzéséhez nem volt szükség a népballadai emberáldozatra, de
megesett, hogy amit az egyik kivitelező felépített, a másik néhány nappal később egyszerűen elbontotta vagy tönkretette.
Pusztultak el és épültek meg így kétszer-háromszor a vasút melletti parkolók, állomási peronok korlátjai, burkolatai. De megesett, hogy a gyalogos átjárók előtt frissiben felszerelt „labirint korlátok” valakit annyira zavartak a síneken való gyors áthaladásban, hogy lefűrészelésüktől sem riadt vissza.
Bárhogyan is volt, a hercehurcának egyelőre vége, a vonatok a Nyugati pályaudvartól egészen Esztergomig közlekedhetnek. Ami legfeljebb az autósoknak okozhat majd némi bosszúságot.
A Bécsi út ugyanis előreláthatólag októberig szintben keresztezi a vasutat, azaz a vonatok áthaladása idején a gépkocsiforgalmat megállítják.
De az őszi hónapokban dolgoznak majd az útépítők az ürömi körforgalom térségében is. Akik pedig vonatra szállnak, úgy számoljanak, lesz még egy év építkezés a sínek mentén is a főváros és Esztergom között.
A vasútvonal villamosításának évek óta halódó beruházását a MÁV átadta a NIF-nek. Az előkészületek zajlanak, és a felsővezeték-rendszer építése jövőre meg is kezdődhet. A 2017-ben záruló fejlesztést megkönnyíti, hogy a tartóoszlopok már a helyükön vannak.