Mint lapunk beszámolt róla, a célhoz vezető utat Lázár vezetésével igyekeztek simává tenni. A trafiktörvény egyik verzióját például már akkor láthatták a Continental vezetői, amikor az még be sem volt nyújtva az Országgyűlésnek.
Azonban a dohányipari cégek most közzétett mérlegeiből az derül ki, hogy a három említett cég – BAT, Continental, PM – belföldi árbevételének egymáshoz viszonyított arányában a Continental alig-alig erősödött, sőt a bevezetett változtatások hatására éppen az egyik nemzetközi óriás, a Philip Morris tört előre. Éppen az a társaság, amelyet tavaly a Miniszterelnökséget vezető Lázár János még a Heti Válaszon keresztül azzal vádolt meg, hogy pénzeli és bujtogatja a trafikrendszer kialakítása elleni tüntetéseket.
Persze azért a PM-nek sincs oka ünnepelni. A cégmérlegekből ugyanis jól látható, hogy tavaly mindkét multinak esett a belföldi értékesítése, a mértékek között azonban hatalmas eltérések vannak, s ez az amely a Philip Morris számára kedvező változásokat jelent. Utóbbi cég hazai árbevétele az elmúlt egy évben „csupán” 10 milliárd forinttal 193,8 milliárdról 183,8 milliárdra esett.
Eközben a BAT forgalma 187,8 milliárdról 150 milliárd forint közelébe zuhant. A Continentalnak ugyan sikerült növelni az eladásait, ez azonban csupán 400 millió forintot jelent. Ennek következtében piaci részesedése – csak a két nagyhoz viszonyítva – még egy százalékkal sem, egészen pontosan 0,7 százalékponttal 4,5 százalékról 5,2 százalékra emelkedett.
2012-ben a három cég összesített belföldi árbevétele 398 milliárd forint volt, ami 2013-ra 352 milliárdra csökkent. A 11,6 százalékos bevételzsugorodásánál azonban jóval nagyobb lehet a ténylegesen eladott áru csökkenése: ha ehhez ugyanis hozzácsapjuk, hogy 2013 végére – a trafikrendszer okozta drágulás, illetve az adóváltozások miatt – körülbelül 20 százalékot drágult a cigaretta, akkor a mérlegadatokból is visszaköszön: a legális piac áruforgalma valóban drámaian zuhant, ahogy erről a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) dohányforgalmi statisztikája is árulkodik.
A két nagy, illetve a Continental mellett a többi dohánycégnek sem volt a 2013 csúcsév.
|
A BAT gyára Michaela Rehle / Reuters |
Az Imperial Tobacco árbevétele a 2012-es 74,9 milliárdról 79,1 milliárdra, míg a JTI-é 43,9-ről 55,6-ra nőtt, ami a 20 százalék körüli drágulást is figyelembe véve piaccsökkenést jelent. Ez viszont nagy valószínűséggel csak a legális piac zsugorodását jelenti. Mint piackutatók, iparági szakértők már tavaly is jelezték: a feketepiac már a trafikrendszer bevezetésének a hírére „vette a lapot” és hozzálátott a terjesztési csatornái kialakításához.
A GfK piackutatása azt mutatta, hogy a Fidesz által tűzön-vízen át levezényelt piacfelosztás hajnalára, tavaly nyárra már 5 százalékponttal, bőven 10 százalék fölé nőtt a feketepiac részesedése, így a korábban „tiszta” közép- és nyugat-magyarországi területeken is feltűnt a Fehéroroszországból kisebb részt Ukrajnából származó csempészáru, aminek a behozhatatlan árelőnye mára gyakorlatilag kivégezte a trafikok jó részét.
A trafikok online forgalma alapján a legális dohánypiacot a korábbi becslésekkel szemben 470 milliárdra lehet tenni, ehhez jön hozzá az időközben már 12 százalékos piacrészt kihasító feketekereskedelem bő 60 milliárdja.