galéria megtekintése

A fiatalok túlléptek azon, hogy sok pénzt szeretnének keresni

3 komment


Varga G. Gábor

Négyből három startup a csapatmunka hiányán vérzik el – állítja Fehér Gyula, a Ustream alapítója. A szcéna magyar veteránjai összeálltak a tehetségek felkarolására.

Nem elég tudatosak a magyar vállalkozók, holott ők határozzák meg az ország jövőjét. Évről évre többen szeretnének alkotó szándékkal vállalkozásba kezdeni, de még sokat kell tenni a sikerért – mondta a Népszabadságnak Fehér Gyula, a Ustream és a Bridge Budapest társalapítója. Pistyur Veronika, a tehetséggondozó egyesület vezetője szerint a tudás és a teljesítmény a legtöbbször elég kellene hogy legyen az érvényesüléshez.

A Ustream irodájában ülünk, a közelmúltban a magyar alapítású céget megvásárolta az IBM. Aki ma itt dolgozik, a legjobb állások egyikét mondhatja magáénak, ti mégis arra ösztökéltek sokakat a Bridge Budapest keretében, hogy indítsanak vállalkozást. Nem furcsa ez?

Fehér Gyula: Alkotó vállalkozások és megvalósított elképzelések révén fejlődhet egy ország. Örömteli, hogy egy tehetséges ember önálló projektbe fog, de a siker feltétele a felkészültség. A legtöbb startup egyébként merész, önálló és a lehetőségeket felismerő embereket keres, akikből nagyobb arányban lesz vállalkozó.

 

Te lennél a példája, hogy „bárkinek sikerülhet"?

F. Gy.: Nem szeretek bezzeggyerek lenni, mert a mi sztorinkban nincs olyan, ami csak és kizárólag hozzám köthető, még ha hitelesen mondhatom is, hogy egy jól megcsinált ötlettel magyarként is ki lehet menni a nemzetközi piacokra.

Vállalkozó kedvűek a magyar fiatalok?

Pistyur Veronika és Fehér Gyula hidakat épít a jövő vállalkozói számára
Pistyur Veronika és Fehér Gyula hidakat épít a jövő vállalkozói számára
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Pistyur Veronika: A 20–35 évesek körében nem jellemző a vállalkozás, de ennek oka változik. ­Tavaly még a fiatalok harmada hozta fel a kockázatkerülést és a biztonságvágy érvét, amikor azt magyarázta, miért nem indít vállalkozást. Ma már csak 18 százalékuk kockázatkerülő, s majdnem minden ­ötödik fiatal inkább a felkészültség és a magabiztosság hiányával indokolja, miért marad „tétlen".

Milyen kép él a fejekben a vállalkozókról?

P. V.: Még él a fejekben a simlis, kiskapukat kereső, hivalkodó emberek képe, de terjed a kreatív, innovatív és becsületes versenyző profilja is.

Amikor egy fiatal vállalkozást indít, tud becsületesen dolgozni? Ilyen magas adók és erős bürokrácia mellett is?

F. Gy.: Ha a gazdaság szereplői közül minél többen a szabályokat betartva játszanak, az az egyes cég és az ország sikerének is a záloga. Számomra nem kérdés, hogy ezt így lehet és kell is csinálni.

P. V.: Vannak helyek, ahol előrébb járnak. Ausztriában például egy frissen alapított vállalkozást sokkal gyakrabban ellenőriz az adóhivatal, de az első évben nem büntetnek. Tanítanak, tanácsot adnak. Ez például követendő gyakorlat.

Mi a szeretetautomata?

A feladat az volt, hogy találjanak a környezetükben egy problémát és arra adjanak megoldást. A lányok úgy gondolták, a hétköznapi szerelmi kríziseket nem mindig könnyű hirtelen kezelni és segítséget kérni. Ezért a mosdóban elhelyeztek egy szere-tetautomatát, ami kedves üzenetekkel vigasztalja a támogatásra vágyót.

Mi a helyzet a felelősséggel?

F. Gy.: Nemcsak a felelősséget, a lehetőséget is fel kell ismerni. Ötletek, álmok és képességek éppúgy kellenek a sikerhez, mint a megfelelő környezet.

Túlléptek a magyar fiatalok azon, hogy sok pénzt szeretnének keresni?

F. Gy.: A sok pénz már rég nem elég motiváció, az alkotás sokkal inkább. Egy startup cég kifutása különben tíz év körül van, s az elején inkább szól a dolog a hitről és a sok munkáról, mint a pénzesőről.

P. V.: Kezdőként elkél a segítség a tervezésben, de fontos, akárcsak a realitás talaján maradásban. A kudarc feldolgozása is kulcskérdés, hogy a következő alkalommal ne visszahúzzon, hanem tapasztalatot, önbizalmat biztosítson.

Mi hiányzik leginkább a sikeres vállalkozásokhoz?

F. Gy.: A kooperációs készség. Négyből három startup a csapatmunka hiányán vérzik el.

P. V.: Ezért fontos ezt bevinni az oktatásba. Nemrég egy vidéki iskolában jártunk, ahol mi lepődtünk meg a legjobban, hogy mit alkottak az együtt dolgozó diákok: szeretet-automatát.

És az önbizalom?

P. V.: Hegyeket tud megmozgatni és valóban hiányzik. De fontos, hogy tudás és teljesítmény legyen az alap, amire épül a magabiztosság. Az Első millióm című programban tanulságos történetek elmesélésével segítünk közösséget építeni és átadni a megfelelő vállalkozói tudást.

Mi az a Bridge Budapest?

A Bridge Budapest gyorsan fejlődő és nemzetközileg is sikeres, Magyarországról indult cégek kezdeményezése, mint a Prezi, a LogMeIn és például a Ustream. Tehetséges magyar fiataloknak ösztöndíjat ajánlanak, hogy tapasztalatot és inspirá­ciót szerezhessenek. Hisznek abban, hogy a sikertörténetek minél szélesebb körben való megismertetésével pozitív változásokhoz járulnak hozzá Magyarországon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.