Te lennél a példája, hogy „bárkinek sikerülhet"?
F. Gy.: Nem szeretek bezzeggyerek lenni, mert a mi sztorinkban nincs olyan, ami csak és kizárólag hozzám köthető, még ha hitelesen mondhatom is, hogy egy jól megcsinált ötlettel magyarként is ki lehet menni a nemzetközi piacokra.
Vállalkozó kedvűek a magyar fiatalok?
|
Pistyur Veronika és Fehér Gyula hidakat épít a jövő vállalkozói számára Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Pistyur Veronika: A 20–35 évesek körében nem jellemző a vállalkozás, de ennek oka változik. Tavaly még a fiatalok harmada hozta fel a kockázatkerülést és a biztonságvágy érvét, amikor azt magyarázta, miért nem indít vállalkozást. Ma már csak 18 százalékuk kockázatkerülő, s majdnem minden ötödik fiatal inkább a felkészültség és a magabiztosság hiányával indokolja, miért marad „tétlen".
Milyen kép él a fejekben a vállalkozókról?
P. V.: Még él a fejekben a simlis, kiskapukat kereső, hivalkodó emberek képe, de terjed a kreatív, innovatív és becsületes versenyző profilja is.
Amikor egy fiatal vállalkozást indít, tud becsületesen dolgozni? Ilyen magas adók és erős bürokrácia mellett is?
F. Gy.: Ha a gazdaság szereplői közül minél többen a szabályokat betartva játszanak, az az egyes cég és az ország sikerének is a záloga. Számomra nem kérdés, hogy ezt így lehet és kell is csinálni.
P. V.: Vannak helyek, ahol előrébb járnak. Ausztriában például egy frissen alapított vállalkozást sokkal gyakrabban ellenőriz az adóhivatal, de az első évben nem büntetnek. Tanítanak, tanácsot adnak. Ez például követendő gyakorlat.
Mi a szeretetautomata?
A feladat az volt, hogy találjanak a környezetükben egy problémát és arra adjanak megoldást. A lányok úgy gondolták, a hétköznapi szerelmi kríziseket nem mindig könnyű hirtelen kezelni és segítséget kérni. Ezért a mosdóban elhelyeztek egy szere-tetautomatát, ami kedves üzenetekkel vigasztalja a támogatásra vágyót.
Mi a helyzet a felelősséggel?
F. Gy.: Nemcsak a felelősséget, a lehetőséget is fel kell ismerni. Ötletek, álmok és képességek éppúgy kellenek a sikerhez, mint a megfelelő környezet.
Túlléptek a magyar fiatalok azon, hogy sok pénzt szeretnének keresni?
F. Gy.: A sok pénz már rég nem elég motiváció, az alkotás sokkal inkább. Egy startup cég kifutása különben tíz év körül van, s az elején inkább szól a dolog a hitről és a sok munkáról, mint a pénzesőről.
P. V.: Kezdőként elkél a segítség a tervezésben, de fontos, akárcsak a realitás talaján maradásban. A kudarc feldolgozása is kulcskérdés, hogy a következő alkalommal ne visszahúzzon, hanem tapasztalatot, önbizalmat biztosítson.
Mi hiányzik leginkább a sikeres vállalkozásokhoz?
F. Gy.: A kooperációs készség. Négyből három startup a csapatmunka hiányán vérzik el.
P. V.: Ezért fontos ezt bevinni az oktatásba. Nemrég egy vidéki iskolában jártunk, ahol mi lepődtünk meg a legjobban, hogy mit alkottak az együtt dolgozó diákok: szeretet-automatát.
És az önbizalom?
P. V.: Hegyeket tud megmozgatni és valóban hiányzik. De fontos, hogy tudás és teljesítmény legyen az alap, amire épül a magabiztosság. Az Első millióm című programban tanulságos történetek elmesélésével segítünk közösséget építeni és átadni a megfelelő vállalkozói tudást.
Mi az a Bridge Budapest?
A Bridge Budapest gyorsan fejlődő és nemzetközileg is sikeres, Magyarországról indult cégek kezdeményezése, mint a Prezi, a LogMeIn és például a Ustream. Tehetséges magyar fiataloknak ösztöndíjat ajánlanak, hogy tapasztalatot és inspirációt szerezhessenek. Hisznek abban, hogy a sikertörténetek minél szélesebb körben való megismertetésével pozitív változásokhoz járulnak hozzá Magyarországon.