- Mostantól járhatok a régi, szar utakon, kerülhetek nyolc kilométert. Kurvára örülök ennek, amiképp az 1,8 százalékos nyugdíjemelésnek, miközben a politikusok bére harminccal emelkedett.
A benzinkútnál várakozó egyik ismerős ironikusan megjegyezte, hogy el kell viselni, ha ezt a kormányt választottuk.
- Ki választotta? - csattant fel Hepp Miklós. - Másfél millió agyalágyult? - Majd nyomdafestéket nem tűrő szavakkal közölte, mit tenne velük, hozzátéve, "a hülyeség újratermelődik".
Megkérdeztem arról is Heppet és a bogyiszlói elégedetlenkedőket, mennek-e tüntetni az útdíj ellen, Hepp újra felcsattant:
- Minek? Minden marad a régiben.
Az M9-esen járókat sújtó útdíj tíznél több település hozzávetőleg százezer lakóját érint Tolnában és Bácsban, ráadásul azok, akik az alig 18 kilométeres utat igénybe véve átkelnek a Dunán, két megyényi, vagyis 10 ezer forintos tarifát kell fizessenek. A fentiek ellenére az új sarc ellen meghirdetett szocialista demonstráció kissé pártügy maradt. A 6-os főút szekszárdi kivezető szakaszán, a főváros irányába alig húsz autó és félszáz szocialista tüntető tiltakozott az útdíj ellen. A négysávos utat nem kellett miattuk félpályásan lezárni, a délelőtt tíz és tizenegy között tartott demonstráció csak lassításra késztette az elsuhanó járműveket. Az autósok közül sokan dudálással jelezték szimpátiájukat. Néhányan lassítottak, hogy elolvassák a tüntetők tábláit. „Viktor! Nem kéne doktor?" kérdezte az egyik transzparens, „Pannon szarkák! Lopni bűn!", harsant a másik, „Kinyílt a nemzeti bicska", hirdette a harmadik, „Útdíj! Mit szívtatok?", firtatta a negyedik. Kurtyán Ferenc, az MSZP szekszárdi szervezetének elnöke hangsúlyozta, hogy a hétfői rendezvény csak figyelmeztetés:
- Ha a kormány nem vonja vissza az M9-esre kivetett útdíjat, akkor január végén járművekkel blokád alá vonjuk Szekszárdot, és a várost nem lehet elhagyni, és nem lehet oda bemenni.
- Ez jogsértő lenne – szóltam közbe.
- Tudjuk – bólintott rá a városi elnök. - De vállaljuk ennek kockázatát. Polgári engedetlenségre készülünk. Mellesleg az M9-es hídját az első Orbán-kormány építette. Az itteni táblákon évekig az állt, hogy Önöknek épült, az Önök adójából. Ha most fizetni kell a hídért, akkor kétszer adóztatnak meg minket ugyanazért, márpedig az is jogsértés.
|
falseUngár Tamás / Népszabadság |
A tolnai demonstráción a Bács-Kiskun és Somogy megyei szocialisták is ott voltak. Tudni kell, hogy a kilencvenes években megálmodott M9-es út Soprontól, Szombathelyen és Kaposváron át, egészen az M5-ösig futna. Ebből a – nyomvonaltól függően - 350-370 kilométeres sztrádából eddig csak Tolnában épült meg 18 kilométer és a Szent László híd, illetve tíz éve kész van a Kaposvári elkerülő, ami ugyancsak része a lesz majd a – jó esetben húszas években megvalósuló – M9-esnek. Ezt a kerülőt is fizetővé tették. A somogyiak tábláján az volt olvasható, hogy „M9: sem az út, sem az útdíj nem vezet sehova".
- Kaposvárnak nincs kapcsolata a sztrádákkal – mondta minderről Pintér Attila, a szocialisták kaposvári szervezetének elnöke. - Most, hogy a kerülő díjas lett, Kaposvár helyzete rosszabbodott, hisz a forgalom, a bűz és a balesetveszély megnőtt a városban.
Pintér azt különösen sajnálta, hogy a Fidesz olyan befolyásosnak hitt politikusa, mint Szita Károly, Kaposvár polgármestere, ebben az ügyben nem tudott lobbizni városáért. Ugyanakkor az M9-es útdíját megszenvedő települések fideszes vezetői is próbálnak – szelíd módon – szót emelni a választóikat megrövidítő útdíj ellen. Palotai Péter, Dusnok független polgármestere elmondta, hogy az M9-es által érintett településvezetők a napokban levelet küldenek a miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosnak az útdíj visszavonását kérve. Ezt – várhatóan – aláírja 15 polgármester, akiknek többsége kormánypárti.