galéria megtekintése

Útdíjbotrány: blokáddal fenyegetik Szekszárdot

2 komment


Ungár Tamás

Sűrű káromkodásokkal és fenyegetőzésekkel fogadták az útdíj bevezetését az M9-es környékén lakók.

- Dühíti a bogyiszlóiakat az útdíj. Sokan ingáznak innen dolgozni Szekszárdra meg Paksra, nekik januártól fizetni kell az M9-ért. Bevásárolni is Szekszárdra járunk. Baja felé is az M9-en megyünk, így húsz perccel rövidebb. Úgyhogy jó lenne, ha eltörölnék az útdíjat.

Ungár Tamás / Népszabadság

Így összegezte hétfőn reggel a paprikájáról elhíresült, 2200 lelkes, Tolna megyei falu lakóinak véleményét a 75 éves Szűcs Lajos. Hozzátette, hogy a dusnokiaknak és a sükösdieknek is ez az álláspontja, mert nekik is pénzt szed ki a zsebükből az útdíj. A község főutcáján talicskáját toló férfi indulat nélkül beszélt. Nem úgy a címeres melegítőt viselő Hepp Miklós, ő sűrűn káromkodott, amikor a bogyiszlói benzinkútnál az útdíjról kérdeztem. A Duna-parti portán lakó, bajszos férfi bejár Szekszárdra, s eddig az M9-esen tette ezt.

 

- Mostantól járhatok a régi, szar utakon, kerülhetek nyolc kilométert. Kurvára örülök ennek, amiképp az 1,8 százalékos nyugdíjemelésnek, miközben a politikusok bére harminccal emelkedett.

A benzinkútnál várakozó egyik ismerős ironikusan megjegyezte, hogy el kell viselni, ha ezt a kormányt választottuk.

- Ki választotta? - csattant fel Hepp Miklós. - Másfél millió agyalágyult? - Majd nyomdafestéket nem tűrő szavakkal közölte, mit tenne velük, hozzátéve, "a hülyeség újratermelődik".

Megkérdeztem arról is Heppet és a bogyiszlói elégedetlenkedőket, mennek-e tüntetni az útdíj ellen, Hepp újra felcsattant:

- Minek? Minden marad a régiben.

Az M9-esen járókat sújtó útdíj tíznél több település hozzávetőleg százezer lakóját érint Tolnában és Bácsban, ráadásul azok, akik az alig 18 kilométeres utat igénybe véve átkelnek a Dunán, két megyényi, vagyis 10 ezer forintos tarifát kell fizessenek. A fentiek ellenére az új sarc ellen meghirdetett szocialista demonstráció kissé pártügy maradt. A 6-os főút szekszárdi kivezető szakaszán, a főváros irányába alig húsz autó és félszáz szocialista tüntető tiltakozott az útdíj ellen. A négysávos utat nem kellett miattuk félpályásan lezárni, a délelőtt tíz és tizenegy között tartott demonstráció csak lassításra késztette az elsuhanó járműveket. Az autósok közül sokan dudálással jelezték szimpátiájukat. Néhányan lassítottak, hogy elolvassák a tüntetők tábláit. „Viktor! Nem kéne doktor?" kérdezte az egyik transzparens, „Pannon szarkák! Lopni bűn!", harsant a másik, „Kinyílt a nemzeti bicska", hirdette a harmadik, „Útdíj! Mit szívtatok?", firtatta a negyedik. Kurtyán Ferenc, az MSZP szekszárdi szervezetének elnöke hangsúlyozta, hogy a hétfői rendezvény csak figyelmeztetés:

- Ha a kormány nem vonja vissza az M9-esre kivetett útdíjat, akkor január végén járművekkel blokád alá vonjuk Szekszárdot, és a várost nem lehet elhagyni, és nem lehet oda bemenni.

- Ez jogsértő lenne – szóltam közbe.

- Tudjuk – bólintott rá a városi elnök. - De vállaljuk ennek kockázatát. Polgári engedetlenségre készülünk. Mellesleg az M9-es hídját az első Orbán-kormány építette. Az itteni táblákon évekig az állt, hogy Önöknek épült, az Önök adójából. Ha most fizetni kell a hídért, akkor kétszer adóztatnak meg minket ugyanazért, márpedig az is jogsértés.

falseUngár Tamás / Népszabadság

A tolnai demonstráción a Bács-Kiskun és Somogy megyei szocialisták is ott voltak. Tudni kell, hogy a kilencvenes években megálmodott M9-es út Soprontól, Szombathelyen és Kaposváron át, egészen az M5-ösig futna. Ebből a – nyomvonaltól függően - 350-370 kilométeres sztrádából eddig csak Tolnában épült meg 18 kilométer és a Szent László híd, illetve tíz éve kész van a Kaposvári elkerülő, ami ugyancsak része a lesz majd a – jó esetben húszas években megvalósuló – M9-esnek. Ezt a kerülőt is fizetővé tették. A somogyiak tábláján az volt olvasható, hogy „M9: sem az út, sem az útdíj nem vezet sehova".

- Kaposvárnak nincs kapcsolata a sztrádákkal – mondta minderről Pintér Attila, a szocialisták kaposvári szervezetének elnöke. - Most, hogy a kerülő díjas lett, Kaposvár helyzete rosszabbodott, hisz a forgalom, a bűz és a balesetveszély megnőtt a városban.

Pintér azt különösen sajnálta, hogy a Fidesz olyan befolyásosnak hitt politikusa, mint Szita Károly, Kaposvár polgármestere, ebben az ügyben nem tudott lobbizni városáért. Ugyanakkor az M9-es útdíját megszenvedő települések fideszes vezetői is próbálnak – szelíd módon – szót emelni a választóikat megrövidítő útdíj ellen. Palotai Péter, Dusnok független polgármestere elmondta, hogy az M9-es által érintett településvezetők a napokban levelet küldenek a miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosnak az útdíj visszavonását kérve. Ezt – várhatóan – aláírja 15 polgármester, akiknek többsége kormánypárti.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.