Több fővárosi közlekedési beruházásnál erősen kétséges, hogy tartható-e ez a határidő.
30 milliárd veszélyben
A kormány összesítése szerint a 11 projektre összesen megítélt 90 milliárd forint uniós támogatás harmada került eddig veszélybe. S ebbe még nem számolták bele a 4-es metró 180 milliárdos uniós támogatási szerződését, amely további 42,1 milliárddal terhelné meg a budapesti büdzsét. (A főváros héten tárgyalandó költségvetésében ez kockázati tényezőként szerepel.) A szerződési határidőből kifutó projektelemek – M1–M7-es csomópont, a kelenföldi buszpályaudvar és a P+R parkolók – számláját ugyanis teljes egészében a fővárosnak kell fizetnie a korábbi 11 százalék helyett. S akkor még nem is beszéltünk a dugódíjról, amelynek bevezetése szintén szerepel a szerződésben, bár Tarlós István részleteiben nem ismertetett uniós háttéralkukra hivatkozva állítja, hogy 2017-ig kaptak haladékot. Ha mégsem így lenne, akkor ez további 8-26 milliárdos elvonást jelentene.
A vártnál sokkal jobban elhúzódó előkészítés, a halogatott pályázati kiírások, illetve a közbeszerzési eredmények sorozatos döntőbizottsági és bírósági megtámadása több nagy projektet sodorhat ki az unió 2015-ös felhasználási elszámolási határidejéből.
Mostanáig tagadták
Köztük olyanokat, amelyek veszélyes csúszásáról már egy évvel ezelőtt írt a Népszabadság, de a BKK és a főváros akkor hevesen tagadta a késlekedést, és az uniós források elvesztésének lehetőségét. Ezek között szerepelt a megújuló 1-es, 3-as villamos továbbvitele, valamint a pályájára szánt járművek beszerzése is. Az előbbi 41 milliárd forint értékű uniós támogatásból 2014 végéig 15,5 milliárdot, utóbbiból a szállítói szerződés késői megkötése miatt 3,2 milliárdot nem tudott lehívni a BKK.
De erős késésben van a budai fonódó Széll Kálmán téri ága is. A kivitelezői pályázatot – számos halasztás után – 2013 szeptemberében írták volna ki, csakhogy a tenderkiíráshoz szükséges engedélyeket csak október végén kapták meg. A kivitelezést végül idén januárban kezdhették meg. Így a 11,2 milliárd forintos uniós támogatásból eddig 4,6 milliárdot tudtak csak lehívni. De nincs sokkal jobb helyzetben a Bem rakparti ág sem, ott a 3,5 milliárdból 2,1 hibádzik.
Bajok az előkészítéssel
Nemcsak a kivitelezéssel gyűlik meg a baja a fővárosnak, hanem az előkészítéssel is. Így nem sikerült határidőre elkészíteni az észak–déli regionális gyorsvasút déli szakaszának, a villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztésének, az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének, valamint a kisföldalatti meghosszabbításának megvalósíthatósági tanulmányát sem. De csúszik a főváros az M3-as metró rekonstrukciójának és a 2-es villamos felújításának előkészítésével is.
|
Budapest, a gazdag, Budapest, a szegény Földi Imre / Népszabadság |
A kormány néhány hónapon belül dönt arról, hogy a késlekedő fejlesztések közül melyiket törlik a támogatott projektek közül. A törölt programok befejezésének költsége így a késlekedő félre hárul. De a bent maradókra is vonatkozik az a tiltás, hogy a késedelmes projektek gazdái addig nem kaphatnak az államtól a Széchenyi 2020 pályázati rendszerben új támogatást, amíg az előző beruházást le nem zárják. Ráadásul a kormány döntése értelmében annyival csökkentik az adott szervezet jövő évi központi költségvetési támogatását, amennyi uniós forrást miatta elveszítettek.