A legtöbb településen az verte ki a biztosítékot: előírták például a korántsem létfontosságú – a tompítottat nappal helyettesítő extra lámpát – gyári LED nappali menetfényt, az ebben a kategóriában szokatlannak számító függönylégzsákokat és a legalább 100 kW (136 lóerő) teljesítményű motort.
|
A buszokhoz elvben 8 millió forintot ad a kormány Beliczay László / MTI |
Mindezek ismeretében többen jelezték: a sok extra miatt nem találnak olyan mikrobuszt a piacon, ami minden feltételnek megfelelne. A Miniszterelnökség akkor lapunknak cáfolta, hogy ne lenne megfelelő modell, de egyetlen „jó” típust sem nevezett meg. Egyúttal – a hibát közvetve elismerve – jelezte: módosítják az alig egyhetes rendeletet, hogy az ügyfeleknek „nagyobb választási lehetőségük legyen a legmegfelelőbb gépjárműtípus kiválasztására”. A rendelet javított kiadását április végéig ígérték, ám addig csak tervezet készült – igaz, abból rögtön kétféle.
A Miniszterelnökség azt jelezte, hogy az új rendelet szerint a 100 kW-os teljesítmény helyett elég lehet 80 kW is. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) viszont közleményében arról írt, hogy 60 kW-ra szállítják le a minimálisan szükséges teljesítményt. Az viszont mindkét tervből kiderül, hogy függönylégzsák nem lesz kötelező, a LED nappali menetfény ügyében pedig kompromisszumos megoldással fújt visszavonulót a Miniszterelnökség: több márkát is beengedve a versenybe, megengedik, hogy utólag szerelje be a márkakereskedő a hiányzó extra lámpát.
Többen azt furcsállták: a rendelet tervezete szerint elég lesz csak vezetőoldali oldallégzsákot rendelni, miközben azt jobbára csak párban adják. Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese – aki elsőként tette szóvá a pályázat feltűnő hibáit – azt mondta: a tervezett módosítások és a kaotikus állapotok megerősítik gyanúját: a kormányzat egy bizonyos gyártót hozott volna helyzetbe a különös extrákkal, műszaki paraméterekkel, csakhogy ezt elrontotta, mert a túl szigorú feltételekkel a favoritját is kizárta a pályázatból, most pedig kapkodó tűzoltásba kezdett.
Elképesztőnek nevezte, hogy másfél nappal egy pályázat állítólagos megnyitása előtt még nem ismertek a végleges feltételek. A Miniszterelnökség kapkodása nem csak a pontatlanságokban érhető tetten: a hivatal sajtóosztályán április vége óta nem válaszoltak konkrét kérdéseinkre, s azóta rendre azzal hárították el megkereséseinket, hogy bármikor megjelenhet a Magyar Közlönyben a rendelet javított változata.
Itt érdemes megemlíteni: míg a módosított rendelet, azaz az új feltételek sora kedden este sem volt ismert, a Miniszterelnökség és a vidékfejlesztési hivatal egyaránt azt jelezte: csütörtöktől lehet pályázni. Árulkodó továbbá az is: tegnap inkognitóban érdeklődtünk a pályázatról az MVH-nál, s egy ügyintéző azt tanácsolta: ahogy ők, mi is folyamatosan figyeljük a Magyar Közlöny honlapját.