Várszegi már 2011-ben arra utalt a Népszabadságnak: a gyártó szakmai véleménye keresletgeneráló szándéknak is betudható. De úgy vélte, hogy a BKV-nak se a 80 milliárd forint értékűre becsült járművásárlásra, se a feleannyiba kerülő felújításra nem futja. Bár azt elismerte, hogy a 370 kocsiból álló járműpark fele elmúlt harmincéves, és a 43 legöregebbet a metrótűz nyomán ki is vonták a forgalomból. Helyükre húsz újabbat vezényeltek át az M2-es vonalról.
|
Az orosz gyártó már öt éve azt ajánlotta, hogy felújítás helyett újakra cseréli a metrószerelvényeket Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Ezek alváza vagy azok néhány darabja esetleg felhasználható a mostani felújítás során. A többi kétszáz jármű esetében ez aligha kivitelezhető. Az anyagvastagság-mérések ugyanis olyan mértékű elvékonyodást mutattak ki, amelynél már nem használható biztonsággal az elem. S ha az alváz nem a régi, akkor a számok sem azok. Márpedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása szerint a vasúti járművek azonosítására a pályaszám és az alvázszám szolgál. Az orosz Metrowagonmash által gyártott és a múlt héten Budapestre szállított kocsikon viszont nincsenek kocsiszekrénybe beütött pályaszámok. A számokat csak a járművek oldalára ragasztott matricákon tüntették fel. Nem véletlenül: ha a prototípus megkapja a típusengedélyt, akkor várhatóan új pályaszámot kapnak a kocsik. A helyszínen legalábbis ezt válaszolták Bíró Endrének, a Metróért Egyesület elnökének a kérdésére.
A prototípus vizsgálatának része a 15 ezer kilométeres próbaüzem, amit Budapesten kell teljesíteni. Ezt elnyújthatja a pálya rekonstrukciója. A 137 milliárd forintra becsült munkára szakipari hírek szerint minden nagyobb cég jelentkezni fog, köztük a Strabag, a Swietelsky, a KÉSZ, sőt Garancsi István és Mészáros Lőrinc birodalmának vállalkozásai is. Az eredményt szinte bizonyosan megtámadja valamelyik vesztes, a szerződéskötés így hónapokkal is kitolódhat. Ez akár kapóra is jöhet a fővárosnak, ugyanis a rekonstrukcióra egy fillérje sincs, azt uniós és kormányzati forrásból valósítaná meg. Ám az unióhoz még a támogatási kérelem se futott be. A Metrowagonmash jóformán teljesen új kocsijai tehát még jó ideig róhatják próbaköreiket az elaggott pályán.
|
A Budapestre szállított metrókocsik prototípusa az új forgóvázzal. Micsoda csere! Veres Viktor / Népszabadság |
A metrókocsik azonosítását szolgáló másik szám az alvázon található. Az NKH kiköti, hogy a vasúti jármű alvázszámát az alváz legalább két átellenes helyén, jól azonosíthatóan és olyan módon kell elhelyezni, hogy az roncsolásmentes eljárással ne legyen eltávolítható.
Csakhogy az M3-as vonalon futó kocsikon a forgóváz és a kocsiszekrény mellett nagy valószínűséggel az alvázat is kicserélték. Kérdés, hogy ebben az esetben beszélhetünk-e még régi kocsikról, vagy már inkább új járművekről van szó. Márpedig azt az oroszok is elismerik, hogy a prototípuson csak vezetőfülke ajtaja a régi.