galéria megtekintése

Szűk körű, mégis tömegek fizethetik a budapesti dugódíjat

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 02. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A mostani tervek szerint a kiskörúton belül autózóknak kellene dugódíjat fizetni 2016-tól, kivéve, akik az Erzsébet hídra tartanak. A belső díjfizető zóna az I. kerület egy részére is kiterjedne. Feltéve, hogy a kormány támogatja a fővárosi javaslatot.

A Népszabadság információi szerint a dugódíj részleteinek kidolgozásával megbízott Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a kiskörút vonalában húzná meg a zónahatárt, ám egyelőre nehezen értelmezhető módon az Erzsébet hídra vezető Szabad sajtó úton, illetve Kossuth Lajos utcán közlekedők mentesülnének a díjfizetés alól. Viszont a zóna átfolyna Budára is, bár csak az I. kerület egy részét érintené. Egyelőre nem tisztázott, hogy a belső gyűrűn belül kit illetne ingyenesség.

Jövőre már bevezethetik a dugódíjat a belvárosban
Jövőre már bevezethetik a dugódíjat a belvárosban
Teknős Miklós / Népszabadság

Ha mindenki fizetne, akkor korábbi számítások szerint az 500 forintos napidíj 30 milliárdnál is több bevételt hozna az önkormányzatnak. S ez már elegendő lenne a kivonni készült állami támogatások pótlására. A főváros ugyanis már régen nem forgalomcsillapítási céllal vezetné be a dugódíjat, hanem a BKV működésének finanszírozására. A kormánynak elküldött – meglehetősen erős hangú – levél is ilyen összefüggésben tesz javaslatot a bevezetésére.

 

Ettől függetlenül igaz, hogy a 4-es metró uniós támogatási szerződése szerint Budapestnek 2013 végére be kellett volna vezetnie a behajtási díjat. Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezetője és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes többször is tárgyalt Brüsszelben, de csak annyi engedményt sikerült kicsikarniuk, hogy a határidő kitolódott 2016-ra. Nagy kérdés, hogy a kormány hajlandó-e bedönteni a jelenlegi városvezetést a dugódíjjal, vagy nem vállalja a politikai kockázatot és kifizeti a várhatóan 10–40 milliárdra rúgó uniós bírságot. A kötelezettségszegési eljárás ráadásul évekig húzható, és akár újabb szabadságharcként is eladható.

A megyei útdíjrendszer tapasztalatait is felhasználva dolgozta ki a főváros a behajtási díj bevezetésének két verzióját – jelentette ki Kocsis Máté (Fidesz) rendészeti tanácsnok a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, miután Tarlós István főpolgármester „méltóságán alulinak” tartotta válaszolni Horváth Csaba (MSZP) frakcióvezető dugódíjról szóló kérdésére. Kocsis Máté szavaiból az is kiderült, hogy a BKV finanszírozására, illetve a dugódíj bevezetésére vonatkozó fővárosi elképzelést nem előzte meg széles körű fővárosi egyeztetés, mivel a koncepció kidolgozásával a közgyűlés négy kormánypárti tagját – Kocsis Máté mellett Láng Zsolt, Riz Levente és Kovács Péter kerületi polgármestereket – bízta meg Tarlós István.

Bár nem vett részt a munkában, de Bús Balázs óbudai, illetve Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester véleménye mégis beépült a rendszerbe. Idén év elején ugyanis ők vetették fel először, hogy az autósokat már a városhatárnál meg kell állítani és többgyűrűs zónarendszert kell kialakítani, különben az agglomerációból ingázók ellepik a külső kerületeket. Kérésük meghallgatásra talált.

Ha mindenki fizetne, akkor korábbi számítások szerint az 500 forintos napidíj 30 milliárdnál is több bevételt hozna az önkormányzatnak
Ha mindenki fizetne, akkor korábbi számítások szerint az 500 forintos napidíj 30 milliárdnál is több bevételt hozna az önkormányzatnak
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A kormánynak elküldött tervezetben a megyei útdíjjal megegyező összegű – évi 5000 forintos – behajtási díjat határoztak meg, ami 600 ezer agglomerációs ingázóval számolva évi hárommilliárd forintos bevételt jelentene a fővárosnak. Ha a fővárosiaknak is fizetniük kell, akkor nyolcmilliárdot is meghaladhatja a bevétel. Kocsis Máté már az év elején kezdte el pedzegetni, hogy a közösségi közlekedés finanszírozásának megoldásához elengedhetetlen az agglomerációs települések bevonása. Tarlós István szerint a fővárosi dugók zömét azok az elmúlt évtizedekben Budapestről kiköltözők okozzák, akik két kocsival járnak be naponta dolgozni, és ide hordják iskolába a gyerekeiket.

A kormány azonban Orbán Viktor kormányfő Tarlósnak tett ígérete ellenére sem tárgyalta még a fővárosi javaslatokat. Pedig az idő halad. A bevezetéshez parlamenti jóváhagyás is szükséges, a kamerarendszert is ki kell építeni, ami szintén több milliárd forintos tétel lesz. S még mindig hiányzik 14–16 ezer P + R parkoló, amelyből legfeljebb 7000 lehet meg az év végére.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.