galéria megtekintése

Több száz buszsofőr hiányzik Budapesten, traktorosok ülhetnek a helyükre

17 komment


Szalai Anna

Nem csak az a kérdés, hogy milyen buszokkal pótolnák az M3-as metró szerelvényeit a felújítás idején, hanem az is: ki vezetné a járműveket? Pillanatnyilag ugyanis sofőr sincs elég.

Gyorstalpalón átképzett traktorvezetőket, teherautó-sofőröket, úrvezetőket ültethetnek az M3-as metró rekonstrukciója idején Budapest belvárosában közlekedő pótlóbuszokra. Szabad kapacitás ugyanis már régóta nincs a sofőrpiacon. A metrópótlás idején nélkülözhetetlen 150 busz üzemeltetéséhez 300- 400 buszvezetőre lenne szükség.

– A személyszállító cégek létszámhiánnyal küzdenek. Több száz sofőr hiányzik a buszok volánja mögül. Így legfeljebb a konkurenciától csábíthat el képzett, tapasztalt buszvezetőket a fővárosi szolgáltatási tender győztese – állítja Baranyai Zoltán, az egykori Volán-társaságoknál dolgozók többségét tömörítő Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki egyébként nem sok esélyt lát arra, hogy vidéki viszonylatokon dolgozó buszvezetőket vessenek be Budapesten. – Néhány évre szóló munkalehetőség miatt kevesen hagyják hátra az otthonukat, vállalva az egész család áttelepítsének minden nyűgét. Szerinte nem sok könnyebbséget jelent az állam által támogatott képzés sem, hiszen az onnan 6-8 hónap alatt kikerülők nem vethetők be rögtön a fővárosi forgalom mély vizébe. De legalábbis nem lenne tanácsos.

– A fővárosi vonalak, illetve a vidéki viszonylatok között óriási a különbség. Legalább akkora, mint egy belvárosi lakókocsis furikázás és egy autópályán megtett utazás között – magyarázza Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnökségi tagja, aki maga is gyakorló buszvezető a Volánbusznál. – A forgalom pergő ritmusa, a nagyon szigorúan vett menetrend, a végállomási pihenők ­hiánya, a nagy utasszám jóval megterhelőbb a vidéki nagyvárosi, vagy agglomerációs járatokhoz képest. Naszályi nem is érti, hogy miként lehet külsős cégre bízni ezt a feladatot, miközben a BKV-nál minden adott: helyismeret, felkészült kollégák, sőt két aláírt járműszállítói szerződés is. Nem tartja kizártnak, hogy a BKV-ra marad a feladat és az új szolgáltató csak a metrópótlás végén lép színre. Állami segítséggel.
Nem lenne példa nélkül való. Az agglomerációs járatok szintén kormány által kikényszerített átadásakor a Volánbusznak sem elég járműve, sem elég buszvezetője nem volt. Az állami busztársaság azután 11 milliárd forint minisztériumi támogatást kapott 167 darab új, korszerű jármű megvásárláshoz, míg a sofőröket a BKV-tól vezényelték át.

 
Hat-nyolc hónapos képzés után lehet busz volánja mögé ülni. Kevés a tapasztalt sofőr
Hat-nyolc hónapos képzés után lehet busz volánja mögé ülni. Kevés a tapasztalt sofőr
Kallos Bea / MTI

– Az első szolgáltatásváltások idején jelentősen megnövekedett a saját hibás események száma – emlékeztet Nemes Gábor, az EKSZ elnöke. – A külső vállalkozók belépésekor megszaporodtak a koccanásos balesetek, volt, hogy két busz a végállomáson ütközött össze. Nem túlzás azt állítani, hogy valós veszélyhelyzetet idézhet elő, ha pótlóbuszokra tapasztalatlan buszvezetőket ültetnek.

Nemes elképzelhetőnek tartja, hogy a tender győztese a BKV közreműködését kéri majd, de ez legfeljebb túlórával oldható meg. S ez is csak úgy, hogy a fővárosi cég előrelátó módon tavasztól képezi ki a jelentkezőket fejenként félmillió forintos költséggel. Az érdek-képviseleti vezető szerint a szolgáltatási szerződésbe eleve bele kellene foglalni: a sofőröket a BKV-tól veszi át a nyertes vállalkozás.
A felvetés korántsem légből kapott. A feladatra pályázó hat cég egyike, a Budapesti-Busz Zrt. már levelet is intézett a Bolla Tibor BKV-vezérigazgatóhoz az együttműködés módját tudakolva.

Az ügyben lapunk megkereste a BKV-t is, de kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk válaszokat.

Aligha lesz elég jármű és sofőr a buszpótláshoz. A metrórekonstrukció várható kezdését hallgatólagosan már eltolták novemberről jövő feb­ruárra a finanszírozási bizonytalanságok, illetve az alagút kivitelezői pályázat késlekedése miatt, de úgy tűnik, ez sem lesz elég. Mint ismeretes a kormány lényegében megtiltotta a buszvásárlást és a két sikeresen lezárt tender és megkötött szerződések ellenére Budapest járművek helyett szolgáltatást vásárol. A sokmilliárdos többletköltséget már eleve csak úgy sikerült elfogadható szintre szorítani, hogy a metrópótlás három éve helyett a BKV érdekeit súlyosan sértő módon 10 évre szerződnek a külsős szolgáltatóval. Ám egyre valószínűbb, hogy a tender győztese nem képes 150 új buszt és a hozzátartozó vezető- és karbantartó gárdát prezentálni a kívánt határidőre.

A járművek gyártókapacitástól függően 6–18 hónap alatt készülhetnek el. A gyártói óra azonban csak a szállítási szerződést megkötésekor kezd el ketyegni – a legkorábban ősszel. Így az új járművek legfeljebb jövő tavasszal állhatnak forgalomba. Kivéve, ha raktárról vásárol a nyertes. Akkor viszont nem magyar buszok lesznek. Holott a kormány fő érve a magyar buszgyártás fellendítése volt. Sz. A. A.300
ezer Egyre kevésbé vonzó a buszvezetői-pálya, aminek részben az alacsony bér az oka. A piacon a BKV-nál a legnagyobb a leterheltség, ám az átlagfizetés is: a sofőrök bruttó 300 ezer forintot kapnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.