Nem csak az a kérdés, hogy milyen buszokkal pótolnák az M3-as metró szerelvényeit a felújítás idején, hanem az is: ki vezetné a járműveket? Pillanatnyilag ugyanis sofőr sincs elég.
Gyorstalpalón átképzett traktorvezetőket, teherautó-sofőröket, úrvezetőket ültethetnek az M3-as metró rekonstrukciója idején Budapest belvárosában közlekedő pótlóbuszokra. Szabad kapacitás ugyanis már régóta nincs a sofőrpiacon. A metrópótlás idején nélkülözhetetlen 150 busz üzemeltetéséhez 300- 400 buszvezetőre lenne szükség.
– A személyszállító cégek létszámhiánnyal küzdenek. Több száz sofőr hiányzik a buszok volánja mögül. Így legfeljebb a konkurenciától csábíthat el képzett, tapasztalt buszvezetőket a fővárosi szolgáltatási tender győztese – állítja Baranyai Zoltán, az egykori Volán-társaságoknál dolgozók többségét tömörítő Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki egyébként nem sok esélyt lát arra, hogy vidéki viszonylatokon dolgozó buszvezetőket vessenek be Budapesten. – Néhány évre szóló munkalehetőség miatt kevesen hagyják hátra az otthonukat, vállalva az egész család áttelepítsének minden nyűgét. Szerinte nem sok könnyebbséget jelent az állam által támogatott képzés sem, hiszen az onnan 6-8 hónap alatt kikerülők nem vethetők be rögtön a fővárosi forgalom mély vizébe. De legalábbis nem lenne tanácsos.
– A fővárosi vonalak, illetve a vidéki viszonylatok között óriási a különbség. Legalább akkora, mint egy belvárosi lakókocsis furikázás és egy autópályán megtett utazás között – magyarázza Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnökségi tagja, aki maga is gyakorló buszvezető a Volánbusznál. – A forgalom pergő ritmusa, a nagyon szigorúan vett menetrend, a végállomási pihenők hiánya, a nagy utasszám jóval megterhelőbb a vidéki nagyvárosi, vagy agglomerációs járatokhoz képest. Naszályi nem is érti, hogy miként lehet külsős cégre bízni ezt a feladatot, miközben a BKV-nál minden adott: helyismeret, felkészült kollégák, sőt két aláírt járműszállítói szerződés is. Nem tartja kizártnak, hogy a BKV-ra marad a feladat és az új szolgáltató csak a metrópótlás végén lép színre. Állami segítséggel.
Nem lenne példa nélkül való. Az agglomerációs járatok szintén kormány által kikényszerített átadásakor a Volánbusznak sem elég járműve, sem elég buszvezetője nem volt. Az állami busztársaság azután 11 milliárd forint minisztériumi támogatást kapott 167 darab új, korszerű jármű megvásárláshoz, míg a sofőröket a BKV-tól vezényelték át.