– Nem arról van szó, hogy megpördülünk magunk körül, s azt mondjuk: Salgótarján márpedig vonzó. Egy új grafikai arculattól vagy szlogentől a város megítélése nem javul – említi Lendvai Dávid marketingszakember, a team egyik tagja, aki szerint Magyarországon egyedülálló márkaépítés zajlott az utóbbi hónapokban a nógrádi városban. Marketinges, építész, energetikai szakértő, rendezvényszervező és projektszakember ötletelt közösen a várost képviselő helyi csapattal, köztük jegyzővel, alpolgármesterekkel, más szakemberekkel. A végeredmény pedig egy olyan átfogó, a gazdaságra, a turizmusra, a szociálpolitikára és a marketingre kiterjedő anyag lett, amelynek következetes alkalmazásával a város megítélése drasztikusan megváltozhat.
|
Retrokocsmát is lehetne nyitni az öblösüveggyár területén Földi Imre / Népszabadság |
A településről komplex márkaként kezdtek gondolkodni, úgy, mintha egy termék lenne, amit el kell adni. – A márkaépítés során először a város jelenlegi, az emberek fejében élő „brandjét" definiáltuk. A település mai pozícióját olyan mozdíthatatlan márkajegyek határozzák meg, mint „szocialista", „régi iparváros", „sok a roma", „lepusztult", „szép" – tette hozzá. Ezeket a többnyire negatív jegyeket kedvező jelentéssel kapcsolták össze. A több mint 300 ötlet közül 100 lehetséges fejlesztés és projekt maradt fent a rostán. Olyanok, amelyek Magyarországon is egyedülállóak, továbbá érezhetően élénkítik majd a gazdaságot.
Régi iparváros? Legyenek benne akkor a romkocsmák mintájára gyárkocsmák. Lepusztult bányászat? Miért ne lehetne az elhagyatott tárnákba azt a Minecraft World játékot valóságshow-szerűen bevinni, amivel gyerekek milliói játszanak a virtuális valóságban? A rövid, közép- és hosszú távú fejlesztési ötletek között erdei családi szórakoztatópark, kreatív játékok, saját termékek, retromúzeum és -ABC, fesztiválok, palóc ételeket kínáló streetfood üzletek, márkává tett helyi termékek – köztük a Borzag nevű pálinka – is szerepelnek.
Ötletek
Gyárkocsmák
Bányaturizmus
Retromúzeum
Palóc streetfood
A gazdaságélénkítést önerős, valamint uniós és hazai pályázatokból megvalósított beruházásoktól várják. Lendvai Dávid szerint ha van hová és van miért, akkor a tőke szívesen áramlik olyan helyekre, amelyekben van fantázia. Ehhez nem kell feltétlenül szépnek és csillogónak lennie egy településnek. Már az is jó, ha annyit ígér, mint a hajdani csokireklámban régi kedvencünk.
Ronda, de finom.