galéria megtekintése

Rosszindulatú szomszédja elintézte, hogy borsos bírságot kapjon

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 11. számában
jelent meg.


Ungár Tamás
Népszabadság

Az E.ON 270 ezer forintra büntette egyik pécsi ügyfelét, mert az illető villanyórájának üvege be volt törve. A szolgáltató ellenőre úgy látta: a törés arra utal, a társasházban lakó fogyasztó – a mérő megpiszkálásával – lophatta az áramot.

A bírságolt ügyfél – konszolidált egzisztenciájú, középkorú férfi – elpanaszolta tudósítónknak az esetet, s hozzátette: sosem lopta az áramot, könnyen belátható, hogy lakása nem fogyaszthatott több villanyt, mint amennyit az óra mutatott.

A kapott számlákat a férfi mindig időben fizette, a villanyóra üvegét nem ő törte be. Észrevette a törést, de nem tudta, hogy ebből baja lehet, ezért nem szólt az E.ON-nak.

A bírságolt fogyasztó ügyvédhez fordult, aki levelet írt az E.ON-nak, s ennek hatására a cég a lopást nem látta bizonyítottnak, a törött üvegű óra cseréjéért viszont felszámoltak 93 ezer forintot. Az ügyfél belenyugodott, és – ügyvédje tanácsára – nem fellebbezett.

 

Mindamellett azt kérte, nézzük meg, miből áll össze az óracsere irreálisnak tűnő költsége. Osztoztunk a férfi kíváncsiságában, hisz az interneten kínált villanyórák ára 6–15 ezer forint között mozog, s ha hozzáadjuk a hitelesítés és beszerelés költségét,

az összeg legfeljebb 30 ezer forintra nő.

Megkerestük az ügyben E.ON-t. A cég – mivel olvasónk kérte, hogy ne említsük a nevét – általánosságban közölte az óracsere költségét. A válaszból egyértelmű, hogy a 93 ezer forint java nem a munka anyag- és bérköltségéből adódik, hanem a bírságból. Utóbbit a cég üzletszabályzata alapján róják ki, amit a fogyasztó elfogad, amikor szerződést köt.

A mérőóra rongálódását ajánlatos bejelenteni
A mérőóra rongálódását ajánlatos bejelenteni
Kovács Bence / Archív

A válaszból az is kiderül, hogy a pécsi férfi akkor úszta volna meg a bírságot, ha azonnal jelenti az üveg törését, és feljelentést tesz a rendőrségen. Az E.ON írásos válasza hangsúlyozza, hogy a mérő sértetlenségéről a fogyasztónak kell gondoskodnia.

A cég szóvivője nem vitatta, hogy ez sokszor csaknem megvalósíthatatlan, hisz például egy társasházi villanyórához bárki hozzáférhet. Ám a szolgáltató még annyira se tud vigyázni a mérőkre, mint a fogyasztók.

A megbírságolt pécsi férfi biztos abban, hogy valaki szándékosan okozott kárt neki: előbb megrongálta az óráját, majd szólt a szolgáltatónak, jöjjenek ki a címre, mert törött mérőt látott.

Azért gondolja, hogy így történt, mert az órák leolvasása jövő májusban esedékes, s a szolgáltató nem szokott ok nélkül ellenőrt küldeni. A férfi megtanulta, hogy egyből jelezze, ha megrongálják a villanyóráját. És nézze meg naponta.

Megkérdeztük az E.ON-nál azt is, milyen gyakran van szükség megrongált mérők cseréjére. Megtudtuk, hogy

évente 11-12 ezer alkalommal.

Az esetek túlnyomó többségében azért rongálták meg a mérőt, mert lopták az áramot. A mérőcserék négy százalékánál a cég állta a munka költségét, mert a fogyasztó időben jelezte a rongálást, és nem merült fel az áramlopás gyanúja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.