Elmondták, hogy csak a formaruhából van hiány, az ígérgetésből nincs, a társaságnál újabb és újabb határidőket szabnak. A probléma országszerte több ezer embert érint, hiszen a vasútnál egyenformaruha viselésére kötelezik a forgalmi szolgálattevőket, a jegyvizsgálókat, a mozdonyvezetőket, a pénztárosokat, a térfőnököket, az ügyeletes tiszteket és a váltókezelőket.
Az ellátás úgy történik, hogy a dolgozók bizonyos számú pontkeretet kapnak, ennek terhére igényelnek szükség szerint új inget, blúzt, nadrágot. Ebből következően túl sűrűn nem szabad ruhadarabot kérni, mert hamar elfogyhat a pont, ám a vasutasok szerint most éppen fordított a helyzet: hiába vannak ruhacserére feljogosító pontjaik, ruha nincs. Megkeresésünkre Suszter Csaba, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) debreceni képviseletének vezetője megerősítette a problémát, mint fogalmazott: „a hír igaz, de ezen nem kell meglepődni”.
|
Nem a ruha teszi a vasutat... FOTÓ: KONYHÁS ISTVÁN |
Hozzátette:
„2015-öt írunk, tehát szinte természetesen nagyon kevés dolog megy zökkenőmentesen a MÁV-csoportnál”.
Elmondása szerint évek óta nem tudják megoldani a tervezhető ruhaellátást, és rendszeresen előfordul, hogy nem adják ki a dolgozókat megillető munka- és egyenruhákat. Kérdésünkre, hogy milyen lépéseket tettek a kérdés megoldására, Suszter azt válaszolta: a VSZ időről időre szóvá teszi ezt, leveleket ír, tárgyalásokat kezdeményez, de kevés eredménynyel jár.
Bárány Balázs Péter, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) érdekvédelmi alelnöke megkeresésünkre azt mondta: a ruhaellátás ügyében két éve már elindult egy biztató folyamat, de a vasutas társadalom számára ez a kérdés évek óta neuralgikus pont, ráadásul szinte minden területtel gondok adódtak a közbeszerzésektől kezdve a raktározáson át a minőségig. Mint mondta, jó páran vannak olyan kalauzok és forgalmi szolgálattevők, akik évek óta nem tudják pótolni elhasználódott ruhadarabjaikat, ezért sajnos nem volna túlzás „rongyos gárdának” nevezni őket.
A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságának tájékoztatása szerint év végéig mindenki megkapja az új ruháját, a társaság ugyanis a jelenleg használt, és több mint tíz éve bevezetett ruhakollekciót új, korszerű egyenformaruhákra cseréli.
A korszerűségre példa, hogy a mozdonyvezetők formaruhája a jövőben farmerdzseki, farmernadrág, nyáron farmertérdnadrág lesz.
A cég a vasutasok által kifogásolt ruházatról azt mondta: a most használatban lévő ruhák kopottsága „egyénfüggő”, és nagymértékben függ a mosási szokásoktól.
A kommunikációs igazgatóság közölte: a társaság lehetővé tette, hogy száz dolgozó idén tavasszal két hónapon át tesztelhesse az új kollekció minden darabját, a „próbahordás” végén összegyűjtötték a tapasztalatokat, amelyek alapján módosításokat hajtottak végre. Az új egyenformaruhákat már bemutatták, a közbeszerzési eljárások zajlanak, az első beszállítás ősz elejére várható. Az első beszállítás alkalmával három-négy ezer dolgozó kap új zakót, blézert, nadrágot, kendőt, nyakkendőt és tányérsapkát, míg a további termékek, például a kabátok ellátása folyamatos lesz.
Az ügy egyik érdekessége, hogy azok a vasúti dolgozók, akik elhasználódott, szakadt, régi ruhájukban nem szeretnének az utasközönség szeme elé kerülni, a törvény szerint megtehetnék, hogy addig nem veszik fel a munkát, míg a probléma nem rendeződik. Ezzel kapcsolatban a már idézett Bárány Balázs Péter közölte: ha a munkavállalókat formaruha viselésére kötelezik, akkor a munkaadó köteles ellátni őket ruhával. Hangsúlyozta: a munkavállaló nem köteles saját ruhában munkát végezni, ha mégis így tesz, akkor viszont kérhet ruhahasználati díjat.
Mint fogalmazott, egy jegyvizsgáló törvényesen megtehetné, hogy addig nem veszi fel a munkát, míg az elhasználódott ruháját a társaság nem pótolja, vagy a cég nem fizet neki a saját ruhájáért használati díjat, igaz, az érdekvédelmi alelnök elismerte: még nem hallott olyan vasutasról, aki ezt meg merte volna tenni.