galéria megtekintése

Óriási dugókat tartogat az ősz

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 18. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Már egészen biztosan őszre csúszik a Széll Kálmán tér átépítésének nyitánya. Ez több szempontból is aggasztó: vágányzárra lesz szükség, ami zavarja a tanévkezdést. Másrészt a csúszás veszélyezteti az uniós források megszerzését is.

Elakadt a budai fonódó villamoshálózat kialakításához szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció közbeszerzési eljárása. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a fonódó kivitelezői szerződésének megkötését engedélyezte ugyan, a néhai Moszkva tér esetében viszont nem járult hozzá ehhez. A KDB még júliusban rendelt el hiánypótlást, amely azóta sem fejeződött be. Ezért a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által győztesnek kikiáltott KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.–WIS Holding Zrt. Konzorcium sem kezdhet hozzá a kivitelezéshez.

A döntőbizottság júniusban utasította el a BKK-nak a Széll Kálmán tér felújításával kapcsolatos, a jogorvoslati eljárás alatti szerződéskötésre vonatkozó kérelmét, és további kiegészítéseket kért, például a tér rossz műszaki állapotát alátámasztó dokumentumokat. A közlekedési központ egy hónapja azt válaszolta a Népszabadság erre vonatkozó kérdésére, hogy hamarosan eleget tesznek a KDB kérésének.

Úgy tűnik, a vártnál több időre van szükségük. Bár a kivitelezői szerződést akkor sem tudták volna megkötni, ha a KDB elfogadja a kérésüket, mert a Hídépítő Zrt. után a Swietelsky Magyarország Kft.–Strabag Általános Építő Kft. is jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A BKK kérelme pedig ez utóbbira nem vonatkozott. A BKK a kétszeres jogorvoslati eljárás ellenére is úgy véli, hogy a közbeszerzési eljárást körültekintően folytatta le, a legolcsóbb ajánlattevőt minden szükséges vizsgálat elvégzése után, jogszerűen hirdette ki nyertesnek.

 

A BKK egyébként azzal érvelt a szerződés mielőbbi megkötése mellett, hogy kiemelt nemzetgazdasági érdek a munka megkezdése az őszi forgalomkorlátozások társadalmi hatása és az EU-s támogatásvesztés kockázata miatt. A döntőbizottságot ez nem hatotta meg. Holott az aggodalom nem alaptalan. Az őszi tanévkezdéskor 25-30 százalékkal nagyobb a forgalom. A 4-6-os villamos pályafelújítás miatt szükségessé váló vágányzárja akkora dugókat idézhet elő, hogy azok már nemzetgazdasági szempontból is érzékelhető kárt okoznak. Másrészt a Széll Kálmán téren lévő sínpályák olyan rossz állapotban vannak, hogy a villamosközlekedés rövid távon sem garantálható.

Nehéz őszre kell készülni
Nehéz őszre kell készülni
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A gyors kezdés a támogatások miatt is fontos lenne. A 2013-as költségvetés terhére kapott egymilliárd forintos állami keret ugyanis csak 2014 végéig használható fel. A négy támogatási szerződés közül három 2015, illetve 2016 végi befejezési határidőt határoz meg, csakhogy a kivitelezés ideje legkevesebb másfél év.

A fővárosi közlekedésszervező a projekt indításakor még úgy számolt, hogy 2012-ben le kell bonyolítani az építészeti pályázatot, az engedélyeztetést és a kivitelezői tendert, mert a munka legalább két évig tart. Az idén januárban kiírt pályázatban már csak 440 napot adtak a kivitelezésre, így csökkentve a politikai vitákkal, a források megszerzésével és az elhúzódó engedélyezéssel felgyülemlett lemaradást. A befejezést legutóbb 2015 végére ígérték. Az unió az idén záruló pénzügyi ciklusban adott támogatást a projektre.

A kivitelezői tendert egyébként többszöri halasztás után idén januárban írta ki a BKK. Három ajánlat érkezett. A Hídépítő Zrt.-t a kért referenciák hiánya miatt kizárták, a versenyben maradó Kész–WIS páros 5,3 milliárdért, míg a Swietelsky–Strabag társulás 6,56 milliárdért vállalkozott a munkára. A BKK az olcsóbbat választotta. A döntést azonban mindkét vesztes megtámadta. Az eljárás lezárása előtt pedig nem köthető szerződés a győztessel.

Az állami és uniós támogatás elvesztése – akár részlegesen is – súlyos helyzetbe taszítaná a projektet. A budai fonódó Bem rakparti ágát a BEM Tram Konzorcium építheti meg csaknem 4,4 milliárd forintért, míg a Széll Kálmán téri ág kivitelezésére az Óbuda Tram Konzorcium vállalkozott mintegy 8,2 milliárd forintért. A tér megújítása a KÉSZ–WIS szerződéssel 5,3 milliárd. A projekt uniós, valamint állami támogatási összege menet közben csaknem ötmilliárddal, a fővárosi önrész 3,5milliárd forinttal emelkedett.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.