galéria megtekintése

Orbán teljhatalmú államfő lehet?

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 22. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Orbán államfővé választása az elnöki jogkörök radikális bővítését is hozná, ami a hazai hagyományoktól idegen, a közelmúltban is többször emlegetett félprezidenciális rendszer meghonosítását jelentené.

A félprezidenciális rendszer bevezetését Stumpf István egykori kancelláriaminiszter már 2004-ben is lehetséges megoldásnak tartotta – kommentálta a Népszabadság tegnapi cikkét Wiener György alkotmányjogász. Azt írtuk: információnk szerint Orbán Viktor szűk körben felvetette, hogy Áder János megbízatásának lejárta után, tehát 2017-ben elfogadhatja a köztársasági elnöki jelölést. Igen valószínű azonban, hogy ezt a posztot csak akkor kívánná betölteni, ha államfőként nemcsak kiegyenlítő-kiegyensúlyozó szerepe lenne – ami a személyiségével aligha lenne összeegyeztethető –, hanem érdemi hatalmat is kapna – mondta az alkotmányjogász.

Orbán Ádernál, amikor az államfő felkérte kormányfőnek
Orbán Ádernál, amikor az államfő felkérte kormányfőnek
Reviczky Zsolt

Wiener emlékeztetett rá, hogy Orbán 2009 őszén még azt nyilatkozta, hogy ragaszkodik a magyar közjogi hagyományokhoz, tehát ahhoz is, hogy a parlament legyen a közjogi rendszer főhatalma. Az alkotmány-előkészítő eseti bizottság 2010-ben azonban olyan koncepcióval állt elő, amely az államfő hatalmát több ponton erősítette, így például a közbizalom megrendülése esetén – ami a 2006-os eseményekre adott válaszként is értékelhető – a parlamentet feloszlathatta volna. Ezt később nem fogadták el, de a köztársasági elnök lehetőségei annyiban mégis bővültek, hogy ha adott határidőig nem születik meg a költségvetési törvény, új választást írhat ki.

 

Az alkotmányjogász álláspontja szerint Orbán államfővé választása az elnöki jogkörök radikális bővítését is hozná, ami a hazai hagyományoktól idegen, a közelmúltban is többször emlegetett félprezidenciális rendszer meghonosítását jelentené. Ezzel szerinte a 2018-as parlamenti választás politikai súlyát jelentősen csökkentenék. Kiindulási pontként egyébként az 1958-ban kialakított francia modell szolgálhat, ahol a kormány a parlament mellett a köztársasági elnöknek is felelős, hiszen a miniszterelnököt – ottani szóhasználat szerint első minisztert – az államfő nevezi ki – magyarázta Wiener. A kormány ülését is vezeti, tehát a végrehajtó hatalomnak ő a tényleges feje.

A francia államfő egyik legfontosabb hatalmi jogosítványa, hogy a miniszterelnök és a két házelnök meghallgatása után bármikor feloszlathatja a nemzetgyűlést. Ennek korlátja csupán az, hogy egy adott és azt követő évben ezt ismét nem teheti meg. A köztársasági elnökök eddig öt alkalommal oszlatták fel megbízatásának lejárta előtt a parlamentet, kétszer azért, mert az újonnan megválasztott államfő politikai színezete eltért a törvényhozási többségétől.

A félprezidenciális rendszer ugyanakkor azt is jelenti – hangsúlyozta Wiener –, hogy az államfő a miniszterelnök kinevezésekor nem hagyhatja figyelmen kívül a parlament összetételét. E követelmény különösen akkor meghatározó, amikor az államfő és az újonnan megválasztott nemzetgyűlési többség más-más politikai oldalhoz tartozik. Ilyenkor az elnök arra kényszerül, hogy a győztes politikai erő vezetőjét nevezze ki miniszterelnöknek, és a miniszterek kiválasztásába is csak kivételesen szól bele. Az alkotmány előírásai ellenére ebben az esetben a kormányfő lesz a politikai közélet első számú szereplője.

Ezt a gyakorlatot Orbán biztosan nem szeretné átvenni – jelentette ki kérdésünkre Lövétei István alkotmányjogász. A félprezidenciális rendszer egyébként szerinte nem ördögtől való, hiszen az államfő hatalma Franciaországban korántsem korlátlan. Nekünk persze szokatlan, hogy saját politikai belátása alapján ő nevezi ki a kormányt, s más személyi kérdésekben is nagy a szabadsága, emellett meghatározó a szerepe a közigazgatás irányításában, de ő a hadsereg tényleges főparancsnoka is (mindemellett őt is közvetlenül választják Franciaországban, és nem a képviselők döntenek a személyéről).

Viszont jogosítványaival maradéktalanul csak akkor élhet, ha a nemzetgyűlés többségét maga mögött tudhatja. Ám ha kisebbségbe szorul, mert a parlamenti választás eredménye alapján más pártokhoz tartozó képviselők kerülnek többségbe, az elnöki teljhatalom már nem érvényesülhet. Lövétei felhívta a figyelmet arra is, hogy a francia modellnek történelmi előzménye van: a Németországgal szembeni vereség, majd a második világháborút követő időszak kormányzati kudarcai – amelyek okát az állandóan változó parlamenti erőviszonyokban, a folytonos koalíciós kényszerben látták – vezettek oda, hogy az államfői hatalom megerősítésében keressék a megoldást.

Szerinte politikai kultúra kérdése is, hogy ez a rendszer működőképesnek bizonyult, de úgy gondolja, nálunk nemigen válna be. Elképzelhetetlennek tartja, hogy egy 2017-ben hivatalba lépő erős elnök a számára kedvezőtlen választási eredmény után képes lenne elfogadni a helyzetet. Lövétei úgy véli, inkább feloszlatná a parlamentet, de ha az eredmény nem változna, annak nehezen kiszámítható következményei lennének.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.