galéria megtekintése

Orbán a végállomás

7 komment

Munkatársunktól

Rossz előjelek után a BKV finanszírozásáról egyeztet ma Tarlós István és a kormányfő-

A miniszterelnökkel próbálja ma rendezni a BKV finanszírozásáról szóló, a főváros és a kormány között rég húzódó vitát Tarlós István. A főpolgármester ugyan rendre hangsúlyozza, hogy Orbán Viktorral megértik egymást, ennek újabban kevés hozadéka volt. Tarlós lapunknak a múlt héten azt mondta: a kormány lényegében megszüntette az agglomerációs közlekedést.

Tarlós István és Orbán Viktor a négyes metró átadásán. Közéjük álltak
Tarlós István és Orbán Viktor a négyes metró átadásán. Közéjük álltak
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Arra a törvényre utalt, amely felülírta Budapest és a kerületek közötti forrásmegosztási rendet a főváros javára. Csakhogy hiába kap meg hárommilliárd forintot a fővárosi önkormányzat a kerületek helyett, a kormány hatmilliárddal (24-ről 18 milliárdra) csökkenti a közösségi közlekedés állami támogatását. Így a jogszabállyal az iparűzési adóból az eddiginél kisebb arányban részesülő kerületek és a főváros vezetése is elégedetlen. Utóbbi már csak azért is, mert az iparűzési adóból származó bevételt a szükséges mértékig a közösségi közlekedésre kell költenie. Más, szabadon használható forrása viszont nemigen maradt a fővárosnak.

 

Tarlós korábban jelezte, ha Budapest nem kap több pénzt, akkor kénytelen átadni az agglomerációs járatok üzemeltetését az államnak. Elsősorban a HÉV-ekét. A főpolgármester azzal érvel, hogy a BKV úgy nyújt 12 milliárd forintot felemésztő szolgáltatást a Budapest környéki településeken élőknek, hogy erre semmi sem kötelezi. Tarlós erre hivatkozott a kormányfőnek szeptemberben írt levelében, amelyet nyomatékul négy kerületi polgármester – köztük Kocsis Máté, a Fidesz budapesti elnöke – is aláírt. A novemberben ismertté vált levélben a járatritkítás, a jelenlegi összeg kétszeresébe kerülő diákbérlet, a nyugdíjasokra kivetett regisztrációs díj, illetve az agglomerációs jegyek, bérletek árának ötszörösére emelése tűnik fel fenyegető lehetőségként.

Horváth Csaba, az MSZP közgyűlési képviselője a minap azt követelte: Orbán vállaljon garanciát a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozására. Tarlóstól pedig azt várja, addig ne álljon fel az asztaltól, amíg a kormányfő ígéretet nem tesz a főváros problémáinak rendezésére úgy, hogy közben nem államosítanak további fővárosi vagyonelemeket.

Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke úgy látja, Tarlós fél éve hagyja magát hitegetni. Szerinte a főpolgármesternek elsősorban azt kellene elérnie, hogy jövőre ne csökkenjen a BKV állami támogatása, és ha kell, az élére kellene állnia a budapestiek tiltakozásának. Pataki azt is fölvetette, hogy a főváros akár a kormány számára rendkívül fontos, 2024-es olimpiai pályázat lemondásával is nyomást gyakorolhatna Orbánra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.