A legtöbben az eddig az akadémia költségvetési keretében önállóan működött OTKA demokratikus gyakorlatát féltik, de Pálinkás szerint indokolatlanul. Az új hivatal nemcsak az eddigi kollégiumi és zsűrielnököket veszi át, de a zsűritagokat is. Március végéig pedig megalkotják a hivatal eljárási rendjét, amiről Pálinkás egyeztet majd az akadémiával és a rektori konferenciával.
|
Pálinkás előad Soós Lajos / MTI |
Ugyancsak többen kritizálták, hogy az új törvényből kimarad az OTKA-döntésekhez korábban nem egyszer felkért külföldi szakértők alkalmazhatósága. Pálinkás szerint, ha ez így van, nem szándékos a mulasztás, az ilyen meghívásokat ezentúl is megtehetik.
A pályázati rendszer nyilvánosságának kizárólagossága is kikerült az új törvényből, ami a jelenlegi, korrupcióktól mérgezett hazai légkörben kevéssé szerencsés a tudomány, eddig ilyesmitől megkímélt háza táján.
Az elnök ezzel egyetért, de szerinte az innovációs törvényben eddig is benne volt az egyedi kormánydöntések lehetősége a K+F források elosztásánál, ráadásul részrehajló döntéseket kizáró garancia nyilvános pályázatoknál sincs.
Az MTA kutatási forrásait illető döntéseknél a hivatalnak nincs véleményező szerepe – oszlatta el az ezzel kapcsolatos félelmeket az akadémia előző elnöke, aki azonban szükségesnek nevezte, hogy legyen a kormányzatban egy szervezet, amely képviseli a kutatást-fejlesztést és innovációt, valamint koordinálja a rendelkezésre álló költségvetési forrásokat.
Ezek 2007 óta az unión belül Horvátországon és Bulgárián kívül csak nálunk nem nőttek, ráadásul a lehívott uniós strukturális alapokból csak 8,5 százalék jutott erre a területre, miközben Lengyelországban 14, Észtországban pedig 20 százalék.
Pálinkás szerint épp az új hivatal tudja a csökkenést növekedésbe fordítani. Mint akinek kétszer is nagyobb pénzeket sikerült átirányíttatnia a tudományos szférába, reméli ez most is sikerül.
Az eddig a Miniszterelnökségen működött alapkezelőből, az OTKA-irodából és az eddigi innovációs hivatalból álló, 230 fővel induló NKFIH az európai uniós kutatási pályázatokat is mielőbb szeretné kiírni. Hogy az új hivatal valódi képviseletet jelent-e a kormányban az eddig elhanyagolt kutatásnak, nem világos.
Pálinkás szerint mindenesetre törvényi felhatalmazása van kezdeményezésekre, s hogy ezek eljutnak-e a kormányhoz, az nemcsak rajta múlik, hanem azokon is, akik azokat a kabinet elé terjesztik.