galéria megtekintése

Nincs kizárva a részrehajlás

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 08. számában
jelent meg.


Palugyai István
Népszabadság

A december 31-i Magyar Közlönyben tették közzé: Pálinkás Józsefet nevezték ki a január elsejétől induló Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöki posztjára.

A tudománypolitikáért és a pénzelosztásért felelős csúcsszervezet létrehozásával kapcsolatban igen sokan fejtették ki aggodalmukat. Az elnök kérdésünkre munkatorlódással, a decemberben elfogadott sok törvény és rendelet miatti túlterheltséggel magyarázta az utolsó pillanatban történt aláírást.

Pálinkás ugyanakkor megjegyezte: ez senkit nem ért váratlanul. Rámutatott: a kutatásfinanszírozás teljes pályázati rendszerét kezelő szervezet ötletét már júniusi kormánybiztosi kinevezésekor jelezte az MTA és az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok (OTKA) elnökeinek.

A törvény elfogadásával kapcsolatban formális társadalmi egyeztetésre valóban nem került sor. Ezt Pálinkás azzal indokolta: bár ez hibának is nevezhető, az államigazgatásban jelenleg tapasztalható törvényalkotási sebesség által megkövetelt egyeztetési iramot az akadémiai, egyetemi szféra nem tudja felvenni.

 

A legtöbben az eddig az akadémia költségvetési keretében önállóan működött OTKA demokratikus gyakorlatát féltik, de Pálinkás szerint indokolatlanul. Az új hivatal nemcsak az eddigi kollégiumi és zsűrielnököket veszi át, de a zsűritagokat is. Március végéig pedig megalkotják a hivatal eljárási rendjét, amiről Pálinkás egyeztet majd az akadémiával és a rektori konferenciával.

Pálinkás előad
Pálinkás előad
Soós Lajos / MTI

Ugyancsak többen kritizálták, hogy az új törvényből kimarad az OTKA-döntésekhez korábban nem egyszer felkért külföldi szakértők alkalmazhatósága. Pálinkás szerint, ha ez így van, nem szándékos a mulasztás, az ilyen meghívásokat ezentúl is megtehetik.

A pályázati rendszer nyilvánosságának kizárólagossága is kikerült az új törvényből, ami a jelenlegi, korrupcióktól mérgezett hazai légkörben kevéssé szerencsés a tudomány, eddig ilyesmitől megkímélt háza táján.

Az elnök ezzel egyetért, de szerinte az innovációs törvényben eddig is benne volt az egyedi kormánydöntések lehetősége a K+F források elosztásánál, ráadásul részrehajló döntéseket kizáró garancia nyilvános pályázatoknál sincs.

Az MTA kutatási forrásait illető döntéseknél a hivatalnak nincs véleményező szerepe – oszlatta el az ezzel kapcsolatos félelmeket az akadémia előző elnöke, aki azonban szükségesnek nevezte, hogy legyen a kormányzatban egy szervezet, amely képviseli a kutatást-fejlesztést és innovációt, valamint koordinálja a rendelkezésre álló költségvetési forrásokat.

Ezek 2007 óta az unión belül Horvátországon és Bulgárián kívül csak nálunk nem nőttek, ráadásul a lehívott uniós strukturális alapokból csak 8,5 százalék jutott erre a területre, miközben Lengyelországban 14, Észtországban pedig 20 százalék.

Pálinkás szerint épp az új hivatal tudja a csökkenést növekedésbe fordítani. Mint akinek kétszer is nagyobb pénzeket sikerült átirányíttatnia a tudományos szférába, reméli ez most is sikerül.

Az eddig a Miniszterelnökségen működött alapkezelőből, az OTKA-irodából és az eddigi innovációs hivatalból álló, 230 fővel induló NKFIH az európai uniós kutatási pályázatokat is mielőbb szeretné kiírni. Hogy az új hivatal valódi képviseletet jelent-e a kormányban az eddig elhanyagolt kutatásnak, nem világos.

Pálinkás szerint mindenesetre törvényi felhatalmazása van kezdeményezésekre, s hogy ezek eljutnak-e a kormányhoz, az nemcsak rajta múlik, hanem azokon is, akik azokat a kabinet elé terjesztik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.