galéria megtekintése

Nem siet az állam átvenni a HÉV-et, júniusig a főváros hitelezhet

0 komment


Szalai Anna

Elhúzódnak az agglomerációs járatok átvételéről folytatott tárgyalások. Erre utal, hogy a HÉV üzletág állami átvételének korábban februárra várt határidejét júniusra tolták ki. Az állam addig havi 500 millió fizet előlegként. A fővárosnak ennél jóval többe kerül az üzemeltetés.

Havi 500 millió forint előleget fizet a magyar állam a fővárosi önkormányzatoknak a HÉV-ek működtetéséért január elsejétől legfeljebb 2016 június végéig. Az utólagos elszámolást a még kidolgozás előtt álló új közszolgáltatási szerződéses rendszer módszertana szerint ejtik majd meg. A kormány mindenesetre ígéretet tett arra, hogy a működtetés során felmerülő, máshonnan meg nem térülő kiadásokat a szolgáltatásokat végző társaságoknak megtérítik – derül ki a Magyar Közlönyben tegnap megjelent szerdai kormányhatározatból.

Ilyen formán a főváros addig havi többszázmilliós hitelt nyújt a kormánynak. Az agglomerációs járatok üzemeltetési költsége ugyanis évi 15 milliárd, a jegyárbevétel évi 4,5 milliárdot hoz. A főváros azt remélte, hogy 10 milliárd forint veszteségtől szabadul meg. A végső számvetésnél azonban könnyen kiderülhet, hogy az agglomerációs járatokból származó jegybevételek, települési hozzájárulások, illetve a fővárosiak után fizetendő díj levonása után alig 2-3 milliárdot spórol évente a főváros.

A kormánydöntés értelmében a Budapest környéki elővárosi közösségi közlekedés egységesen január elsejétől kerül állami kézbe. A szolgáltatás megrendelője és lebonyolítója egyaránt az állam lesz. Ezt korábban Tarlós István főpolgármester és Seszták Miklós fejlesztési miniszter is bejelentette. A most megjelent határozat értelmében azonban a főváros ingyen adja át a HÉV üzletágat az állam részére. Bár a határozat első pontja nagyvonlúan vagyonrendezést említ.

 
Most júniusig tolták ki a HÉV-ek átvételét
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak június 30-ig kell megállapodnia a Budapesti Közlekedési Központ Zrt-vel 2013-ban kötött szerződés felbontásának feltételeiről, a bevételmegosztásról, ezenfelül le kell bonyolítania az egyeztetést az agglomerációs önkormányzatokkal és meg kell kötnie az üzemeltető állami nagyvállatokkal a közszolgáltatási szerződést.

A tárca vezetőjének segítenie kell az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) való egyezkedésben is. Az uniós támogatási, illetve a banki hitelszerződések a BKV jelenlegi eszköz- és vagyonhátterére épülnek, a HÉV átadását így fedezetkivonásként értékelheti az elektronikus jegyrendszerhez 2013-ban 54,5 millió euró – 16,3 milliárd forint – hitelt nyújtó pénzintézet és erre hivatkozva fel is bonthatja a szerződést. Tarlós István korábban elismerte, hogy ez valós kockázat.

A Fővárosi Közgyűlés január 27-i ülésén döntött arról, hogy a főváros legkésőbb március 31-ig tartja fenn az agglomerációs tömegközlekedést, mivel az állam 2015-ben és 2016-ban nem biztosított forrást a szolgálgatáshoz. A kormány vállalta a feladat visszavételét. A döntés értelmében a főváros ideiglenes megállapodást köt az aggloemrációs járatok üzemeltetésére a valós átvételig a költségek megtérítése mellett. A főváros a folyamat befejezéséig biztosítja a szolgáltatást.

A kormány már korábban jelezte, hogy január 1-jétől kész viselni az agglomerációs közlekedés költségeit. A főpolgármester február 5-én azt közölte, hogy az agglomerációs közlekedés állam általi visszavételéről szóló alapmegállapodás várhatóan február 17-ig megszületik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető