Elhúzódnak az agglomerációs járatok átvételéről folytatott tárgyalások. Erre utal, hogy a HÉV üzletág állami átvételének korábban februárra várt határidejét júniusra tolták ki. Az állam addig havi 500 millió fizet előlegként. A fővárosnak ennél jóval többe kerül az üzemeltetés.
Havi 500 millió forint előleget fizet a magyar állam a fővárosi önkormányzatoknak a HÉV-ek működtetéséért január elsejétől legfeljebb 2016 június végéig. Az utólagos elszámolást a még kidolgozás előtt álló új közszolgáltatási szerződéses rendszer módszertana szerint ejtik majd meg. A kormány mindenesetre ígéretet tett arra, hogy a működtetés során felmerülő, máshonnan meg nem térülő kiadásokat a szolgáltatásokat végző társaságoknak megtérítik – derül ki a Magyar Közlönyben tegnap megjelent szerdai kormányhatározatból.
Ilyen formán a főváros addig havi többszázmilliós hitelt nyújt a kormánynak. Az agglomerációs járatok üzemeltetési költsége ugyanis évi 15 milliárd, a jegyárbevétel évi 4,5 milliárdot hoz. A főváros azt remélte, hogy 10 milliárd forint veszteségtől szabadul meg. A végső számvetésnél azonban könnyen kiderülhet, hogy az agglomerációs járatokból származó jegybevételek, települési hozzájárulások, illetve a fővárosiak után fizetendő díj levonása után alig 2-3 milliárdot spórol évente a főváros.
A kormánydöntés értelmében a Budapest környéki elővárosi közösségi közlekedés egységesen január elsejétől kerül állami kézbe. A szolgáltatás megrendelője és lebonyolítója egyaránt az állam lesz. Ezt korábban Tarlós István főpolgármester és Seszták Miklós fejlesztési miniszter is bejelentette. A most megjelent határozat értelmében azonban a főváros ingyen adja át a HÉV üzletágat az állam részére. Bár a határozat első pontja nagyvonlúan vagyonrendezést említ.