galéria megtekintése

A HÉV-et adnák, a pénzt már nem annyira

0 komment


Szalai Anna

A fővárosi önkormányzat annak ellenére tervezett be 12,4 milliárd forintot a helyközi közlekedésre állami finanszírozásként, hogy a kormány bejelentette, átveszi az agglomerációs járatokat.

Ezt még különösebbé teszi a tervezetben egy megjegyzés: „Enélkül az összeg nélkül finanszírozhatatlan a főváros költségvetése." Mindez arra utal, az agglomerációs járatokat úgy adnák át, hogy közben az állami támogatást megtartanák.

Korántsem ez az egyetlen meghökkentő tétel a főváros 313 mil­liárd forintos költségvetési tervében. A BKV például 13,37 milliárdért vásárol az idén buszokat a felújítás miatt kieső M3-as metróvonal felszíni pótlásához, holott eddig hitelt se vehetett fel járműbeszerzésre. Az észak-déli metróvonal rekonstrukciójának kiviteli terveire 2 milliárdot, míg az előkészítésre 1,2 milliárdot szánnak. Ehhez képest a ciklus másik zászlóshajójának szánt római-parti mobil gát tervei 383 millióba kerülnek, az építés idei költségvonzata pedig 1,6 milliárd.

A fővárosi állatkert fejlesztésébe 3,2 milliárddal száll be a főváros. Az elektronikus jegyrendszer idei kiadása 2,2 milliárd. Ezeknél jóval kisebb, de sokkal furcsább tétel a gödöllői HÉV és a 2-as metró összekötésének előkészítésére saját forrásból betervezett 500 millió forint. (Egy másik soron – HÉV és M2 fejlesztés címén – még szerepel egy egymilliárdos tétel.) Ez ugyanis felveti azt a kérdést: Minek tervez a főváros a HÉV-vel, ha azokat a MÁV működteti tovább elővárosi vasútjaként? A vitatott újpalotai villamospálya építésére 930 milliót költenének.

 

Meglehetősen nagyvonalúnak tűnnek a 2017-es vizes világbajnoksághoz kapcsolódó fővárosi fejlesztések is. A Margitsziget csatornázása például 2,67 milliárdot visz el, míg rekonstrukciós munkálatokra 500 milliót terveztek, parkolóbővítésre 50 milliót. (Ez csak az idei ütem költsége, jövőre további 600 milliót költenek erre.) A Dráva utca felújítása és az új csomópont összesen 1,8 milliárdba kerül, amiből 1,3 milliárdot az idén kell kifizetni. Szintén a vb-re újul meg a pesti rakpart 6,2 milliárdért. Ebből 5,57 milliárdot az állam áll. Az egyéb „vébés útfelújításokra" 3,46 milliárdot költ Budapest.

Említésre méltó tétel az is, hogy az újonnan gründolt fővárosi közbeszerzési cég első feladatként saját irodájának berendezését tenderezheti 104 millió forintból. Mindebből úgy tűnhet, van pénz, amire kell. Csakhogy valójában semmire sincs elég pénz. A főváros működtetése ugyanis – különös tekintettel a közösségi közlekedésre – évente milliárdokkal kerül többe, mint amennyi rendelkezésre áll, ráadásul Budapest bevétele is egyre ­kisebb.

A közösségi közlekedésre kapott támogatás idén 6 milliárddal csökken. A fővárosi cégek közül már csak kettő fizet osztalékot. A többi támogatást kér. A tartalékok kifogytak, a fejlesztések sokasága nem halogatható tovább. A hiányzó pénzt a főváros részben a Főgáz-részvényekért kapott 21 milliárdból, részben az eddigi maradványokból, illetve 15 milliárd forint hitel lehívásával kezelheti. Ez azonban csak átmeneti megoldás lehet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.