galéria megtekintése

Nem kapnak obsitot

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 24. számában
jelent meg.


Danó Anna
Népszabadság

Bár rendre része a kormányzati sikerpropagandának az új mentőautók vásárlása, eddig még nem sikerült pótolni a szolgálatból „kiöregedett” kocsikat. A kormány néhány hete megemelte a járművek nyugdíjkorhatárát tízről tizenhárom évre. Jelenleg a mentőautók csaknem negyede tíz évnél öregebb.

A mentők késlekedésével összefüggésbe hozható tragédiák egyre nagyobb száma miatt a kormány kénytelen volt ismét felemelni a járművek nyugdíjkorhatárát, ezúttal tízről 13 évre.

Harminc évvel ezelőtt 1053 mentőegység volt az országban – most 743
Harminc évvel ezelőtt 1053 mentőegység volt az országban – most 743
Mihádák Zoltán / MTI

Emlékezetes több nagy nyilvánosságot kapott eset is: egy bajba jutott ember júliusban másfél órát, egy agyvérzésgyanús asszony december elején 68 percet várt a mentőre. Karácsonykor pedig egy, a budapesti Jászai Mari téren összeesett férfihoz nem érkezett meg a mentő több mint 38 percig. Meghalt.

 

Már a 68 perces eset után főigazgatói megbízottat jelölt ki a gördülékeny ellátás biztosítására Burány Béla, az Országos Mentőszolgálat vezetője.

A mentők megmentésének részeként – egyebek mellett – a közép-magyarországi régióból vezényeltek járműveket a fővárosi autóhiány enyhítésére. A legújabb lépésként pedig megjelent az a rendelet, amely

felemelte az autók szolgálati idejét tízről 13 évre.

A döntésről Zombor Gábor, egészségügyért felelős államtitkár az RTL Klub híradójának csak annyit mondott: semmi sem indokolja a tízéves kocsik cseréjét, megfelelő karbantartással ezek az autók még el tudják látni a feladatukat.

A tíz évnél öregebb kocsikat nemcsak azért kellene cserélni, mert gyakrabban romlanak el, ezért nagyobb a kockázata annak is, hogy időben odaérnek-e a beteghez, hanem azért is, mert az Európai Unió tagállamaiban elfogadott standard szerint legfeljebb hatéves lehet a mentőautó, vagy 300 ezer kilométerig lehet az ilyen kocsikat használni.

A Népszabadság úgy tudja: Magyarországon jelenleg 743 autó vesz részt a mentésben, melyből csaknem 180 tíz évnél öregebb.

Vagyis a kocsik mintegy negyede túl van az unió által elfogadható koron.

Ráadásul egy átlagos magyar mentőautó évente 30-40 ezer kilométert teljesít, azaz tízéves korára biztosan túl lesz a 300 ezer megtett kilométeren. Bár eddig minden kormányzat azt ígérte, hogy fejlesztéseik nyomán a mentők 15 percen belül mindenhová oda fognak érni, a gyakorlatban ezt a szintidőt

az esetek 78 százalékában sikerül tartani.

Ezen a mutatón az ezredforduló óta nem sikerült javítani. Egy korábbi szakmai kutatásból az is kiderül, hogy minden hatodik betegnek 15-30 percet, minden huszadiknak több, mint félórát kell várnia, míg megérkezik a segítség.

A már említett 15 perc jó ideje nemzetközileg elfogadott norma, de például az Egyesült Királyságban ez a mutató csak a városhatáron túli esetekre érvényes, Londonon belül „illik” nyolc percen belül elérni a mentésre szorulókat.

A hazai sajtóból is ismert mentési kudarcok része, hogy miközben a mentési feladatok évről évre növekszenek, a mentőegységek száma jó, ha szinten marad.

Ez az 1980-as években volt a csúcson, amikor 1053 mentőegység működött, szemben a jelenlegi 743-mal.

2012 óta a tízévesnél öregebb autók száma alig több, mint százhússzal lett kevesebb, azaz valójában ennyi minőségi kocsicsere történt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.