Már a 68 perces eset után főigazgatói megbízottat jelölt ki a gördülékeny ellátás biztosítására Burány Béla, az Országos Mentőszolgálat vezetője.
A mentők megmentésének részeként – egyebek mellett – a közép-magyarországi régióból vezényeltek járműveket a fővárosi autóhiány enyhítésére. A legújabb lépésként pedig megjelent az a rendelet, amely
felemelte az autók szolgálati idejét tízről 13 évre.
A döntésről Zombor Gábor, egészségügyért felelős államtitkár az RTL Klub híradójának csak annyit mondott: semmi sem indokolja a tízéves kocsik cseréjét, megfelelő karbantartással ezek az autók még el tudják látni a feladatukat.
A tíz évnél öregebb kocsikat nemcsak azért kellene cserélni, mert gyakrabban romlanak el, ezért nagyobb a kockázata annak is, hogy időben odaérnek-e a beteghez, hanem azért is, mert az Európai Unió tagállamaiban elfogadott standard szerint legfeljebb hatéves lehet a mentőautó, vagy 300 ezer kilométerig lehet az ilyen kocsikat használni.
A Népszabadság úgy tudja: Magyarországon jelenleg 743 autó vesz részt a mentésben, melyből csaknem 180 tíz évnél öregebb.
Vagyis a kocsik mintegy negyede túl van az unió által elfogadható koron.
Ráadásul egy átlagos magyar mentőautó évente 30-40 ezer kilométert teljesít, azaz tízéves korára biztosan túl lesz a 300 ezer megtett kilométeren. Bár eddig minden kormányzat azt ígérte, hogy fejlesztéseik nyomán a mentők 15 percen belül mindenhová oda fognak érni, a gyakorlatban ezt a szintidőt
az esetek 78 százalékában sikerül tartani.
Ezen a mutatón az ezredforduló óta nem sikerült javítani. Egy korábbi szakmai kutatásból az is kiderül, hogy minden hatodik betegnek 15-30 percet, minden huszadiknak több, mint félórát kell várnia, míg megérkezik a segítség.
A már említett 15 perc jó ideje nemzetközileg elfogadott norma, de például az Egyesült Királyságban ez a mutató csak a városhatáron túli esetekre érvényes, Londonon belül „illik” nyolc percen belül elérni a mentésre szorulókat.
A hazai sajtóból is ismert mentési kudarcok része, hogy miközben a mentési feladatok évről évre növekszenek, a mentőegységek száma jó, ha szinten marad.
Ez az 1980-as években volt a csúcson, amikor 1053 mentőegység működött, szemben a jelenlegi 743-mal.
2012 óta a tízévesnél öregebb autók száma alig több, mint százhússzal lett kevesebb, azaz valójában ennyi minőségi kocsicsere történt.