– Szerencsére azt, hogy melyek az újságírás és a híradókészítés szakmai szabályai, ma még nem Lázár János határozza meg – Kolosi Péter így reagált a Miniszterelnökséget irányító miniszter kijelentésére. A tárcavezető szerint a reklámadó bevezetése óta az RTL maga mondott le a minimálisan elvárható szakmai szabályok betartásáról, és a híradók szerkesztését saját pénzügyi szempontjainak rendelte alá. Lázár ezt Bárándy Gergely szocialista képviselőnek arra a kérdésére válaszolta, hogy van-e összefüggés az RTL Klub hírműsorainak tartalma és a csatornát sújtó reklámadó mértéke között.
– Ne nézzük hülyének az embereket – fakadt ki Kolosi Péter, és emlékeztetett a Hvg.hu által megszerzett kormányzati dokumentációra, amely szerint a kormány 2012 óta figyelte az RTL Híradóját és Házon kívül című műsorát. Emlékezetes, ebben az anyagban a kormány úgy ítélte meg, hogy számára túl sok negatív hír jelenik meg, ezért panaszt tett a tévétársaság külföldi tulajdonosánál, amely kivizsgálta az ügyet, és megalapozatlannak tartotta a kifogásokat.
A programigazgató reagált a lapunkban megjelent, név nélkül nyilatkozó fideszes politikusok állítására is, miszerint azért is emelik a reklámadó felső kulcsát 40-ről 50 százalékra, mert az RTL Klub Híradója a Fidesz vezetőit vette célba, miközben a párt soha nem kívánt beleszólni a társaság menedzsmentjébe. Kolosi felhívta a figyelmet arra, hogy az RTL Híradója soha nem foglalkozott egyetlen fideszes politikusnak vagy családtagjának a magánéletével.
– A Fidesz politikusai azonban közhatalmat gyakorló személyek, emiatt az RTL Klubnak és minden sajtóorgánumnak alapvető feladata és kötelessége ellenőrizni, hogy a politikusok előnyben részesítik-e magukat vagy családtagjaikat különböző döntések meghozatalakor. Ezt a feladatot senki nem vitathatja el az újságíróktól – mondta Kolosi.
Arra a kérdésünkre, hogy a reklámadó felső kulcsának emelése miatt változik-e az RTL Híradó hangneme, a programigazgató annyit mondott: ez a kérdés fel sem vetődik. Lapunk információi szerint vezető kormánypárti politikusok további lépésekre is készek az RTL Klubbal szemben. Egyikük úgy fogalmazott, „ha tovább durvul a konfliktus”, nem zárható ki, hogy másik reklámadókulcs is emelkedik.
|
Az RTL Klub székháza. Fizetnek és harcolnak Banczik Róbert / Népszabadság |
A különadónak jelenleg öt kulcsa van: egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék az öt- és tízmilliárd forint közötti részre, húsz százalék a 10 és 15 milliárd forintos sávban, 30 százalék a 15–20 milliárd forint közti és 40 százalék a húsz milliárdon felüli rész után, amit jövőre 50 százalékra emelnek. A reklámadó felső kulcsával csak az RTL adózik, más társaságnak ugyanis nincs ekkora éves árbevétele, de a 15–20 milliárd közötti sávban sincs sok cég, az RTL-en kívül a TV2 árbevétele haladhatja meg idén a 15 milliárdot. Amennyiben ebben a sávban 30-ról 40 százalékra emelnék az adót, az újabb félmilliárdos pluszkiadást jelentene az RTL-nek a jövőre esedékes ötmilliárd forinton felül.