galéria megtekintése

Négyen indulnak a gigatenderen

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 17. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A Népszabadság információi szerint négyen pályáztak a nemzeti elektronikus jegyrendszer platform (NEJP) kiépítésére. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. augusztusban írta ki a közbeszerzést a rendszerre, amely a becslések szerint húszmilliárd forintba is kerülhet. A tenderkiírás menet közben módosult, a jelentkezők attól tartanak, hogy egy szereplőnek lejt a pálya.

A Hewlett-Packard InformatikaiKft., a szegedi intelligens utastájékoztató rendszerről is ismerhető Delta System Kft., a fővárosi Bubi és Futár programban részt vállaló T-System Magyarország Zrt., továbbá az AH-NEJP Konzorcium pályázott a nemzeti elektronikus jegyrendszer platform (NEJP) kiépítésére – értesült lapunk.

Utóbbit az Antenna Hungária Zrt. vezeti, amely a MÁV mellett tagjai között tudhatja az I-Cell Mobilsoft Zrt.-t, amely a tehergépkocsik használatarányos útdíjfizetési rendszer kiépítésével szerzett magának nevet. (De ez a cég szállította a mobil traffipaxokat a rendőrségnek egy másik vállalkozással közösen.) A fejlesztésnek több eleme van, az elektronikus jegy csupán az egyik. Amellett megvalósul a valós idejű, egységes utastájékoztatás is, de az utasok egy rendszeren tudják tervezni utazásaikat, amely az ország összes tömegközlekedési szolgáltatóját tartalmazza.

A rendszer megvalósítása az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF) feladata, amely állami monopóliumként biztosítja minden államhoz kötődő szolgáltatás mobilos fizetését, mint a parkolás vagy az útdíj. Már a cég alapításakor nyilvánvalóvá volt, hogy újabb állami kezelésű szolgáltatások csatlakoznak hozzá, a NEJP mellett a nemzeti egységes kártyarendszer is, amely a tömegközlekedési rendszerek igénybevételére jogosító közlekedési kártyák bevezetését, az önkormányzati cégek szolgáltatásaihoz való hozzáférést, valamint a közigazgatási díjak mobilfizetését is biztosítja.

 
Utastájékoztató rendszer a fővárosban. Nem csak pesti kiváltság lesz
Utastájékoztató rendszer a fővárosban. Nem csak pesti kiváltság lesz
Móricz-Sabján Simon

Hogy mindez mennyibe kerül, azt még nem tudni, de uniós pénzből valósul meg, a Közlekedés Operatív Program, illetve az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében. A cég szerint a bekerülési költség a pályázat lezárásáig üzleti titok, az objektíven versenyeztetés érdekében. A piaci becslések szerint a rendszer 20 milliárdba kerülhet, de a végleges ár a megajánlott rendszer tulajdonságaitól függ. Az üzlet nagyságát jól mutatja, hogy az NMF Zrt. 2017-re négyszázmillió fizetési és utazási tranzakcióval számol országosan.

A közösségi közlekedés elektronikus díjfizetésbe bevonni kívánt úthálózata várhatóan meghaladja a 40 ezer kilométert. A beszerzés meglehetősen komplex, a közösségi közlekedési jegyrendszer mellett a viteldíjbeszedést biztosító informatikai rendszert is tartalmazza, venni kell hardvert, fejleszteni kell szoftvert és egyedi berendezéseket, s szükség van tesztüzemre is. A bírálati szempontok között nyolcvan százalékkal esik latba az ajánlati ár, és csak 20 százalékot ér a műszaki tartalom. A részletes műszaki leírást csak a második körben ismertetik a pályázókkal.

A rendszert idén ideiglenes jelleggel, jövő tavasztól élesben működtetnék Debrecenben, 2016 végén pedig országosan is bevezetnék – mondta Veres Mihály, az NMF Zrt. vezérigazgatója még áprilisban. Mivel a tender határidejét kitolták egy hónappal a kiírás módosítása miatt, vélhetőleg az egész beruházás csúszik ennyit. A piaci szereplők egy részét meglepte a módosítás, amely törölte a pályázatok rangsorolásának elsőre meghatározott módját, köztük a benyújtott referenciák tranzakciószámra alapuló pontozását. A Népszabadságnak ezt többen is úgy értékelték, hogy ezzel előnybe hozható egy ajánlattevő. Az NMF viszont azt állítja, hogy a módosítással a versenyben bővülhetett a pályázók köre.

– Társaságunk elemi érdeke a legkedvezőbb ajánlat kiválasztása. Ennek érdekében módosítottunk – írták a Népszabadság érdeklődésére. Érdekes részlet, hogy az Antenna Hungária egyik partnerétől, az útdíjrendszert kiépítő I-Celltől néhány hónapja a nemzeti mobilfizetési rendszer bővítéséhez kapcsolódó szolgáltatást rendelt az NMF, 24,9 millió forintért. Ezzel a 25 milliós közbeszerzési értékhatár alatt maradhattak. A piaci szereplők attól tartanak, hogy ez valójában az augusztusi elektronikus jegyrendszer tenderének előkészítését szolgálta. Az állami cég azonban ezt kérdésünkre cáfolta. „Az említett megállapodás nem érinti a tendert, sem annak tartalmát” – írták.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.