galéria megtekintése

Újra kezdődhet a fideszes belharc a hírszerzés felügyeletének jogáért

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 15. számában
jelent meg.


Fekete Gy. Attila
Népszabadság

A Népszabadság megtudta: a formálódó kormányzati elképzelések szerint a következő Orbán-kormányban a Miniszterelnökségtől a Belügyminisztériumhoz kerülhet át a polgári hírszerzés irányítása, azaz az Információs Hivatal. Ez a terv már 2010-ben is felvetődött, ám az akkori érvelés szerint „az ország méretei és fenyegetettsége” nem igényelnek, a költségvetési helyzete pedig nem is tesz lehetővé többet egy polgári és egy katonai titkosszolgálatnál.

Pintér átvenné az Információs Hivatalt. Lázár mostanáig nem adta
Pintér átvenné az Információs Hivatalt. Lázár mostanáig nem adta
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A katonai hírszerzés és elhárítás összevonásával létrehozott Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat megalakításakor Hende Csaba honvédelmi miniszter a parlament előtt „az integráció következtében várható milliárdos megtakarítással, a párhuzamosságok megszüntetéséből eredő hatékonyságjavulással, és több mint kétszáz fős létszámcsökkenéssel” érvelt a kormány előterjesztése mellett. Senki sem vitatta, hogy hasonló előnyökkel járhatna az Alkotmányvédelmi és az Információs Hivatal összevonása is, ám a Fidesz meghatározó személyiségei úgy ítélték meg, túl nagy hatalom koncentrálódna Pintér Sándor belügyminiszter kezében, ha a hírszerzést is felügyelhetné. Orbán Viktor végül úgy döntött, a Külügyminisztériumtól a Miniszterelnökséghez helyezi át a hírszerzés politikai felügyeletét.

 

Később ugyancsak a Fidesz belső körei fúrták meg – Kövér László hathatós közreműködésével – Pintér egy másik elképzelésének, a Nemzeti Információs és Bűnügyi Elemző Központnak a megvalósítását. Ezt az akkoriban „szuper-titkosszolgálatként” emlegetett szervezetet amolyan értékelő-elemző szervezetnek szánták.

A már létező, de kizárólag bűnügyi információk kezelésére jogosult Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központtal ellentétben ez az egység nemcsak azokat az információkat dolgozhatta volna fel, amelyeket a nyomozó hatóságok és a titkosszolgálatok önként átadtak számára, hanem az új központ beleláthatott volna a hozzá tartozó szervezetek adatbázisaiba is, és onnan az érintett részleg tudtával adatokat vehetett volna ki feldolgozásra. Így elvileg egyik hatóság sem spájzolhatott volna el önérdekből a másik elől fontos információkat.

Ez a lehetőség sem az érintett (és egymás előtt folyamatosan titkolózó) hatóságoknak, sem az akkori adatvédelmi biztosnak, Jóri Andrásnak, sem az ellenzéknek nem tetszett. Hiába érveltek a belügyi illetékesek, hogy nem egy új nemzetbiztonsági szolgálatról van szó, a felállítandó szervezetnek nem lenne önálló nyomozati, adatgyűjtési joga, Jóri és az ellenzék alkotmányos aggályai végig fennmaradtak.

Ennek ellenére a kormány előterjesztése első körben zöld utat kapott a parlamenti bizottságokban, ám egy Fidesz-frakcióülést követően a kormányoldal is megvonta a támogatását a javaslattól, így az már nem kerülhetett a Ház elé. Az előterjesztésnek Kövér törvényjavaslata adta meg a kegyelemdöfést, amely egyszerűen megvonta volna a „nemzetbiztonsági szolgálat” jogállást az új szervektől. A téma ad acta került.

Információink szerint azonban a Belügyminisztérium – személyesen Pintér – egyik terv megvalósításáról sem tett le. Korábbi érvei – a globális biztonsági kihívások, a terrorizmus és az annak finanszírozásában fontos szerepet betöltő szervezett bűnözés, a nemzetközi pénzmosás és hasonlók – a tervezetek kidolgozói szerint ma is veszélyeztethetik a nemzet- és közbiztonságot.

„Ahhoz, hogy Magyarország a szabadság, a biztonság és a rend térsége lehessen, az államnak hatékony eszközei kell legyenek arra, hogy időben felismerje a veszélyeztető körülményeket és hathatós intézkedésekkel felléphessen velük szemben” – érvelt 2011-ben a „szuper-titkosszolgálat” létrehozása mellett Pintér.

Emlékeztetett, hogy a 2001. szeptember 11-ei terrortámadásokkal összefüggésben lefolytatott vizsgálatok is egyebek mellett a titkosszolgálatok és a bűnüldöző szervek közti információáramlás és koordináció hiányosságaival magyarázták, hogy az al-Kaida terroristákat telepíthetett az Egyesült Államokba, ott kiképeztette őket repülőgép-vezetésre, majd végrehajthatták a támadásokat, amelyek a hatóságok jobb együttműködése esetén talán megelőzhetők lettek volna.

Pintér hazai példákkal nem érvelt. A 2008–2009-ben romák sérelmére elkövetett gyilkosságsorozat azonban meggyőző bizonyíték arra, mennyire nem működtek együtt a titkosszolgálatok a rendőrséggel, hogy az akkori katonai elhárítás hányszor vezette meg a rendőrséget, majd az ügyben vizsgálódó parlamenti bizottságot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.