De kétségtelenül nagyszámú jogvita kapcsolódik az előző városvezetés által indított beruházásokhoz is, igaz ezeknek a pereknek a jó részét a jelenlegi városvezetés nyitotta meg.
Metró A DBR Projektigazgatóság kezelésébe tartozó 16 metróper értéke önmagában 28 millió euró (8,6 milliárd forint). Mint ismeretes, az M4-es beruházás összköltségvetését 2012-ben 452,5 milliárd forintra módosították, amely a hátralévő munkák mellett a vállalkozói – különös tekintettel az Alstom, Siemens és BAMCO – követelések jelentette kockázatot is tartalmazta 67,5 milliárd forintos kerettel. Bolla Tibor BKV vezérigazgató idén áprilisban adott tájékoztatása szerint ebből eddig hozzávetőleg 21 milliárd forintot fizettek ki. (Az alagútépítő BAMCO cirka 100 millió eurós (31 milliárd forintos) követeléséből 27 millió eurót érvényesített. Tarlós 2012-ben bejelentette: 30 millió euróra alkudta le a cég 70 milliós követelését, azután kiderült, hogy perben állnak. )
|
A 4-es metró alagútja. A főváros 8,9 milliárdot követel az Alstomtól a szerelvények késedelmes szállítása miatt, de a franciák is perelnek Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
A nagyok mellett benyújtott kisebb vállalkozói követelések összértéke 10,5 milliárd forint. Az Alstom-metrókocsi-beszerzés viszont a BKV érdekkörébe tartozott. A képviselőnek küldött táblázat szerint összesen 29 millió eurót (8,9 milliárd forintot) és 169,3 millió forintot követelnek a francia járműszállítótól a szerelvények késedelmes leszállítása miatt. Az viszont valahogy kimaradt a táblázatból, hogy az Alstom 35,3 millió eurót (10,9 milliárd) és kamatait követeli a BKV-tól.
Bálna A jelentősebb értékű ügyek közé tartozik a Bálna építéséhez hitelt nyújtó – előbb állami kézbe, majd átláthatatlan hátterű, ám kormányközelinek tartott cégekhez került – MKB és a kivitelező Porto Investment Kft. által indított per, amelyben 9 milliárdot követelnek a fővárostól. Szintén a Bálnához kapcsolódik a CET Event 537 millió forintos kárigénye.
BKV A legtöbb pert egyébként a főváros közlekedési cége viszi, csaknem 150-et. A polgári perek többsége munkaügyi jogvita, de akad köztük szép számmal kártérítés, kötbér, ingatlanügy és kártérítés-követelés is. A BKV által indított büntetőügyek széles sávban mozognak: hűtlen kezeléstől a sikkasztáson, rongáláson, lopáson, garázdaságon át a falfirkáig. A nevesített kárösszeg 2,6 milliótól 1183 forintig terjed.
Közműcégek A Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. ettől messze elmaradva, alig 10 perben érintett, amelyek a fentebb említett DBR-BKV perekhez képest elhanyagolható kockázatot jelentenek, lévén a legjelentősebb követelés is alig haladja meg a 17 millió forintos perértéket. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. ötven üggyel került fel a fővárosi perlistára. Az ügyek jó része itt is munkaügyi vita és kátyúkár. De akad néhány érdekes tétel is. Így például a Bielek Péter és társai ellen indított büntető per. Az FKF volt vezérigazgatóját a nagy Hagyó-féle leleplezéshullám idején vitték el bilincsben, a Fővárosi Főügyészség 2012-ben emelt vádat: a pusztazámori hulladéklerakó metánmentesítésével kapcsolatban 77 milliós károkozással vádolták. A Fővárosi Törvényszék tavaly novemberben első fokon felmentette, de az ügyészség és az FKF is fellebbezett. A cég ezenfelül perben áll a Pilis Parkerdővel, Dunakeszi önkormányzatával és a fővárosi önkormányzattal.
Hivatal A fővárosi önkormányzat 27 perben érintett. A Magyar Állammal például több ingatlan tulajdonjoga miatt is vitában áll. A Közgép Zrt.–A-Híd Zrt.–Strabag-MML Kft. a Margit híd felújításához kapcsolódóan 691 millió forint kártérítés megfizetését követeli. A Sárkány Autócenter Kft 607 milliót kér ingatlan-túlhasználat miatt, a Manor Kft. egymilliárdos kártérítési igénnyel lépett elő. Az elhíresült hirdetőoszlopperben Simicska Lajos cége, a Mahir Cityposter Kft. 579 millió forintos biztosítékot kér az oszlopok károsodásának veszélye miatt. A fővárosi önkormányzat csaknem egymilliárdot követel a Budapesti Szennyvíztisztító Telep kivitelezéséhez kapcsolódó kötbér okán a Csepel 2012 ACS Konzorciumtól, míg a Degremont S. A. a kivitelezési jogvita részeként 799 millióra tart igényt. A Városligeti Műjégpálya felújításából is több per fakadt. Egyrészt a főváros 259 millióra perli a műjégpálya tervezőjét és tervellenőrét, valamint 677 millióra a kivitelező Hérosz Zrt-t, amely viszont a fővárostól kér 517 millió forint elmaradt vállalkozói díjat. A főváros perelni kénytelen Csömör önkormányzatát is a kútba esett hulladéktároló ingatlanára előlegként adott 375 millió forint visszaszerzése érdekében, míg a kartellezésért korábban megbírságolt útépítő cégektől 1,1 milliárdot szeretne visszakapni.
Per-ár
A pereskedés korántsem olcsó mulatság. Mint ahogy arról korábban beszámoltunk: a BKV a Siemens-perek esetében havi nettó 600 ezer forintot, az Alstom-perben való közreműködésért átlagosan havi nettó hárommilliót költött ügyvédi tanácsadásra. A BKV által 2010-ben szerződtetett Perenyei és Társa Ügyvédi Iroda óránként nettó 33 ezer forintért képviselte a BKV-t a 4-es metróval összefüggő perekben és döntőbírósági eljárásokban. Bár kötöttek ezenfelül egy nettó 15 millió forintos megbízási szerződést is. (Az irodába vetett bizalom záloga a cégvezető Perenyei Tamás, aki az első Orbán-kormány idején a Honvédelmi Minisztérium államtitkára is volt.) A Bálna-perben a Hidasi és Társa Ügyvédi iroda jár el (munkájukért sikerdíjat kapnak, amely a bíróság által a perköltség részeként megítélt ügyvédi munkadíj 50 %-a). A Mahir-ügyben Csikós Csaba Ügyvédi Irodája védi a főváros érdekeit, a megbízási díjról nincs információ. A többi ügyben a főváros jogi osztálya képviseli a fővárost, illetve cégeit.