galéria megtekintése

Milliárdos kockázatok

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 07. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A duplája is kevés lehet a javarészt fővárosi peres ügyekre félretett 11,9 milliárd forintnak. A tavalyi vis maior-, illetve peres ügyekre, valamint az előző városvezetés örökségének kezelésére képzett céltartalékokat – más címkézett pénzekkel összevonva – az idén egyetlen nagy kalapba rakták össze a kockázatok kezelésére szánt költségvetési forrásokkal.

Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes szerint ez bőségesen elegendő lesz az esetleges kockázatok kezelésére. A BKV jogi osztálya vélhetőleg neki is azt a választ adta a 4-es metró pereinek kimenetelére vonatkozóan, mint az Atlatszo. hu-nak: „pernyertességünket valószínűsítjük”. S ha mégsem, akkor „a 4-es metró projekt kapcsán felmerülő költségek elszámolhatóak az uniós támogatás terhére”.

De aligha az összes költség számolható el így.

A főváros közlekedési cége a Siemens-szel folyamatban lévő per okán havi nettó 600 ezer forintot, az Alstom-perben való közreműködésért átlagosan havi nettó hárommilliót költ ügyvédi tanácsadásra. Nem kis pénz, de a tét se kicsi. A két per együttes értéke meghaladja a kockázati tartalékot. A folyamatban lévő Alstom-per tárgya 8,1 milliárd forint kötbér és járulékai, az eljárás a BKV reményei szerint a befejezéséhez közeledik, méghozzá a főváros számára kedvező eredménnyel.

 

A Bálna – elszálló pénzek?
A Bálna – elszálló pénzek?
Kurucz Árpád

Deák László, az Alstom hazai leányvállalatának vezérigazgatója lapunknak úgy fogalmazott: a szerződésmódosítás után is vitatott részleteket, így például a kötbér kérdését a választott bíróság előtti perben tisztázzák a felek, ami átláthatóvá teszi a folyamatot, az ítélet végrehajtása pedig mindenki számára egyformán kötelező lesz.

Az átláthatóság nem ártana a Siemens-elszámolásnak sem. Tarlós István főpolgármester 2012-ben bejelentette: 30 millió euróra alkudta le a cég 70 milliós követelését, rá adásul a cég eláll minden további kárigénytől. Erre most kiderül, hogy ettől még perben állnak.

Választott bíróság előtt zajlik a Bamcóval folytatott kötbérvita is. Az alagutak és a Szent Gellért téri állomás megépítésére vállalkozó konzorcium már 2010-re összesen 50 millió euró (15,5 milliárd forint) többletkövetelést számlázott ki. A később aktualizált összeget a fővárosnak 40 százalékkal – 6,2 milliárd forinttal – sikerült lealkudnia, de még nem jutottak a perek végére.

Már ez a három jogvita is jócskán meghaladja a kockázatra félretett összeget. S ezzel koránt sincs vége. Az Állami Számvevőszék 2010-ben ezer, csak a 4-es metróhoz tartozó követelést számlált össze, amelynek 40 százaléka beárazatlan volt, de a többit is aktualizálták – értsd: növelték a követelés összegét – később. A BKV tavaly 16, választott bíróság előtt zajló, nagy értékű jogvitáról, illetve két, Fővárosi Törvényszék előtt folyamatban lévő kártérítési perről adott számot.

A pereken kívül egyébként a 4-es metró nevesített kockázatai közé tartozik az üzemeltetés ára, amelyet az első csonka évben 6 milliárdra becsültek. Bár a városvezetés bejelentette, hogy ezt a költséget az állam magára vállalja, a költségvetésben ez nem szerepel. Mint ahogy arról sincs szó benne, hogy miből fizetik vissza a BKV-adósság idén esedékessé váló 9,4 milliárdos részletét, ha a BKV-nak nem sikerülne kölcsönt felvenni.

Márpedig erre elég nagy az esély, mivel a buszágazat kiszervezése nyomán egyre nagyobb piacvesztést kénytelen elszenvedni a cég, holott a bevételek java része épp innen származott.

De vissza a perekhez: a Bálna – lánykori nevén CET – beruházásához kapcsolódó jogvita is a végéhez közeledik. A tét nettó 7,5 milliárd forint. A Pécsi Ítélőtábla döntését, miszerint a fővárosi önkormányzat köteles megfizetni az MKB Banknak a CET-beruházással kapcsolatban kötött hitelkeret-megállapodás alapján fennálló pénzügyi adósságát, most vizsgálja a Kúria. Az ítélet tavaszra várható.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.