„Kijelző karbantartás. A járatok a kifüggesztett menetrend szerint változatlanul közlekednek” – fut a neonfelirat a táblán.
– Sunyik ezek. Már hogy mennének változatlanul, hisz tegnap is húsz percet vártam az elvileg öt-hat percenként közlekedő villamosra, pedig akkor még nem is volt sztrájk! Miért nem azt írták ki, hogy sztrájk van, amikor ez az igazság? – méltatlankodik a vaskohászat sokat látott nyugdíjasa. Aztán még hozzáteszi, hogy az ő egyik rokona is buszsofőr volt, nem keresnek azok olyan rosszul, de ami jár, az jár, és ha másképp nem megy, akkor így kell kipréselni a pénzt a munkáltatókból.
A Lillafüredhez közeli felsőhámori buszmegállóban ketten várakoznak: egy fiatal lány, Oláh Kitti Anna, és egy nyugdíjas férfi, Pető István. Itt rendszerint óránként három busz megy el, most viszont csak egy jön, az 5-ös. – A buszosoknak igazuk van, már 2014-ben sem kapták meg a járandóságukat, egy csomó pótlékot elvettek tőlük – mondja a férfi, miközben a lány bólogat. Aztán azon lamentálnak, vajon a közlekedési cég meghosszabbítja-e a bérletek érvényességét, hisz annak idején teljes körű szolgáltatást vettek meg, most meg, akárhogy is, de a sztrájk miatt csak kimarad egy-két járat. Ennek ellenére egyikük sem a dolgozókat hibáztatja, azt mondják, a munkáltató nem akarja kifizetni a kialkudott bért, ezért ő a felelős a sztrájkért.
„A sztrájk egyáltalán nem zavarta meg Miskolc életét. Nyugalom van a városban, a közlekedés zavartalan, megfelelő a járatsűrűség. Ennek valószínűleg az az oka, hogy nagyon kevesen, a dolgozóknak mindössze 17 százaléka csatlakozott a munkabeszüntetéshez. A város lakói semmit nem éreznek a sztrájkból. A közlekedési vállalat a sztrájktörvény betartásával gondoskodik arról, hogy a lehető legtöbb járatot indítsa. A szerződéses – úgynevezett munkásjáratok – mindegyike közlekedik, a dolgozók el tudtak jutni az ipari centrumokba. A vállalat a törvényesség betartására maximálisan ügyel, és a szakszervezetekkel folyamatosan tartja a kapcsolatot” – olvasható Singlár Zsolt vezérigazgató közleményében.
A munkabeszüntetést szervező szakszervezetek szerint viszont a cég sztrájktörő, s fondorlatos módon próbálja az elégséges szolgáltatásnál jóval magasabb létszámarányt kikényszeríteni. – A közlekedésről szóló törvény szerint 66 százalék a minimumszolgáltatás. Ezt úgy kell értelmezni, hogy ha a nem sztrájkoló alkalmazottak biztosítják ezt az arányt, akkor sztrájkolókat nem kell behívni, ha viszont elmaradnak ettől, akkor a tiltakozók is kénytelenek beállni dolgozni, mert az elégséges szolgáltatást minden körülmények között biztosítani kell – mondta tudósítónknak Zelenka László, a Miskolci Autóbusz- és Villamosvezetők Érdekvédelmi Szervezete elnöke. Csakhogy az MVK Zrt. úgy járt el, hogy a sztrájkot bejelentőket beosztotta 66 százalékos teljesítményre, a többieket pedig teljes munkaidőre – vagyis a szolgáltatási arány így valóban jóval magasabb lett a meghirdetettnél. Ez a szakszervezetek szerint jogsértő, így bírósághoz fordultak jogorvoslatért.
– A legsötétebb horthysta időkre emlékeztető módon szeretné letörni a jogos fizetésemelésért küzdő dolgozók sztrájkját a közpénzből támogatott miskolci közlekedési cég: az MSZP információi szerint a cégvezetés sztrájktörésre, túlmunkára biztat minden olyan busz- és villamosvezetőt, aki munkájukat féltve jelenleg nem sztrájkol, és sorsába beletörődve dolgozik úgy, ahogyan azt a cégvezetés megrendeli – írta közleményében a baloldali párt miskolci szervezte. Szerintük a nem sztrájkolók vannak kevesebben, a többség, a fizetésemelésért és tisztességesebb munkakörülményekért küzdő dolgozók viszont nem engednek, s korábbi nyilatkozataikat betartva sztrájkolnak mindaddig, amíg „a közpénzzel kitömött cég vezetői meg nem adják nekik azt, amit korábban írásban megígértek”.
A DK szerint Singlár Zsolt vezérigazgató megfélemlíti a dolgozókat a város tulajdonában lévő média segítségével, és félretájékoztatja a miskolciakat. Ezért arra kérték a város lakóit, hogy legyenek szolidárisak a közlekedésiekkel, viseljék türelemmel akciójukat, legyen jó szavuk a sztrájkban résztvevőkhöz, aki pedig teheti, viselje a szolidaritás kék szalagját.
Szakszervezetis a célkeresztben
A táppénzen lévő Zelenka László szerdán reggel munkára jelentkezett, ám nem osztották be buszvezetőnek, hanem elküldték üzemorvoshoz. Ő megállapította, hogy a szakszervezeti vezetőnek magas a vérnyomása, s négy hétre eltiltotta a munkavégzéstől. Vagyis az érdek-képviseleti vezető, ha akarna se tudna ott lenni a sztrájkolókkal, azzal ugyanis így táppénzcsalást követne el.
Szavai szerint a munkáltatója árgus szemekkel figyeli, milyen mondvacsinált okokra hivatkozva távolíthatná el őt, amiért kiáll a kollégáiért. Már két fegyelmi is indult ellene az utóbbi hónapokban, noha ezt megelőzően több, mint harminc évig nem volt panasz a munkájára. Először azzal vádolták meg, hogy „majdnem elütött” egy asszonyt az egyik buszvégállomáson – állítólag a retikülje súrolta a busz oldalát. Másodszor amiatt indult ellene eljárás, mert a Hír Tv-nek vezetés közben adott interjút, s ezzel megszegte a szabályzatot. Ő azonban azt állítja: mindenben az előírások szerint járt el: headseten beszélt a riporterrel, annak használata pedig megengedett.