galéria megtekintése

Szánkózni fog a metró, újra kilapuló síneket akarnak rendelni

5 komment


Szalai Anna

A BKV 34 ezer sínszálat készül rendelni a metrófelújításhoz attól a cégtől, amely az előző években is szállított az M3-as metró részleges pályacseréjéhez. Ez azért is meglepő, mert a cég által eddig szállított sínek jó része egy év után elkezdett kilapulni.

Kevesebb mint egy év alatt lapulni kezdett az M3-as metróvonalon eddig kicserélt sínszálak fele. Pedig legalább tizenöt évet ki kellett volna bírniuk. A síneket az az indiai­ cég szállította, amely a Népszabadság információi szerint indult a BKV Metrófelújítási Programigazgatóság a múlt év végén kiírt két sínszállítói tenderén is. A pályázati határidő február elején lejárt, de eredményt még nem hirdettek. Lapunk úgy tudja, az indiai cégnek egyetlen vetélytársa akadt, egy német konszern. Mivel a pályázati kiírás szerint egyetlen szempont, az ár alapján bírálják el az ajánlatokat, aligha kétséges az indiaiak győzelme.

Hasonlóan érdekes döntés körvonalazódik a vágányépítésnél is: úgy tudjuk, azt a céget bíznák meg újra, amellyel már dolgoztattak, s a BKV olyannyira nem volt elégedett a munkájával, hogy egyetemi szakvéleményt kért arról. Mégis újra és újra leszerződnek velük. Ennek okáról kérdeztük a BKV Zrt.-t, de a cég nem adott választ. Így arra a kérdésre sem felelt, hogy az M3-as metró közelgő rekonstrukciójának részeként kicserélik-e azokat a síneket is, amelyeket az elmúlt években újítottak fel hétvégenként.

Nem áll sokkal jobban az észak–déli metróvonal rekonstrukciójához kapcsolódó többi tender sem. A kiviteli tervek elkészítésére kiírt pályázaton túl – amelyet a fővárosnak rendszeresen dolgozó Főmterv nyert meg – eddig egyet sem sikerült hatályba lépett szerződéssel lezárni. A metrópótlás miatt kiírt két buszbeszerzési tenderen ugyan hirdettek eredményt, de a kormány közbeavatkozására a Fővárosi Közgyűlés egyelőre nem hagyta jóvá a szerződéseket. Tarlós István főpolgármester számára csak az a fontos, hogy a felújítás kezdetére megérkezzenek buszok. A BKV-nál azonban egyre kevesebben hisznek abban, hogy az ősszel megkezdődik a rekonstrukció.

 
Sínen vannak. Képünkön a négyes metró munkálatai – ott minden rendben ment
Sínen vannak. Képünkön a négyes metró munkálatai – ott minden rendben ment
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A beruházás csúszása már csak azért is valószínű, mert – bár a határidő májusban lejárt – még nem készültek el a kiviteli tervek. Ami ennél sokkal aggasztóbb: egyelőre a távolban sem látszik a 137 mil­liárd forintos projekt finanszírozási alapját jelentő uniós támogatási szerződés. Még az egyeztető tárgyalásokat sem kezdték meg. Márpedig a kivitelezői szerződést nem írhatják alá fedezet nélkül. Igaz, a tendert se hirdették meg, holott áprilisra ígérték. Ráadásul egy ilyen nagyságrendű tender átfutási ideje több hónap, az eredmény megtámadása, a döntőbírósági eljárás, illetve a per pedig további pluszhónapokat jelent.

Városházi forrásaink szerint a késlekedésnek két oka van. Egyrészt a BKV-n belül alakult Metrófelújítási Projektigazgatóságnál lassan készülnek el a tenderdokumentációk, másrészt még csak névlegesen működik a főváros idén alakított új közbeszerzési cége. Az elfogadott metrófelújítási ütemterv viszont túl feszes ahhoz, hogy több hónapos késéseket elbírjon. Különösen úgy, hogy részletes állapotfelmérés nem történt a vonalon, így nem tudni, hogy a burkolatok bontásakor mit találnak azok mögött. Így például azt sem, hogy hol és mennyi azbesztet kell elbontani.

Túráztatás

A kormány a legutóbbi közgyűlési ülés óta sem kereste meg Tarlós Istvánt a metrófelújításhoz kapcsolódó buszvásárlás ügyében. A főpolgármester pedig továbbra sem érti, mi a nemzetgazdasági érdek abban, hogy a főváros drágább buszokat vásároljon. Ha a június 8-ra tervezett – nyári szünet előtti utolsó – közgyűlésre sem érkeznek meg a meggyőző érvek a magyar buszok vásárlása mellett, akkor a főváros az előző ülésre beterjesztett javaslatot tárgyalja, amelyben teljes egészében lengyel Solaris buszok vásárlását javasolja a BKV. A hármas metró tervezett felújítása alatt a fővárosnak 150 csuklós buszt kell beállítania a pótlásra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.