galéria megtekintése

Már a sofőrök is nyugatra húznak

0 komment

NOL

Hiányszakma a troli-, villamos- és buszvezető, pedig a közlekedési társaságok akár 130 ezres kezdőfizetést is adnak, írja a delmagyar.hu. Jelentkező még van elég, csak a minőséggel van baj.

Mindig is trolivezető akartam lenni, ez most elsőre sikerült – mondta a 22 éves Csapó Dániel, aki az SZKT egyik legújabb sofőrje. A szegedi fiatalember azon kevesek közé tartozik, aki hivatásként tekint szakmájára. A 22 éves trolivezetőre nagy szükség van, mert az SZKT és a busztársaság egyaránt folyamatos sofőrhiányról számol be, hónapok óta nem tudják feltölteni a létszámot.

Nem túl vonzó perspektíva
Nem túl vonzó perspektíva

– Nem a jelentkezők számával, hanem a minőséggel van a probléma – mondta lapunknak Gombos Ferenc. A Szegedi Közlekedési Kft. forgalmi főmérnöke elmondta, hogy a 60-100 jelentkező 40 százaléka azonnal kiesik a végzettségek hiánya miatt, a többiekből válogatnak.

 

Hozzátette, sokaknak már a jelentkezéskor elmegy a kedvük a munkától, miután kiderül, hogy a bejárás tetemes költséget jelent. – Emiatt elsősorban olyanokat keresünk, akik szegedi lakcímmel rendelkeznek, illetve olyan helyen laknak, ahonnan közlekedik szolgálati járat – folytatta Gombos Ferenc. Azt mondja, villamosra olyan nehéz vezetőt találni, mintha űrhajóst keresnének: a szigorú orvosi alkalmassági vizsgálat miatt még a teljesen egészséges 50-esek is kiesnek, sokakat a 6-8 hónapig tartó tanfolyam és a nehéz vizsgakövetelmény riaszt el. Az előszűrés része egy egyszerű teszt, ahol egyebek mellett ilyen kérdésekre kell válaszolni: normál légköri nyomáson hány fokon forr a víz? Melyik a nehezebb: egy kiló vas, vagy egy kiló toll?

A bér nem rossz, ha a megyei adatokat nézünk. A KSH szerint a megyei átlag 2015 első félévében nettó 134 ezer forint volt, ennyit kaphat egy kezdő trolivezető – pótlékostul, cafeteriástul, a család ingyenes bérleteit is beleszámolva.

– Ez a fizetés nem vonzó. A minimálbér kétszereséért sem könnyű trolivezetőt találni. Tapasztalataink szerint a motiváltabb, érettségizett, nyelvet is beszélő munkaerő Budapestre, illetve Nyugat-Európába megy

– tette hozzá Gombos Ferenc. A trolivezetőket 4 hónap alatt kiképzik. A főmérnök szerint egy átlagos képességű ember kellő felkészüléssel és kitartással biztosan el tudja végezni a tanfolyamot, és bekerül a céghez. Manapság az sem mellékes, hogy az SZKT hosszú távra, megbízható munkalehetőséget biztosít. Jelenleg 10 százalékos sofőrhiánnyal küzdenek.

Minden eddiginél több magyar ment külföldre

 Miközben az ország déli és keleti határain épül a kerítés, a nyugati oldalon csendben kiszivárog a lakosság. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly csúcsot döntött a külföldön munkát vállaló magyarok száma. Részleteket itt olvashatnak: >>>

Nemcsak az SZKT-nál, a Volánnál is kevés a sofőr. A DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt.-nél elmondták, a társaság költségén jelenleg 25 sofőrt képeznek. Hozzátették, országos probléma a járművezető-hiány.

Inkább elhúznak
Inkább elhúznak

Egy kezdő buszvezető 110 ezer forint körüli nettóra számíthat, amihez cafeteria is jön, plusz díjazzák, ha spórolósan vezet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.