A függetlensége mellett a szakmaisága is megkérdőjeleződött a környezet- és természetvédelem területi szerveinek, mióta a korábban független hatóságként működő szervezetek integrálódtak a politikai irányítás alatt álló kormányhivatalokba. A hivatali osztályokká degradált, leépítéseken átesett egykori hatóságok a kormányzati akarat áttételeiként működnek, és akkor sem akadályozzák az állami ötletek megvalósulását, ha ezzel törvényt sértenek.
A közelmúltban az Alkotmánybírósághoz fordult az LMP a zöldhatóságok függetlenségének felszámolása és az intézmények kormányhivatali integrációja miatt. Ahogyan Sallai R. Benedek, az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottságának elnöke lapunknak elmondta: amikor az AB megakadályozta a nemzeti parki földek Nemzeti Földalapkezelő Szervezethez kerülését, azonnal megkezdték az aláírásgyűjtést és elkészítették a beadványt. A testület ugyanis a földügyi határozatában azt mondta ki, hogy továbbra is érvényes az a korábbi határozat, amely szerint az állam a környezet- és természetvédelem jogszabályban rögzített szintjét jogszerűen nem csökkentheti.
A földikutyák érdekeit sem védték termeszetvedelem.hu |
Sallai szerint a nemzeti parkok földtelenítése és a zöldhatóságok lefokozása hasonló súlyú visszalépés: érezhetően csökkentik a környezeti és természeti értékek védelmének hatékonyságát. – Míg korábban szakhatóságként, illetve önálló hatóságként működtek közre a felügyelőségek egy-egy engedélyezési eljárásban, és a véleményük a többi hatóságot meg a beruházót is kötelezte, jelenleg csupán egy állami hivatal egyik osztályának számítanak, az álláspontjuk nem kötelező érvényű, adott esetben figyelmen kívül is hagyható – mutatott rá.