Két fiú ül az első padban, a többi szék üres. Pilz Olivér jó matematikatanárként megjegyzi: ne az összes székhez arányosítsuk a jelenlévők létszámát, az ugyanis emelt szintű, fakultációs óra, s máskor is „csak” tizenöten vannak. Fejben gyorsan kiszámoljuk, hogy ez azért mégiscsak nyolcvan százalékos távolmaradási arány. Pilz Olivér nem engedi, hogy zavarba hozzuk a fiúkat azzal a kérdéssel, vajon miért döntöttek úgy, hogy ma eljönnek iskolába, lényeg, hogy kettőjüknek is ugyanúgy megtartja a matematikaórát, mintha tizenöten lennének.
Bekopogunk egy másik terembe, itt történelmet tanul az egyik 11-es osztály. Harmincegy diákból most csak nyolcan vannak.
Megkérdezzük, hol tartanak a tárgyban?
|
Pilz Olivér ugyanolyan órát tart, mintha mind a 15 diák itt lenne Földi D. Attila / Népszabadság |
– Kommunista diktatúra a Szovjetunióban – felel a tanár, s mi nem tudjuk palástolni meglepetésünket. Ilyen frappáns áthallásokat a rendszerváltás körüli években produkált az élet. Mielőtt meggyanúsítanánk, hogy nem véletlenül választott erre a napra ilyen témát, az egyik igazgatóhelyettes közli: a tanterv szerint most itt kell tartaniuk, az órákat nem a napi aktuálpolitika, hanem a szigorú ütemterv diktálja.
Nagyszünetben összesítették a hermanos „jelenléti ívet”, így itt pontos adattal szolgáltak a hiányzókról. A nyolcszáz diákból kétszázan mentek iskolába, vagyis 75 százalékuk távol maradt.
A szülők elvileg egy formanyomtatványon igazolhatják ezt a napot: a „Nem leszek suliban” oldalon a dokumentum letölthető. Akadt szülő, aki azon lamentált, mit írjon be indoklásképp. – Ha azt írom, családi ok, akkor hazudok, és rossz példát mutatok a gyereknek. Azt viszont fura lenne írni egy ilyen papírra, hogy „elvi okok”, vagy „sztrájkolunk” – mondta, s végül úgy döntött, marad a „családi ok”. Az egyik iskola igazgatójától azt a meglepő információt hallottuk, hogy az oktatási törvény valójában nem szabályozza, hány napot igazolhat gyerekének a szülő.
– Harminc éve kialakult ebben az ügyben egyfajta szokásjog, s az iskolákban és a szülőkben is rögzült ez a három nap. Van, ahol félévente igazolhat ennyit a szülő, van, ahol az egész tanévre jut ennyi. Most, mikor elkezdtünk utánanézni a konkrét rendelkezéseknek, kiderült: nincs alsó vagy felső limit a törvényben. Nota bene, a szülő akár az összes hiányzást igazolhatja ilyen módon – mondta a borsodi intézményvezető.
|
Fotó: Földi D. Attila / Népszabadság |
A szervezők szerint az előzetes várakozásukat messze meghaladta a hiányzók létszáma. Az akciót szervező közösségi oldalon előzetesen 34 ezren jelezték, hogy biztosan otthon maradtak, de a napközben beérkező adatok szerint legalább 50 ezer – de volt olyan becslés is, amely szerint 200 ezer – diák maradt otthon. Arról nincs adat, hogy közülük ki volt a „meggyőződéses” hiányzó, s ki az, aki csak élvezte a szülőtől ily módon kapott ajándéknapot.
„Sztrájkkörkép”
Napi helyzetjelentések a „Nem leszünk suliban” közösségi oldalról
Szentendre: az egyik iskola szinte teljesen üres
Sopron: két iskola ürült ki
Érd: egy iskola üres
Szeged: több iskolában hiányoznak egész osztályok
Orosháza: pár fő ment csak be az egyik osztályba
Pécs: üres, illetve több osztályban csak néhány gyermek van bent
Monor: egy gyermek ment csak be az egyik osztályba
Budapest: rengeteg üres, vagy alternatív programot szervező iskola, hiányzó osztályok sokasága
Puskás Krisztina szegedi anyuka, a Nem leszek suliban akció életre hívója lapunknak azt mondta: nem akarnak számháborúzni, ő az oldalukra érkező jelzések alapján 34 000 és 125 000 közé teszi a résztvevők számát. Hozzátette: nem hagyják abba a tiltakozást addig, míg nem érnek el változásokat. Szülői csoportként csatlakoznak a Tanítanék Mozgalom által életre hívott Civil Közoktatási Platformhoz, s részt vesznek az általuk március 15-re szervezett tüntetésen is.
Így sztrájkoltak
A „Nem leszek suliban” oldalon több szülő és diák is megosztotta, hogyan töltötték a szökőnapot.
– Egy csecsemő, egy ovis és egy kisiskolás itthon. Társasozunk, együtt a család. Talán, ha a harmadikos gyerekemnek nem lenne heti 29 órája, plusz lecke, akkor több délután jutna ilyenre idő – írta egy édesanya.
A másik arról számolt be, hogy munkával töltötték a napot: a gyulai Wenckheim-Almásy kastély kiállítására készítették elő az anyagokat. Volt, aki úgy ünnepelt, hogy a vidéki nagyszülők egy nappal tovább maradtak náluk látogatóban, ami „nemhogy nem szakított szét családot, hanem még jobban össze is kovácsolt.”
Mások matekot gyakoroltak, nyelvtanoztak, behozták a lemaradást, akadt, aki végre eljutott így egy fogröntgenre, ebédelt, fagyizott, olvasott.