Több mint 2 millió 230 ezer hívást regisztráltak május 19-e óta a 112-es európai segélyhívóra érkező bejelentések fogadására felállított miskolci és szombathelyi központban. Ezek közül azonban csak alig több mint 400 ezer esetben kértek segítséget a telefonálók – tájékoztatott Hablicsek Nikoletta alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályvezetője.
További mintegy 200 ezer telefonáló hatósági ügyintézéssel kapcsolatos információt vagy más felvilágosítást kért. Az összes telefonhívás 72 százaléka – ez évi átlagban több millió hívást jelent – értékelhetetlen. Idetartoznak a mellétárcsázások, az unatkozó gyerekek próbálkozásai és a telefonbetyárok obszcén üzenetei, valamint azok a hívások, amelyeket a telefonokat árusító üzletek vásárlói eresztenek meg, amikor kipróbálják az új készüléküket – a 112-t ugyebár mindig felveszi valaki.
A miskolci központ. A befutó telefonhívások 72 százalékával az operátorok nem tudnak mit kezdeni Vajda János / MTI |
Mégpedig elvileg szinte azonnal. A protokoll szerint az ország bármelyik pontjáról telefonáljon is, aki segítségre szorul, a számítógép ahhoz a szabad operátorhoz kapcsolja, aki a legrégebben fogadott hívást. Így megtörténhet, hogy valaki Miskolc szomszédságában kerül bajba, a segélyhívása mégis a szombathelyi központba fut be. Ott viszont egy olyan operátorral beszélhet, aki – lévén, hogy ő fogadott előzőleg a legrégebben bejelentést – „relatíve pihent”, de legalábbis nem a kapcsolás pillanatában tette le az előző hívót, s így talán kevésbé stresszes.