A vágányzár olyan mértékben lehetetleníti el Budapest közlekedését, hogy elkerülése nemzetgazdasági szempontból is indokolt lenne. Másrészt a Széll Kálmán téren lévő vágányok olyan rossz állapotban vannak, hogy a villamosközlekedés már rövid távon sem garantálható. További érvek: életveszélyessé vált a megroggyant szerkezetű Gomba presszó épülete, a Vérmező és a Szilágyi Erzsébet fasor alatti százéves vízvezeték- és szennyvízcsövek pedig annyira elhasználódtak, hogy további üzemben tartásuk súlyos kockázattal jár.
A gyors kezdés a támogatások miatt is fontos lenne. A 2013-as költségvetés terhére kapott egymilliárd forintos állami keret ugyanis csak 2014 végéig használható fel. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a főváros közötti négy támogatási szerződés közül három 2015., illetve 2016. végi befejezési határidőt határoz meg, csakhogy a kivitelezés ideje legkevesebb másfél év.
|
Van terv, van pénz, de még így sem megy Móricz-Sabján Simon |
A beruházás az uniós támogatási szerződéshez képest is erős csúszásban van. A fővárosi közlekedésszervező a projekt indításakor még úgy számolt, hogy 2012-ben le kell bonyolítani az építészeti pályázatot, az engedélyeztetést és a kivitelezői tendert, mert a munka legalább két évig tart.
Az idén januárban kiírt pályázatban már csak 440 napot adtak a kivitelezésre, így csökkentve a politikai vitákkal, a források megszerzésével és az elhúzódó engedélyezéssel felgyülemlett lemaradást. A befejezést legutóbb 2015 végére ígérték. Az unió az idén záruló pénzügyi ciklusban adott támogatást a projektre.
A KDB mindezek ellenére első körben elutasította a BKK kérelmét, és további kiegészítéseket kért, például a tér rossz műszaki állapotáról. A BKK arról tájékoztatta lapunkat, hogy a kérésnek hamarosan eleget tesznek. De most már hiába hagyja jóvá a szerződéskötést a döntőbizottság. Időközben ugyanis az érvényes, de a nyertesnél drágább ajánlatot adó Swietelsky Magyarország Kft.–Strabag Általános Építő Kft. is jogorvoslati eljárást kezdeményezett.
|
A gomba Széll Kálmán tér módra Móricz-Sabján Simon / Reuters |
A szerződéskötési kérelem pedig erre nem vonatkozott. A BKK a kétszeres jogorvoslati eljárás ellenére is úgy véli, hogy a közbeszerzési eljárást körültekintően folytatta le, a legolcsóbb ajánlattevőt minden szükséges vizsgálat elvégzése után, a rendelkezésre álló információkat értékelve, jogszerűen hirdette ki nyertesnek.
A kivitelezői tendert egyébként többszöri halasztás után idén januárban írta ki a BKK. Három ajánlat érkezett. A Hídépítő Zrt.-t a fentebb említett okok miatt kizárták, a Kész–WIS páros 5,3 milliárdért, míg a Swietelsky–Strabag társulás 6,56 milliárdért vállalkozott a munkára. A BKK az egymilliárddal olcsóbb ajánlatot választotta.
A labda immáron kétszeresen is a döntőbizottság előtt van. A BKK nem tehet mást, mint vár. Bízva abban, hogy az állami és uniós támogatás nem úszik el közben. Ez nem jönne jól: a költségek már így is jelentősen nőttek. A kormány áprilisban hozzájárult a projekttámogatás bruttó 4,5 milliárd forintos emeléséhez. A villamospálya felújítása és a térrekonstrukció – uniós, valamint hazai – támogatásának összege így 8 milliárd forintról 12,7 milliárdra emelkedik. A fővárosi önrész 3,5 milliárd forinttal emelkedett.