– Még véletlenül sem szeretnénk, hogy lezárják a Megyeri hidat, de a település érdekeit kell szem előtt tartanunk – bocsátotta előre az engedély kiadását megvétózó Szigetmonostor polgármestere, Molnár Zsolt, majd közel húsz évet ugrott vissza az időben, hogy érthetővé tegye a mai helyzetet.
|
A Megyeri híd műszakilag rendben van, de Szigetmonostor azért vétózza meg az engedélyek kiadását, hogy kapjon egy kis hidat Teknős Miklós / Népszabadság |
A települést 2006 óta vezető független polgármester felidézte, már a Megyeri híd tervezésekor is úgy számoltak, hogy az átkelőnek lesz egy kihajtója a szigetre. Ezzel segítették volna az ott élőket, akik csak egyetlen hídon és – jó időben, megfelelő vízállás esetén – négy kompon hagyhatják el a szigetet, vagyis meglehetősen korlátozottan tudnak átkelni a folyón. Ez már csak azért is nagy gond, mert a tűzoltók és mentők lassan érnek ki baj esetén.
Az M0-s lehajtó tervét azonban végül elvetették, mert a sziget alatt lévő értékes ivóvízbázis védelme miatt csak speciális és így drága kihajtó épülhetett volna. A kihajtó tervét átváltották a Szigetmonostor és Szentendre között ívelő kis hídra. A számítások szerint az új hídon akár fél órát is nyerhetne a szigetre riasztott mentőautó, Szigetmonostoron, Tahitótfaluban, Pócsmegyeren pedig összességében tízezer állandó lakos, nyaranta pedig további tízezer ember életét tenné könnyebbé. Csakhogy a híd azóta sem épült meg.
– Amíg nem kapjuk meg a hidat, nem adhatjuk hozzájárulásunkat a Megyeri híd ideiglenes vagy végleges forgalomba helyezési engedélyéhez. Legutóbb is a mi vétónk miatt utasította el a kérelmet a közlekedési hatóság – mondta Molnár Zsolt. Felvetésünkre, miszerint a híd építését hátráltatta, hogy a két érintett település, Szentendre és Szigetmonostor megfelelő helyszínt sem tudott kijelölni eddig, a településvezető elutasítóan legyintett:
– Igenis van olyan helyszín, amelyet mindkét település jóváhagyott, csak éppen azt meg az állam torpedózta meg. Ráadásul hiába kezdeményezünk folyamatosan tárgyalásokat, eddig mindig csak az időt húzták. A döntő ok az építési vagy megegyezési szándék hiánya az állam részéről. Árulkodó az is, hogy két éve még azt is megpróbálták, hogy utólag kiemeljék a Megyeri híd végleges engedélyének feltételei közül a Szigetmonostornak ígért hidat.
Az ügyben kerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, ám eddig nem kaptunk válaszokat. Péntek délután viszont akár már megoldás is születhet: Szigetmonostor ugyanis mára egyeztetést hívott össze. Igaz, már a rendezvény megnevezése is arra utal, hogy a kis falu nemigen hátrálna. A tárgyalást ugyanis azzal a címmel hívták össze: „a Megyeri híd jövőbeli működése”.
Kompkiváltó milliárdok
A szigetmonostori polgármester szerint a tíz éve vágyott híd költsége nagyban függ attól, hogy hol épülne meg. Az előzetes számítások szerint a legolcsóbb verzió 4-6 milliárd forintba kerülne, a legdrágább költsége pedig a 10-15 milliárd forintot is elérheti.