Negyvenes éveiben járó asszony parkolt le közben Suzukijával. Amikor a sztrádadíjról kérdeztük, zavarba jött:
– Én nem tudok erről mit mondani, mert csak Pestig megyek a sztrádán, az meg ingyenes.
– Már csak januárig. Azután fizetni kell – osztjuk meg vele a rossz hírt.
– És ezt ki mondja?
– A Népszabadság tudta meg, aztán elismerte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hogy ezt tervezik.
– A kurva anyjukat!
A parkolóban majd tíz embert kérdeztünk az újabb sarcról: szinte mindenki ellenezte a kormányzati tervet, volt, aki már tiltakozó tüntetést szervezne, akadt azonban egy ember, aki némileg árnyaltabban látta a képet.
– Szögezzük le, naponta többször is be kell mennem Pestre, miként családtagjaimnak is, így dühös vagyok, elegem van az újabb és újabb lehúzásokból. Viszont ha a kormány garantálja, hogy a jelenlegi 360 forint körül marad a benzin literenkénti ára, akkor azt mondom, rendben van, kifizetem az 5000 forintos megyei bérletet.
Telefonon értük el T. Mészáros Andrást (Fidesz-KDNP), Érd polgármesterét, aki kérdésünkre azt mondta: meglehetősen ambivalens a városban a díjas szakaszok kiterjesztésének megítélése. Mint mondta, azok, akik a sztrádán naponta vagy rendszeresen járnak Budapestre, kétségtelenül nem örülnek. Márpedig ők sokan vannak: korábbi felmérések szerint naponta úgy 20 ezer ember jár el más városba dolgozni, főként Budapestre. Tudni kell azonban azt is – folytatta a városvezető –, hogy mivel az M7-es ingyenes szakasza eddig Érdnél ért véget, rengetegen itt hajtottak le- és fel, ami óriási tranzitforgalmat generált. Ettől most megszabadul a város, ami viszont jó – mondta a polgármester, aki fontosnak tartotta kiemelni: ma már vonattal negyedóra alatt is be lehet jutni a fővárosba Érdről.
A jobboldali vezetésű Pest Megyei Önkormányzat közleményt adott ki, amiből kiderül, nemcsak a tervet, hanem az egyeztetés hiányát is kifogásolják. Azt írták: „A döntést alaposan át kell gondolni, méghozzá együtt az érintett településekkel. Kérjük a minisztériumot, hogy alaposabban gondolja át a döntést." A hivatal egyebek mellett azzal érvelt, hogy a régióban sokakat érint a díjasítás: számításaik szerint Pest megyében majd 390 ezer ember nem azon a településen dolgozik, mint ahol él, s nagy részük használja a sztrádát meg az M0-st. „A napi ingázás sokak számára létszükséglet. A munkavállalóknak, és azoknak a családoknak, amelyekben a gyerekek más településen járnak iskolába, óvodába és sportolni. Ráadásul egyes járásközpontok és a területi ellátást nyújtó egészségügyi intézmények csak az érintett autópályákon érhetőek el" – érvelt az önkormányzat.
A sztráda fővárosi bevezető szakaszai díjasításának Budapesten is komoly hatásai lesznek, a fővárosi önkormányzat sajtóosztálya azonban megkeresésünkre azt közölte: Tarlós István főpolgármester hivatalos úton külföldön van, így csak később nyilatkozik.
Még a fideszes polgármesterek is tiltakoznak
Megszólalt viszont M1-M7-es bevezetője miatt egyik legérintettebb városrész, a XI. kerület polgármestere, Hoffmann Tamás (Fidesz-KDNP), aki – a lapunkhoz eljuttatott közleményében – úgy fogalmazott: „Szakmai szempontból nem kellően előkészítettnek tartom az elképzelést, mivel az M0-ás, illetve az autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tétele a várható költségvetési bevételeknél lényegesen nagyobb környezeti terhelést jelenthet az érintett kerületek lakosságának. Természetesen megértem, hogy a költségvetésnek új forrásokra van szüksége, ugyanakkor az intézkedés bevezetése előtt fővárosi szintű szakmai egyeztetést javaslok. Szintén szükséges forgalmi szimuláció elkészítése, ami pontos képet ad az intézkedés várható hatásairól, így segítséget nyújt az önkormányzatnak az érdemi felkészülésre."
Bús Balázs, Óbuda fideszes polgármestere a Facebookon azzal kezdte bejegyzését: „Elfogadhatatlan." Szerinte a Megyeri-híd fizetőssé tétele nyomán nagyobb lesz a kerületben a forgalom, így a környezetszennyezés. Éppen ezért Óbuda-Békásmegyer számára a javaslat jelenlegi formájában elfogadhatatlan, ezért javasolja majd „a tervezetből a Megyeri-híd kivételét."
Hasonló érveket sorakoztatott fel Gajda Péter, a XIX. kerület MSZP-s polgármestere, ám azt is szóvá tette lapunknak, hogy ők is a sajtóból értesültek a tervről, a megkérdezésük, tájékoztatásuk, véleményük figyelembe vétele nélkül zúdítják rájuk az M5-ös bevezetőjének óriási forgalmát. Hozzátette: megpróbálnak mielőbb egy hatástanulmányt készíteni, de az már most borítékolható, hogy a várható káros következmények miatt a döntés visszavonását kérik majd.
Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület) már csütörtökre virradóan közleményben tiltakozott a szerinte „egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan" intézkedés ellen. Mint írta, az agglomerációs településeket és a külső kerületeket drámaian érintené az intézkedés, hiszen ha az M0-ás elkerülésére kényszerítik az autósokat, akkor ők tömegével zúdulnak majd a városkörnyéki településekre és a peremkerületekre, s ugyanez lesz az autópályák bevezető szakaszainak esetében is.
|
Fotó: Veres Viktor / Népszabadság |
A polgármester felhívta a figyelmet arra is: Budaörsön a reggeli és a délutáni csúcs idején már ma is alig elviselhető a közlekedési terhelés. Ennek növekedésével teljesen ellehetetlenülne a településen belüli autós forgalom, és nőne a zaj- és légszennyezés. „Teljesen nyilvánvaló, hogy mindenféle egyeztetés és hatástanulmányok nélküli, kétségbeesett ötletelés folyik ismét, hogy pénzhez jusson a költségvetés" – fogalmazott Wittinghoff, aki jelezte azt is: mivel a 4-es metró budaörsi virágpiacig történő megépítése még a tervekben sem létezik, továbbra is arra kényszerítik a Budapest nyugati agglomerációjában élőket, hogy autóval közelítsék meg a fővárost. Ennek fényében – fogalmazott – elképesztő cinizmus, hogy éppen ezeknek az embereknek az újabb megsarcolására készülnek.
A díj kiterjesztése ellen már a Facebookon is tiltakoznak. Létrejött az „Egymillióan az M0 körgyűrű és bevezető szakaszok fizetőssé tétele ellen" elnevezésű csoport, amelyet néhány óra alatt több mint háromezren kedveltek. Bár a közösség új, máris vannak tervei: „Szervezzünk autós tüntetést Budapest több pontján, ha nem vonják vissza ezt az egész őrültséget maradéktalanul! Bénítsuk meg a város forgalmát! Legyen egy olyan blokád, mint a Taxisblokád volt 1990-ben!"