A határidők nem csupán a városlakók miatt fontosak, hanem a pénz miatt is. A tér átszabására kapott uniós és állami támogatások ugyanis legkésőbb 2016-ig használhatók fel. Az eredeti menetrend szerint 2012 júniusáig le kellett volna bonyolítani az építészeti pályázatot, hogy annak eredményei alapján még abban az évben lefolytathassák az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert. Az utóbbit 2014 elején hirdették meg. A kivitelezésre eredetileg két évet szántak, de a tenderben már csak 440 napot adtak a munkára.
A befejezést előbb 2014-re, majd 2015 őszére, most pedig 2016-ra ígérik. A vágányok felújítását, a villamosmegállók átépítését az Európai Unió finanszírozza, ezzel 2015-ben végezni kell a pénzügyi ciklus pénzügyi zárása miatt. A BKK reményei szerint ezt tartani is tudják. A tér teljes építészeti felújítására kapott kormányzati finanszírozás 2016 végéig használható fel, tehát a végleges arculat kialakítására jelentős tartalék idővel bírnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a főváros közötti négy támogatási szerződés közül háromban egyébként 2015, illetve 2016 végi befejezési határidő szerepel.
A tér új arculatát az építészeti pályázat győzteseként az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. szabhatja meg. Megmarad a metró jellegzetes legyezőépülete, de megtisztítják a toldalékoktól, és üvegfalakkal három irányban is megnyitják. A perontetőkkel, a Várfok utcai rézsűben lévő forgalmi épülettel és a legmagasabb pontra helyezett kávézóval határozott formájúvá, ugyanakkor áttekinthetővé teszik a teret. A terv a tér belső, védett magjából minden irányba szabad átjárást biztosít a gyalogosoknak, akiket a burkolatba rejtett LED-világítású sávok is segítik majd.
A tervezők kevés, de egymás hatását erősítő minőségi tárgyat helyeznek el a téren. A pihenő- és várakozóhelyeket például a tér szélein alakítják ki árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve. A tervezők egyébként is igyekeztek mindenhová becsempészni némi zöldet. Hangsúlyos zöld keretként megtartják például a rézsűket, a Szilágyi Erzsébet fasor és a Krisztina körút felé vezető villamosvágányokat pedig fűvel vetik be. A teret határoló utak és villamosvágányok nyomvonala nem sokat változik, lesz viszont kerékpárút és Mol Bubi állomás.
|
A Széll Kálmán tér látványterve a BKK honlapján. Illusztráció: BKK |
A projekt részeként akadálymentes kapcsolatot hoznak létre valamennyi irányba, ehhez kapcsolódva mozgólépcső és lift épül a Várfok utcai autóbusz-megállók felé. Csökkentik az autóbusz-parkolók területének nagyságát, és átépítik a tér északnyugati sarkában található közúti csomópontot. Ezenfelül elbontják a bódékat, és kialakítják a fogaskerekű új végállomásának helyét.
Sínre került közben a Széll Kálmán téri rekonstrukcióhoz szorosan kapcsolódó budai fonódó villamoshálózat ügye is. A BKK egy szintén hónapokig húzódó jogvita végén köthetett csak szerződést a tavaly decemberi közbeszerzési eljárás győzteseivel. A Közgép mindkét győztes konzorciumban – Bem Tram és Óbuda Tram – helyet kapott. A budai fonódó összköltsége: 17,6 milliárd Ft.