galéria megtekintése

Öngyilkos diákok – fél szakember jut 500 gyerekre

2 komment

Tudósítóinktól

Nincs rá recept, hogy az iskolákban miképpen próbálják megelőzni vagy utólag földolgozni egy-egy diák öngyilkosságát. Iskolapszichológus sincs mindenütt, mert a törvény az alkalmazását a tanulólétszámhoz köti.

Az egész országot bejárta a hír, hogy a debreceni Szent József Gimnázium két tanulója öngyilkosságot követett el: egyikük múlt novemberben, a másik idén januárban vetett véget az életének – egyelőre ismeretlen okból. A debrecen–nyíregyházi egyházmegye fenntartásában működő intézmény sajtóközleménye szerint már az első haláleset óta folyamatosan foglalkoznak a közvetlenül érintett diákközösséggel, maga a kríziskezelés pedig az intézmény egészét átfogja. Az iskola szorosan együttműködik az egészségügyi és rendőrségi szakemberekkel, míg a fenntartó a rendkívüli válsághelyzetben lelki támogatást és szakmai segítséget biztosít.

Virtuális gyerekkép

A köznevelési törvény szerint Magyarországon az iskolapszichológusokat a létszámtól függően alkalmazzák: akkor kell félállású szakembert alkalmazni, ha egy iskolába legalább ötszáz gyerek jár, s csak abban az esetben kell valakit erre a feladatra főállásban fölvenni, ha egy iskola diáklétszáma eléri az ezret. A Szent József Gimnázium azt a tájékoztatást adta, hogy intézményük a diáklétszám alapján iskolapszichológusra nem jogosult, a fenntartó mégis teljes állású pszichológus foglalkoztatását támogatta már eddig is, sőt két éve iskolarendőrük is van, aki saját irodával rendelkezik, preventív előadásokat tart osztályfőnöki órákon.

 

„Alapeljárásban" egyébként egy ilyen tragédia után az a feladat, hogy beszéljenek az érintett barátokkal, osztálytársakkal, adatokat szolgáltassanak a rendőrségnek, és külön foglalkozásokat tartsanak igazgatói, osztályfőnöki és iskolapszichológusi szinten is. Fontos volna a szülők internettel kapcsolatos „továbbképzése" is, hogy megismerkedjenek a gyerekük „virtuális lényével".

Kötél az osztályteremben

A debreceni tragédia sajnos nem egyedi. Tavaly a hatvani Széchenyi István Római Katolikus Középiskolában, saját osztálytermében akasztotta fel magát egy tanuló. A többiek testnevelésórán voltak, ő felmentett volt. Osztálytársai még időben találtak rá, így megmentették az életét – számolt be az esetről a Hatvan­online.hu. Az igazgatónő szerint a fiú zárkózott volt ugyan, de nem mutatta jelét annak, hogy mire készül. A hatvani Albert ­Schweitzer Kórház klinikai szakpszichológusa az esettel kapcsolatban azt mondta a helyi hírportálnak: a világon az ötödik leggyakoribb halálok a serdülőkori öngyilkosság, a kísérletek száma pedig kizárólag a fiataloknál nem csökkent az elmúlt években. A kiváltó ok otthoni vagy iskolai probléma, ha megalázzák, bántalmazzák őket, sokan kilátástalannak ítélik a helyzetüket, s nem látnak más megoldást.

Mécsesek és virágok egy esztergomi iskola falánál, ahol 2009-ben öngyilkos lett egy diák
Mécsesek és virágok egy esztergomi iskola falánál, ahol 2009-ben öngyilkos lett egy diák
Népszabadság/archív

– Ha látjuk a jeleit annak, hogy egy diákunk esetleg önmaga ellen fordulhat, akkor azonnal beszélünk vele – mondta az egyik pécsi középiskola igazgatóhelyettese, aki szerint nagy gond, hogy az intézménynek nincs pszichológusa, de még ifjúságvédelmi szakembere sem. Régebben volt félállásban iskolapszichológusa a giminek, ám 2010-től erre már nem telt az önkormányzatnak, aztán a Kliknek sem. Pedig a jeleket egy pedagógus nem biztos, hogy jól értelmezi, folytatta az igazgatóhelyettes. Emiatt az egyik tanárnő beiratkozott saját pénzen egy több százezer forintos ifjúságvédelmi képzésre, mert beleszeretett ebbe a feladatba.

Divat lett a kézvagdosás

Egy pécsi általános iskola vezetője arról beszélt: épp most kértek meg egy pszichológust arra, tartson előadást a gyerekek öngyilkossági szándékra valló jelekről. Erre az késztette az igazgatót, hogy a napokban az egyik hetedikes diák a kezét vagdosta. Úgy tűnik, nem öngyilkossági, hanem segélykérő szándékkal, de ezt is komolyan kell venni, hiszen aki nem kap időben segítséget, az igazoltnak látja, hogy senkire nem számíthat és nincs rá szükség. Amúgy az iskolában már korábban is előfordult, hogy valaki elkezdte vagdosni a kezét, mire többen követték a példáját.

Az ilyen és hasonló esetekről általában a gyerekektől értesülnek a pedagógusok, részben úgy, hogy valaki elkottyantja, részben a Face­bookról. Ezért ma már szakmai alapnak tekinthető, hogy egy pedagógus olvassa a neten a diákok megnyilatkozásait, és értse is azokat. Az is alapfeladat, hogy ismerjék fel a drogfogyasztás tüneteit a gyerekeken, s ilyen esetben vegyék föl a kapcsolatot drogambulanciával.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető