galéria megtekintése

Fakivágással nyitnak utat az 1-es villamosnak

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 10. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Fakivágással folytatódott az 1-es villamos útvonalának építése. A hét elején 28 fát vágtak ki a Hengermalom úton. A fák ugyanis a tervezett vágányzónában nőttek, s akadályozták a közmű-áthelyezési és -kiváltási munkákat.

Az út szélén álló fák ugyan nem akadályoztak semmit, de korhadtak voltak. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint a Hengermalom úton már nem vágnak ki több fát.

A Szerémi úton viszont igen. A folytatásban 30 fát döntenek ki, így nyitva utat az új villamospályának. A BKK hangsúlyozta, hogy a fák kivágásához szükséges engedélyeket a fővárosi közlekedésszervező cég megbízásából a tervező Uvaterv Zrt. kérte meg.

A három engedélyből egyet a XI. kerületi önkormányzat adott ki a fővároshoz tartozó fák miatt, kettőt pedig a XII. kerületi önkormányzat az újbudai fák okán. A három engedély összesen 155 fa kivágását teszi lehetővé. Az újbudai önkormányzat az illetékes közútkezelő cégnek 33 fa kivágását engedélyezte a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás megvalósítása érdekében. Ezenkívül tudomásul vették 11 teljesen kiszáradt fa kivágását pótlási kötelezettség nélkül.

 

A területen megmaradó élő fákat két és fél méter magas kalodával kell védenie a kivitelezőnek – tájékoztatta a Népszabadságot az újbudai önkormányzat. A további favágásra a XII. kerület adott engedélyt.

155 fa kivágására kaptak engedélyt
155 fa kivágására kaptak engedélyt
Teknős Miklós / Népszabadság

A BKK – hangsúlyozták a közlekedési cégnél – igyekszik kerülni az indokolatlan fakivágásokat, már a projekt kezdetén is kevesebbet döntöttek ki, mint lehetett volna.

A kivágott fákat 166, átlagosan hat centiméter törzsátmérőjű díszfacsemetével pótolják, valamint 98 sorfát és 4370 cserjét ültetnek majd. A Hengermalom úton pedig füvesített pályán halad majd a villamos. A fapótlás határideje az 1-es villamos nyomvonalának hivatalos átadásának napja, de legkésőbb 2015. november 30.

Az 1-es villamos meghosszabbításához hétfőn kezdett hozzá a kivitelező Colas Alterra Zrt. A Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út között épülő 3,2 kilométeres új villamos szakasz megépítésére, illetve a Kerepesi út és a Közvágóhíd közötti korábban épült szakasz felújítására 13,3 milliárd forintért vállalkozott a cég. Az új szakasz 2015 első felében készül el.

Talán végre sikerül

Az 1-es villamost már a Rákóczi híd 1995-ös átadásakor át akarták vezetni Budára, de elfogyott a pénz. Az uniós pénzcsapok öt évvel későbbi megnyitásakor ismét napirendre került a kérdés. A főváros megrendelte a terveket, de a Fidesz és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület támadta a projektet, mondván, jobb helye is lehetne az eurómillióknak annál, hogy új végállomást építsenek a semmibe az 1-es villamosnak.

Az 1-es és a 3-as villamos felújítását és meghosszabbítását célzó projektre 2011-ben kötötték meg a támogatási szerződést. A beruházás összértéke 44,4 milliárd forint, amelynek 94 százalékát az unió biztosítja, az állam 5,6 milliárdot, a főváros 2,5 milliárdot tesz hozzá.

A beruházást végül tavaly ősszel kezdték el. Az első ütemben a Bécsi út és a Kerepesi út közötti pálya újul meg, a második ütem a Közvágóhídig fennmaradó régi pályaszakasz és a Hengermalom út–Fehérvári út kereszteződésében megépülő ideiglenes végállomás kialakítását foglalja magában. Az utóbbit később áthelyeznék az Etele térre, összekapcsolva ezzel az 1-es villamost az új 4-es metróval.

Építés előtt rombolás
Építés előtt rombolás
Teknős Miklós / Népszabadság

A pálya a régi, 8,3 kilométer hosszú szakaszon is megújul, új áramellátási rendszert kap, és a megállók is átalakulnak, akadálymentesek és fedettek lesznek. Az új síneken a sok vargabetűvel tarkított közbeszerzési pályázaton végül diadalmaskodó spanyol CAF-nak a szerelvényei közlekednek majd. A cég kétféle kocsit szállít – 25 darab 34 métereset és 12 darab 56 métereset – mintegy 44,1 milliárd forintért 2015 szeptembere és 2016 májusa között.

Az uniós támogatással azonban jövőre el kell számolni. A villamostender csúszása miatt veszélybe került az uniós támogatás egy része, de a kormány tavaly határozatban vállalta az uniós cikluson átnyúló elemek finanszírozását részben a 2014–2020 közötti uniós közlekedésfejlesztési program, részben saját források terhére. A BKK szerint ezzel biztosítva van az uniós zárás utáni költségek fedezete is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.