Ez azért sem zárható ki, mert
a pilóták nem jelentettek üzemzavart,
legalábbis eddig erről senki nem beszélt, miközben például a hidraulikanyomás csökkenésére – ami a fékhatást befolyásolja – a Gripen fedélzeti rendszerének figyelmeztetnie kellett volna.
Másfelől – nem ellenőrzött értesülésünk szerint – a balesetet szenvedő harci gép fékjeit korábban már javítani kellett. Ha ez tényleg így van, a karbantartó személyzet esetleges felelőssége is szóba jöhet.
Sokáig azonban nem kell találgatni, mert a cseh hatóságok már kedden megjelentek a helyszínen, és szerdán megérkezett a nyolc főből álló magyar szakértői csapat is, amelyben a honvédség mellett a Nemzeti Közlekedési Hatóság is képviselteti magát – közölte Magdaléna Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkari főnökségének szóvivője. A vizsgálat időtartama nehezen becsülhető, de viszonylag egyszerű feladatról van szó, hiszen forrásaink szerint bizonyosan sértetlenül állnak rendelkezésre a fekete dobozok, vagyis a fedélzeti hangrögzítő és a repülési adatokat őrző szerkezet. Ezt Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője is megerősítette.
|
Fotó: Veres Viktor / Népszabadság |
Így igen gyorsan kideríthető, hogy a leszálló vadászgép milyen sebességgel közeledett a kifutóhoz, mekkora volt a süllyedés, és érte-e a gép szerkezeti elemeit a szokásosnál nagyobb terhelés. Az adatrögzítőkből kinyerhető információk – és a hiánytalanul biztosított roncsok vizsgálata – arról is árulkodnak, ha a Gripen valamelyik rendszerében hiba következett be. A balesetet szerencsére az időben katapultáló pilóták is túlélték, akik további adalékokkal szolgálhatnak. Ebben a helyzetben elképzelhető, hogy a baleset okairól a vizsgálóbizottság esetleg néhány héten belül nyilatkozhat.
Arra viszont valószínűleg nem érdemes várni, hogy hivatalosan is kimondják: a kétüléses gyakorlógép totálkáros.
Egy cseh szakértő kedden még úgy vélte, a Gripen javítható, informátoraink viszont a balesetet után közzétett felvételek alapján egyértelműen állítják, hogy ez szinte kizárt. A repülő orr-része és függőleges vezérsíkja levált, ezért a törzs mechanikai szilárdságát biztosító elemek olyan mértékben sérülhettek, hogy a helyreállításra gazdaságosan aligha van lehetőség – vélik. Ezt mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője is szerdán.
A Gripen elvesztése a honvédség légtérvédelmi képességét csak kevésbé befolyásolja, hiszen gyakorlógépről van szó, de miután ilyen már csak egy maradt, ezt mindenképpen pótolni kell,
különben a kiképzési feladatok végrehajtása kerülhet veszélybe.
A gép azonban nem magyar tulajdon, hiszen azt csak tartós bérletbe vették, a szerződés pedig titkos. Ám az bizonyára tartalmaz esetleges balesetre vonatkozó kitételeket, és ha műszaki hiba okoz a bajt, a gyártó ezzel kapcsolatos kötelezettségeit is meghatározták. Ez lenne különben az egyszerűbb helyzet, mert az oroszok sem vitatkoztak, amikor egy MiG-29-es felújított hajtóműve pár éve felrobbant.
A vizsgálatok eredményéről haladéktalanul tájékoztatást várnak a honvédelmi minisztertől az Országgyűlés honvédelmi bizottságának zárt ülésen – közölte a szocialista Harangozó Tamás, a testület alelnöke. Emlékeztetett arra is, hogy a keddi baleset előtt nem sokkal, március végen az egyik Gripen kényszerleszállást hajtott végre Kassán. Ezzel kapcsolatban információkat remél. Egyébként 2011-ben egy hajtóműhibás gép is elveszhetett volna, ha a pilóta katapultál, amit a biztonsági protokoll szerint megtehetett volna, ám ő vállalta a kockázatot, és lehozta a Gripent.
|
Fotó: Veres Viktor / Népszabadság |
A DK-s Vadai Ágnes volt honvédelmi államtitkár kérdésünkre szintén hangsúlyozta: miután közpénzekről van szó, elvárja, hogy a HM a bizottság előtt részletesen számoljon be mindenről. Szerinte akár műszaki hiba, akár emberi mulasztás okozta a balesetet, mindenképpen le kell vonni a tanulságokat. Úgy véli, akár a Gripenek konstrukciójával, akár a karbantartással, akár a kiképzéssel kapcsolatban vannak hiányosságok, mindenképpen intézkedni kell. A szakbizottság bevonását maga azért is elkerülhetetlennek tartja, mert a gép pótlásáról is dönteni kell, és ez akár tízmilliárdos nagyságrendű közpénzt érinthet.