Utalt arra, hogy több mint 1500 iskolát „árasztottak el” kísérleti tankönyvekkel. Véleménye szerint az elmúlt 25 évben kormányoktól függetlenül rendben ment a tankönyvfejlesztés, most 25 év tapasztalatát dobja a kukába a kormány. Kunhalmi Ágnes szerint a közoktatás átalakításának célja az uniformizálás. "Egy kocka alakú kerékhez" hasonlította a Fidesz által átalakított rendszert, ami látszólag stabil, de nem megy sehova. Az ellenzéki politikus azt mondta, a tankönyvpiac és -fejlesztés átalakításának az lesz a következménye, hogy a magyar gyerekek nem fejlődnek, lemaradnak a modern világtól.
Emmi: Ne hisztizz!
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakállamtitkársága szerdán az MTI-vel azt közölte: a kormány intézkedéseinek köszönhetően az idei tanévben az eddiginél is több pénz marad a családok és a pedagógusok zsebében, mindenkinek olcsóbb a tankönyv, a diákok 60 százaléka ingyen kapja meg a tankönyveket, a pedagógusok számára pedig újabb béremelés lépett életbe. A nyugodt és sikeres tanévkezdést egyedül a baloldali hisztériakeltés veszélyezteti - zárul az államtitkárság állásfoglalása.
Az Emmi a kifogásolt tartalmakra nem reagált, mindenesetre a tankönyves panaszblogon gyűjtik a legostobább idézeteket, íme egy kis ízelítő:
Hogy néz ki egy vidéki szavazó?
„Ítéld meg a képek alapján, hogy az urna elé járuló választópolgárok milyen településen szavazhatnak, illetve melyik társadalmi réteghez állhatnak legközelebb?" (Feladat a nyolcadikos történelemtankönyvben, négy sztereotip illusztrációval súlyosbítva.)
Buta amerikaiak
„Büszkeségre adhat okot, hogy míg az amerikaiak szemében az értelmes, logikus gondolkodás szinte az utolsó helyen áll, addig nálunk az egyik legfontosabbnak vallott érték.” (Hetedikes irodalomkönyv.)
Nyugatimádat napjainkban
„Egyelőre úgy tűnik, ma még nem az igazságosabb társadalom és az igényesebb kultúra iránti igény érvényesül sok embernél, hanem elsősorban a fogyasztási szokások átvétele. Hamburgert eszünk. Disneylandbe látogatunk. MTV-t nézünk (Music TV). A CNN-en figyeljük a legújabb katasztrófákat. Coca-Colát iszunk. Nike-ban járunk és ha hazaérünk a plázákból meg a centerekből, valami microsoftos játékkal butítjuk magunkat, mert az olyan cool. Embertársainkról alkotott véleményünket egyre inkább befolyásolja, hogy trendi-e a foglalkozása, vagyis informatikus-e az illető vagy netán filmrendező. Logók, sztárok, slágerek és márkanevek irányítanak minket, s elfeledtük, hogy az élet többet ér, mint bármilyen tárgy." (Hetedikes irodalomkönyv.)
A lányok nem tudnak számolni
Egy haját tépő lány fotójával illusztrálták a hatodikos matematika tankönyvet. A tankönyves blog szerint a könyv borítója igazi ínyencség a „hogyan rontsunk el egy tankönyvborítót” kategóriában. Egyrészt egyértelműen sugallja a matematika vélt nemtudásának női sztereotípiáját, másrészt nehezen lehet elképzelni azt is, hogy bárkit motiválna.
A 444.hu további gyöngyszemekre bukkant a hetedikes tankönyvekben:
Ne nézz bunyót
"A média szabadságát ma az állam igen kis mértékben korlátozza. Annál inkább kényszerpályára tereli a műsorszerkesztést a nézettségi számokért folytatott küzdelem. A reklámokért ugyanis annál több pénzt kapnak az egyes csatornák, minél többen nézik az előtte, utána játszott filmet. Ez a küzdelem magyarázza, hogy népszerű "bunyós-öldöklős" filmek töltik be az esti kínálatot. Márpedig az erő ilyen ábrázolása az ezen felnövő gyerekek személyiségét igen rossz irányba befolyásolja. Ők maguk is agresszívek lesznek, s ebben látják a problémák, viták rendezésének egyetlen lehetőségét.
Rossz kívánságok
"A tesztoszteron például nemcsak a férfiasságot fokozza, hanem a harciasságot is, amely háborúk híján is megnyilvánulhat káröröm, károkozás, kiabálás, rossz kívánságok, bosszú, indulatosság formájában, és persze a mások által vívott harc szemlélésében is, ami az agresszív filmek sikerességét magyarázza."
Óvakodj az internettől
"A technika fejlődése azonban nem jeleni az őszinteség és a hitelesség térnyerését, a hírközlő szervek ma is félretájékoztatnak minket időnként. Különösen az interneten érkező közléseket kell fenntartásokkal fogadnunk, hisz az e-mailek, chat-üzenetek, honlapok feladói könnyen megbújhatnak az ismeretlenségben, nem ellenőrizhetők, sokszor felelőtlenül manipulálják olvasóikat." (Más helyütt viszont a hetedikes irodalomtankönyvben a Harmonet elnevezésű ezoterikus honlapról idéznek.)
Nyugatos Dzsenifer
"A mai átlagember nem tulajdonít jelentést a névnek, inkább hangzás alapján választ. Aki ilyen nevek közül választ: Dzsenifer, Dzsesszika, Vanessza, Vivien, feltehetőleg kedveli az angol-amerikai kultúrát, értékrendet. Aki viszont olyan neveket részesít előnyben, mint Bendegúz, Csongor, Soma, Botond, alighanem az ősi magyar kultúrához kötődik. Ez azonban a szüleink választása, mi magunk legfeljebb felnőttkorunkban változtathatjuk meg nevünket." (A tankönyv szerzői ezzel tulajdonképpen azt sugallják, hogy ne csak nevet változtassunk, hanem nemet is - a Szerk.)