– Régen, ha jöttünk Budapestről, megálltunk Nagycsécsen, kimostuk a tartályokat, és mentünk még tovább hét kilométert a gyárig – meséli Tóth János, aki egy hatvan-hetven járműből álló fuvarozó vállalkozást vezet. Most az autók előbb az autópályáról bemennek Nagycsécsre, ott kimossák a tartályokat, visszamennek az autópályára, és a hejőkürti leágazónál egy újabb kitérővel érik el Tiszaújvárost.
Ez alkalmanként ötven kilométernyi pluszutat, azaz a cégnek évi 30-40 millió forintos bevételkiesést jelent, és ezt senki sem téríti meg.
– Európában sehol nem fordult még elő, hogy egy két számjegyű főutat elzártak volna a teherforgalom elől – mondják más fuvarozók. Ráadásul a 35-ös főút ezen szakaszát öt évvel ezelőtt uniós pénzből pont azért erősítették meg, hogy bírják a megnövekedett terhelést: így ez a pénz voltaképp kárba veszett.
|
A nagycsécsi kamionmosóig még szabad az út. Onnan fordulhatnak vissza a teherjárművek Földi Imre |
Sokan úgy számoltak, érdemesebb megszegni a szabályokat, és behajtani mégis, hisz az egyszeri büntetés kifizetése még mindig olcsóbb, mint megtenni a tetemes kitérőt. Erre azonban a rendőrök is rájöttek, a forgalomkorlátozás óta sűrűbben ellenőriznek – és büntetnek – ezen a szakaszon. A fuvarosok azt mondják: a bírságot még ki is fizetnék, csakhogy a sofőrök is büntetőpontokat kapnak a kihágás miatt, s eljöhet az idő, amikor az összegyűlt „rovók" miatt a jogosítványukat, azzal együtt pedig a munkájukat is elveszítik.
A vállalkozók ezt is igazságtalannak tartják, hiszen egy szlovák vagy ukrán kamionost nem sújt hasonló szankció, emiatt pedig a magyar cégek kerülnek versenyhátrányba a hazai utakon.
– A gyorsforgalmi úthálózat megépítése egyebek mellett a tranzitforgalom lebonyolítását, valamint az általuk közvetlenül elkerülhető települések átmenő forgalmának csökkentését célozza. Nyékládháza–Tiszaújváros térségében az M30-as és az M3-as autópálya megépítése a fenti célokat szolgálja – így reagált a fuvarosok panaszaira Marczin Bence, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
– Mivel a gyorsforgalmi úthálózat többletkilométert jelent a közlekedők számára, ezért az elmúlt időszakban a 35-ös számú Nyékládháza–Debrecen másodrendű főút Nagycsécs és Sajószöged átkelési szakaszán a nehézgépjármű-forgalom jelentősen megnövekedett, és ennek hatására a légszennyezés, a zaj- és rezgésterhelés a lakosság számára már nem tolerálható mértéket öltött. Egyes járművek behajtásának a tilalmát abban az esetben lehet elrendelni, ha a forgalom biztonsága vagy egységesítése, a környezet védelme, az út állapotának megóvása azt indokolja – közölte az osztályvezető, aki szerint a Magyar Közút épp a forgalom biztonsága és a lakosság védelme érdekében vezette be a súlykorlátozást az érintett szakaszon.