Csakhogy hiába nyújtották be a számlát, a pénz nem érkezett meg. Reklamáló levelükre a mentőszolgálat azt válaszolta, hogy miután a támogató szervezet hiánypótlást írt elő az OMSZ számára, „a kifizetés nem biztosított”. A cég előbb a mentőszolgálat főigazgatójánál reklamált, végül Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez fordult.
Lapunk úgy tudja: a vállalkozás panasza miatt a miniszter hétfőn igazoló jelentést kért az Országos Mentőszolgálat vezetőitől. Másnap, kedden az OMSZ kommunikációs vezetőjétől a számla rendezését firtató kérdéseinkre azt a választ kaptuk: „A kivitelezés költségének fedezete a projekt költségvetésében rendelkezésre áll. Az összeget úgynevezett szállítói finanszírozás keretében a közreműködő szervezetek fizetik ki a vállalkozó részére. A szükséges adminisztrációs lépéseket megtettük, az eljárás folyamatban van.”
Arra a kérdésünkre, mi volt az oka, hogy nem sikerült időben meghosszabbítani a támogatási szerződést, nem kaptunk választ. A Laterex Kft.-t azóta sem fizették ki.
Bár az uniós pénz egy modern mentésirányító rendszerre már 2008 óta rendelkezésre áll, a mentőszolgálatnak csak tavaly januárban sikerült kiírnia a bevezetést lehetővé tévő közbeszerzést, és a nyár elején kötötte meg a szerződést. A projekt végső lezárásának határidejét az érintett hatóságok jóváhagyásával többször is módosították, a legutolsó ilyen dátum 2014. május 31. volt, és ennek meghosszabbítását nem sikerült időben kérni.
Tavaly nyáron az egészségügyért felelős államtitkár, Szócska Miklós és Burány Béla, az OMSZ főigazgatója közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hamarosan elindul az új mentésirányítási rendszer. A mentőszolgálat főigazgatója áprilisban a Népszabadságnak azt nyilatkozta, hogy már május 26-án múzeumba kerül az a mágnestábla, amely jelenleg a mentésirányítás elengedhetetlen eszköze, hiszen átállnak az új rendszerre. A fejlesztés célja, hogy tízből kilenc esetben 15 percen belül érjenek ki a mentők a segítségre szorulókhoz.
Az esetek 78 százalékában sikerül tartani ezt a szintidőt. A mutatón az ezredforduló óta nem sikerül javítani. Az uniós pénzből modernizált mentésirányítással táblagépek kerülnek az új mentőkbe, és minden a mentéssel kapcsolatos információt ezeken gyűjtenek majd.
Ez a rendszer ad a feladat elvégzéséhez logisztikai támogatást, pár másodperc alatt a beteg összes adata az orvos, a mentőtiszt, a mentőápoló rendelkezésére áll, miként az is megtudható, hogy az illetőt honnan hová kell vinni, melyik a leggyorsabb útvonal, hol van szabad ágy. Emellett figyeli a beteg életjeleit is. Amint a kórházszektor készen áll arra, hogy az érintettet fogadja, lényegében egy gombnyomással átadható a beteggel együtt valamennyi információ is.
Míg az informatikai rendszer kiépítését a Tigra Kft. által vezetett Tigra-Enterprise konzorcium 1,921 milliárd forintért, addig az épületet a Laterex Kft. 235 millióért készítette el. Lapunk kérdésére az informatikai projektért felelős cég, a Tigra kommunikációs vezetője azt válaszolta, hogy az ő számláikat a mentőszolgálat a szerződés szerint és időben fizeti.