Meggyőződése szerint nálunk nem lehet védtelenül hagyni a járművezetőket, mert a közösségi közlekedés összes problémája rajtuk csattan, és ha az utas valamiért elégedetlen a szolgáltatással, a sofőrökön veri el a port. Az érdekvédő szerint a járművezetőket sokszor szidalmazzák, leköpdösik, megfenyegetik, s még fel is jelentik őket. Ez utóbbi kapcsán leszögezte, hogy a BKK elvtelenül utasbarát gyakorlatot folytat, ezért még a nyilvánvalóan alaptalan feljelentést is a járművezetőnek kell bizonyítékokkal alátámasztva – akár hetekig tartó kínos eljárásban – cáfolnia.
A járművek többségén vannak ugyan kamerák, amelyek az ilyen esetekre bizonyítékot szolgáltatnának, ám egy részük csak képet rögzít, hangot nem, ráadásul a berendezések zöme gyakran üzemképtelen. De ha mégis sikerül összehozni a képet és a hangot is, mire bizonyítási szakaszba lép egy ügy, a vitatott esetnek nyoma sincs, mert az előírás szerint a felvételeket 16 naponta meg kell semmisíteni – sorolja a problémákat Nemes.
Ez egy csapdahelyzet, amelybe a járművezetők naponta belesétálhatnak, s nem tudnak biztonsággal a forgalomra figyelni – szögezi le az elnök, hozzátéve: az EKSZ többször is jelezte a cégvezetésnek és a BKK illetékeseinek a gondokat, ám szerinte a társaság halogatja a megoldást.
A sofőrök szerint azokon a járatokon, amelyeken nincs fülke, az utasok meghatározó hányada szinte kényszert érez a járművezetővel való beszélgetésre, adott esetben a kötözködésre. A vezető azonban folyamatosan végez valamilyen nagy figyelmet igénylő manővert, ezért Nemes szerint nem traccsolhat menet közben. Sokan viszont ezt is zokon veszik.
Úgy tűnik, efféle helyzetben a buszvezető nem tud jól reagálni: ha a forgalomra figyel és nem válaszol, az bőszíti fel az indulatos kötözködőt, ha válaszol, abból meg szóváltás kerekedik – állítja az elnök. A BKK által hivatkozott nemzetközi gyakorlat viszont az – emelte ki –, hogy jól működő kamerarendszerrel rögzítenek mindent, ami a fedélzeten folyik, s ha konfliktushelyzet következik be, a felvételek döntő bizonyítékként szolgálnak a bejelentések kivizsgálásban.
A régi Ikarusok helyett az utóbbi időben szinte kizárólag fülke nélküli járművek állnak forgalomba, függetlenül attól, hogy használt vagy új beszerzésű autóbuszokról van szó. Ez Nemes szerint a vagyonbiztonságot is veszélyezteti, mivel a járművezető nem tudja elzárni sem a kötelezően rákényszerített jegykészletet, illetve az aznapi bevételt, sem a személyes értéktárgyait, amikor elhagyja a járművet.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet mielőbbi megoldást sürget, ám ha a BKK nem mutat együttműködési hajlandóságot – jelentette ki az elnök –, az EKSZ a munkavédelmi hatósághoz fordul.