galéria megtekintése

Az álom mint talált tárgy

0 komment


Csordás Lajos

Szűcs Attila a magyar festészet középgenerációjának egyik legizgalmasabb tagja. Tavaly egy szakmai szavazáson beválasztották a tíz legjelentősebbnek tartott hazai kortárs képzőművész közé.

Déli pályaudvarhoz közeli műtermében különös festői világának műhelytitkaiba igyekeztünk bepillantást nyerni. A műterem tulajdonképpen egy első emeleti lakás, melynek utcára néző nappalijában az egyik nagyobb falfelület szolgál alkotásra. A falnak támasztva, egy hosszú polcra állítja a vásznakat festés közben. Néha egészen furcsa alkotói módszereket is alkalmaz. A Felkészülés a sötétségre című képén például kifeszített festékes madzaggal csapatta fel azokat az egyenes, lézerszerű vonalakat, melyeknek hálójában három angolszász katonatiszt áll, s egyikük pálcájával egy hatalmas fekete négyzetre mutat.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

Legújabb festménye, tőle szokatlanul szinte akció­kép, középpontjában ugrató rendőrlovassal. Művei máskülönben filozofikus, melankolikus jelenetek, melyek hősei furcsa megvilágításban álló emberek. Legalábbis mostanában. Mert húsz éve még többnyire magányos bútorok, fotelek, kanapék, ágyak, padok voltak főszereplői. Aztán megjelentek a figurák. Külön sorozaton tűnt fel Buster Keaton, a némafilmek elfeledett sztárja.

 

Majd volt egy sorozata a történelem veszteseiről. 1997-ben lefestett egy mereven, hullatartásban fekvő alakot. Ez a fekvő mozdulat gyakran visszatért a képein, és mint elárulja, 2011-ig fogalma sem volt róla, hogy eközben az interneten egy ehhez hasonló gesztus, az úgynevezett planking divat lett. Ennek ellenére tovább használta képein ezt a pózt, sőt az egyik festményét szoborban is megvalósította. A kanapé támláján plankingelő szoboralak tavaly köztérre került egy ideig a Nagymező utcában. Ezután egy gyűjtőhöz vándorolt, de talán látható lesz megint a Ludwig Múzeumba tervezett őszi kiállításán.

– Hogyan alkot? Mik az ihletői?

– Van több ezer fotóm a világ minden részéről. És az összes látványelem ihletőm tud lenni. Internetről bogarászom őket főként, a Pinterestről, a Fortepanról, régebben sokat jártam antikváriumokba.

És valóban, tele kinyomtatott fotókkal az asztala. Néhány tematikus album is látható köztük: portrék, autók, enteriőrök.

– Talált tárgyak – mondja a művész –, de talált tárgynak tekintem az álmaimat is. Vagy egy irodalmi élményt. Nagyon szeretem például Raymond ­Carvert, és a Katedrális című novellája évekig foglalkoztatott.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

Elő is húz a házi raktárból egy nagyméretű, sárgás-lilás tónusú festményt, a Felkészülés a világosságra című képet. Angyalszerű kislányok láthatók rajta, amint egy emeletes ház fölé hajolnak, melyen – mint valami tortán – mintha gyertyák világítanának. Ezt a képet például egy álom ihlette, de belejátszott Carver novellájának hangulata is.

– A festmény egy megismerési aktus – folytatja Szűcs Attila. – Van egy alapélményem vagy koncepcióm, amin elindulok, és figyelek közben, hogy a festmény milyen tudna lenni. Ha jól figyelek, akkor elszabadul tőlem, és független életet nyer. Valóságossága pedig nem abból fakad, hogy milyen pontosan tud leírni egy figurát vagy teret, hanem annak a valóságossága, hogy az alkotó jelenléte mennyire érezhető az alkotás folyamatában. A hibáival együtt. Azt hiszem, ez a döntő.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.