galéria megtekintése

Civilek: Ne zárják be a Déli pályaudvart!

7 komment


Hargitai Miklós

A Déli pályaudvar bezárására vo­natkozó szándék ­elhagyására ­kéri a kormányt a Magyar Közlekedési Klub (MKK). Az 1991 óta létező szakmapolitikai szervezet elemzése szerint a ­Déli megszüntetésének már a tervezési költségeiből is jelentősen javítható lenne a regionális vasúthálózat szolgáltatási színvonala. A kormány azt tervezi, hogy a Déli pályaudvart a kelenföldi vasútállomásra helyezik át, a Déli helyén pedig főként zöld területet hoznának létre.

Az MKK szerint elképesztő, hogy mindenfajta közlekedéspolitikai illeszkedés nélkül, hirtelen ötletektől vezérelve felbukkanhat és a kormányzás gyakorlatát ismerve akár a megvalósításig is eljuthat egy ilyen elképzelés. A közösségi, illetve egyéni (kerékpáros és gyalogos) közlekedés fejlesztése érde­kében dolgozó legrégebbi hazai civil szerveződés szerint a ­Déli bezárása mellett nem szólnak érvek, a lépés káros következményei az egész fővárosra és a budapesti agglomerációra kihatnának.

– Szívesebben látnánk a rombolási ötletelések helyett pozitív fejleményeket a közösségi közlekedés érdemi, aktuális kérdéseivel kapcsolatban, amilyen például az ütemes menetrend kiterjesztése az egész személyszállítási rendszerre, a közös tarifa megvalósítása vagy éppen a kedvezményrendszer gyökeres átalakítása – olvasható a lapunkhoz eljuttatott dokumentumban.

Az MKK elemzése szerint a ­Déli pályaudvar jelenleg Magyarország egyik legforgalmasabb vasútállomása, mely az elővárosi mellett komoly távolsági forgalmat is lebonyolít. A városközponthoz közeli elhelyezkedése miatt a városon belüli utazásokban is jelentős szerepe van. Ha a Déli megszűnik, Érdről, Nagytétényből, illetve valamennyi érintett vasútvonal felől jelentősen romlik számos csomópont elérhetősége: a Széll Kálmán tér, a ­Batthyány tér vagy a ­Kossuth tér megközelítése 10-12 perccel hosszabbá válna, a hűvösvölgyi villamos vonalán vagy az Óbudán ­lévő csomópontok elérési ideje pedig ennél is nagyobb mértékben nőne.

 

A szakmai szervezet szerint üzemi szempontból sem pótolható a Déli pályaudvar. Kelenföldön éppen most szedtek fel vágányokat a P+R parkoló építése miatt, így oda még csak üzemi funkciókat sem lehet áthelyezni. A tévhitekkel szemben a személypályaudvar vágányainak száma sem csökkenthető jelentős mértékben: a kormány által példaként említett HÉV-vonalakkal ellentétben az országos vasúthálózat egy nyílt, sokszereplős rendszer, ahol számos különböző funkciójú, megállási rendű, más-más kocsikat igénylő vonat közlekedik azonos infrastruktúrán. Ezáltal jóval több helyre, kapacitásra, tartalékra van szükség, különben a legtöbb utas által fő problémaként megélt takarítás és menetrendszerűség terén kellene ésszerűtlen kompromisszumokat kötni.

A Déli az ország egyik legforgalmasabb pályaudvara
A Déli az ország egyik legforgalmasabb pályaudvara
Szabó Miklós

Például kellő számú tartalék vágány hiányában mit lehetne kezdeni a nyári ­adriai hálókocsis vonatokkal, a 300-400 fős csoportokat szállító iskolai különvonatokkal vagy a 40-50 kerékpárt szállító balatoni gyorsvonatokkal? – teszi fel a kérdést az MKK, jelezve, hogy a Kelenföldi pályaudvar kialakítása ezeknek az igényeknek nem felel meg. A szervezet szerint nyilvánvaló, hogy Kelenföldön nem működne a HÉV-jellegű pörgős üzem, és a Pusztaszabolcsra vagy Székesfehérvárra áthelyezett kiszolgáló funkciókkal sem lehetne akkora területet nyerni a Déliben, amely kielégítené az ingatlanfejlesztők elvárásait. A civilek mindezek alapján arra kérik a kormányt, hogy álljon el a Déli pályaudvar bezárására vonatkozó terveitől.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.