galéria megtekintése

Cégeitől megfosztva vergődik majd alkuról alkura Budapest

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 16. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Budapest működése csak a jelentősebb fővárosi cégek államosítása, illetve állami érdekkörbe tartozó cégekhez rendelése révén tartható fenn ősztől. Az önkormányzati választási törvény módosítása nyomán kerületekre széthulló fővárosnak ugyanis sem politikai ereje, sem pénzügyi lehetősége nem lesz a nagyobb összvárosi feladatok elvégzésére.

A Népszabadság információi szerint a kormány „preventív intézkedésként” állami kézbe venné a nagyobb közműcégeket és a BKV-t.

Jóval bonyolultabb lesz a képviselők közötti politikai háttéralku, és jóval kiszámíthatatlanabbá válik a szavazás kimenetele

A fővárosnál várhatóan csak a Főkert, a Budapesti Közlekedési Központból kiváló fővárosi közútkezelő és a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. marad. A döntés mögött két fő ok húzódik. A Fidesz az önkormányzati választási törvény átírásával sem látja biztosítottnak a majdani fővárosi többséget, másrészt, ha a kivéreztetett főváros helyett úgyis a kormány biztosítja a társaságok működéséhez szükséges forrásokat, akkor beleszólást is kér az irányításba.

 

Ez pedig akkor valósítható meg a legegyszerűbben, ha átveszi a cégeket.

A Főkert maradhat Budapesté - így tervezi legalábbis a kétharmados hatalom
A Főkert maradhat Budapesté - így tervezi legalábbis a kétharmados hatalom
Kurucz Árpád / Népszabadság

A bizonytalan választási eredmény miatt a fenti tervekhez még a voksolás előtt meg akarják szerezni a jelenlegi Fővárosi Közgyűlés támogatását. Ám ehhez erősen szaporázni kellene a lépéseket. A közgyűlés elvileg júniusban ül össze utoljára a nyári szünet előtt, és a korábbi elképzelések arról szóltak, hogy nem is igen rendeznek több ülést az őszi választásokig.

A pártakarat természetesen felülírhatja mindezt. Ha szükséges, akár több rendkívüli ülést is összehívhatnak a voksolásig. De vajon mit ajánlanak a lojalitásért cserébe az önkormányzati választási törvény átírása miatt többségükben semmibe hulló fővárosi fideszeseknek? Kerületvezetőként legfeljebb féltucatnyian térhetnek vissza a testületbe.

Még a választások előtt mindent el akarnak rendezni
Még a választások előtt mindent el akarnak rendezni
Teknős Miklós / Népszabadság

– Az önkormányzati törvény tucatnyi általános feladat elvégzését írja elő az önkormányzatoknak. Ezek között városfejlesztési, városüzemeltetési, közművelődési és közbiztonsági kötelezettségek egyaránt megtalálhatóak. Budapesten vélhetőleg a városüzemeltetés lép előtérbe a következő ciklusban – véli Tóth József (MSZP) Angyalföld polgármestere, bár többször is hangsúlyozza, hogy a törvényi szabályozás állandó változása miatt korántsem tudható teljes bizonyossággal, hogy milyen feladatra vállalkoznak a Fővárosi Közgyűlésben is szerepet kapó kerületi polgármesterek.

A XIII. kerületet 1994 óta vezető Tóth mindemellett úgy véli, hogy a fővárosi testületi tagság nem ró vállalhatatlan terhet a kerületvezetőkre, mivel a felkészülésben saját szakértői csapatuk mellett a polgármesteri hivatalok apparátusára, illetve intézményeire is támaszkodhatnak. S ez jóval több tapasztalt segítő, mint amennyivel a jelenlegi fővárosi képviselők rendelkeztek.

A közgyűlésben most állandó vitatémát jelentő, több ezer oldalra rúgó közgyűlési előterjesztések feldolgozását sem tekinti reménytelen kihívásnak.

Sokkal fogósabb kérdés szerinte a bizottsági munka, amely gyakoribb részvételt és sok kisebb horderejű ügyet jelent, miközben a bizottságok összetételének tükröznie kellene a közgyűlési arányokat. Bár az sem eléggé világos, hogy a gyakorlatban miképpen számlálják majd a szavazatokat, hiszen a kettős többség értelmében nem csupán a testületi többség szükségeltetik a döntéshez, hanem az is, hogy az igennel voksoló polgármesterek a fővárosi lakosság több mint a felét – legalább 870 ezer embert – képviseljék.

Nem tudható, hogy miként történik mindez a bizottsági döntéshozatalnál vagy a titkos szavazások – intézményvezetők kinevezése, főpolgármester-helyettesek választása, díjak odaítélése – összesítésénél. A helyzetet tovább bonyolítja a kompenzációs listán bejutottaknál alkalmazott szorzó, amelyben az adott jelöltre leadott szavazatok számát szorozzák a januári lakosságszám/legkisebb kerületi lakosságszám hányadosával. Ez biztosítaná a képviseleti arányosság elvét.

Atkári János szerint jön a bonyolult háttéralkuk kora
Atkári János szerint jön a bonyolult háttéralkuk kora
Földi Imre / MTI

Atkári János – Demszky Gábor volt főpolgármester egykori helyettese, Tarlós István jelenlegi városvezető extanácsadója – szerint a szavazatszámlálás csupán szoftverkérdés. (Az adott polgármesterhez rendelik az általa vezetett kerület népességét, és ezt minden szavazáskor automatikusan összeadják a voksok szerint.)

Az viszont Atkári szerint is kétségtelen, hogy jóval bonyolultabb lesz a képviselők közötti politikai háttéralku, és jóval kiszámíthatatlanabbá válik a szavazás kimenetele, újabb és újabb trükkökre kényszerítve a polgármestereket. Atkári úgy véli, hogy a főpolgármesteri hatáskörök bővítésének lebegtetett lehetősége valójában csak rontana a helyzeten.

Ha például a forrásmegosztás esetében a főpolgármester megvétózza a polgármesteri többség véleményét, akkor ezzel a fővárosi költségvetés elfogadását is megakadályozza. Ám ezzel saját magát is zsarolhatóvá tenné, amely aligha vonzó lehetőség. Abban viszont mindketten egyetértenek, hogy Budapest ősszel darabokra hullik szét a kerületi, illetve pártérdekek mentén. Ráadásul eléggé követhetetlenül hol az egyik, hol a másik győzedelmeskedik majd. De egyelőre az is kérdés, hogy a kisebbség blokkolni tudja-e majd a többség terveit. Az viszont bizonyos, hogy az összvárosi érdek esik majd a legkisebb súllyal latba a politikai alkukban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.