galéria megtekintése

Nincs alku a pótlóbuszokról, káosz jöhet a 3-as metró felújításakor

4 komment

Szalai Anna

Fordulat nélkül zárulhat az M3-as metróvonal felújítása miatt szükséges buszpótlás ügye. A városvezetés gyakorlatilag az előző javaslatát terjeszti elő a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésére. A kormány és a főváros között nem is volt érdemi tárgyalás a kérdésben.

Május közepén Kocsis Máté, a VIII. kerület fideszes polgármestere javaslatára vették le az M3-as metró felújítása idején szükségessé váló buszpótlás ügyét a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésének témái közül. A tanácsnok azzal indokolta kérését, hogy a kormány előző nap elfogadta a nemzeti buszstratégiát, így további egyeztetések szükségesek a tárgyban.

Fotó: Boros Jenő / Népszabadság

Az ellenzék kockázatosnak ítélte a halasztást, mivel az ügy rendezéséig a metrórekonstrukció sem kezdődhet meg. Bolla Tibor BKV-vezérigazgató szerint a döntéshozatal június elejére halasztása önmagában nem okoz késést. Tarlós István nem szavazott, a kormánypárti városatyák viszont támogatták Kocsis javaslatát. A buszpótlás ügyét harmadszorra napolták el. S azután gyakorlatilag nem történt semmi.

 

Így most elővették az előző előterjesztést. Ebben leszögezik, hogy a szolgáltatásrendelés kockázatos lenne az M3-as  felújításának határidejére, ráadásul hosszú távon drágább is, mint az új buszvásárlás. A buszok a szolgáltatásvásárlással ellentétben a BKV járműflottáját gyarapítják, időben megérkezhetnek, ráadásul járművezetőket se kell elküldeni.

A metrófelújítás miatt a fővárosnak várhatóan 150 darab csuklós buszt kell beállítani, hogy a kiesett kapacitásokat pótolni tudja. A korábbi elképzelések között a szolgáltatás kiszervezése, illetve bérlés is szerepelt. A BKV végül az új buszok vásárlására írt ki tendert 2015-ben. A tendert a lengyel Solaris nyerte meg, amely 115 buszt szállítana. Csakhogy az erre vonatkozó szerződésről végül nem döntött a közgyűlés.

Tarlós a legutóbbi sajtótájékoztatóján felhívta a figyelmet, hogy a kormány a főváros számára teljesen váratlanul visszavonta a buszvásárláshoz korábban adott garanciát, így sem lengyel, sem magyar buszt nem vásárolhat hitelből a főváros. De már akkor is jelezte, hogy a szolgáltatásvásárlás az eddig ismert számítások szerint drágább lenne, ráadásul meglehetősen bizonytalan, hogy egy erre kiírt tendert időben sikerül lezárni.

Az M3-as metró rekonstrukciója novemberben kezdődne, így addigra kellene megoldani a buszpótlást. A korábban kiírt tendereken a lengyel Solaris, illetve a magyar Mabi-Bus Kft. nyert. A szerződéseket a BKV alá is írta, a Fővárosi Közgyűlésnek azonban vétójoga van 180 napig. A kormány új keletű kérésként azt várta a fővárostól, hogy az olcsóbb, határidőre szállítható csuklós buszok helyett magyar járműveket, illetve Törökországban gyártott Mercedeseket vásároljon. Tarlós rámutatott: a magyar buszokat félkészen szállítják, ráadásul novemberre legfeljebb 48 készülhet belőlük. A Mercedesek viszont nem magyar gyártásúak, ráadásul szóló buszok, így a metrókiváltásra nem is alkalmasak. Ami országos szinten évek múlva pozitív hatással bír, az Budapestnek nem biztos, hogy most jó – összegzett Tarlós, aki egyúttal kijelentette: a főváros csak akkor tárgyalhat a szolgáltatásvásárlásról, ha a kormány kifizeti az ebből származó esetleges többletköltségeket. A főpolgármester kormányhatározat formájában várt erre garanciát. A kabinet azonban nem teljesítette ezt a kérést, így visszatértek a kiindulóponthoz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.