galéria megtekintése

Budapest birtokba vette az új metrót

22 komment


Szalai Anna

Lehetett sütkérezni. Így is, úgy is. A nap ragyogott. Az új 4-es metró pedig meghökkentően világvárosi. Nagyvonalú. De ez csak később látszik majd. A nép már jóval a déli harangszó előtt megrohanta a Kálvin téri megállóhoz levezető lépcsőt.

– Ez az új metró miatt van? – hallatszik a lépcső tetejéről. Bólogatnak. Megállás nélkül csattognak a fényképezőgépek. Holott nem ez a hivatalos átadási ceremónia. Egyetlen politikai celeb sincs a közelben. Egymás mellett készülnek a szelfik és a videók.

– Történelmi pillanat ez. Itt állok az új 4-es metró bejáratánál és a kapuk nyitására várok... – pózol egy zselézett hajú ifjú a lépcső középtájékán. Még jó, hogy Neil Armstrong híres szavait nem idézte a kis meg a nagy lépésről. Bár a kormánypártnak a saját árnyékát is át kellett lépnie ahhoz, hogy ma saját teljesítményükkel elégedetten átadhassák a zöld metrót.

Tarlós István megnyitó beszédében – nagy büszkeségünkre – hosszan idézett a Népszabadság korábbi cikkeiből, majd kitért a metrószerződésekre, és bevallotta, hogy még 2010-ben is gondoltak rá, hogy leállítsák, de a szerződések felbontása csődbe taszította volna a várost.

 

Orbán Viktor a nagy összefogás remek példájaként emlegette a beruházást. Nem lehetett pontosan érteni, hogy mire gondol, lévén 1998-ban saját maga mondta fel a fővárossal kötött finanszírozási szerződést.

Az utazás vége: a 4-es vonal pesti végállomása a Keletinél - Móricz Simon / Népszabadság

Két órával később és néhány megállóval messzebb a szocialisták szerveztek alternatív átadó ünnepséget a Szent Gellért téren. Rendkívül méltatlannak tartva a Fidesz-kormány sütkérezését a beruházás fényében. Orbánék korábbi szerződésbontása négy év csúszást és 80 milliárd forint veszteséget okozott számításaik szerint a városnak. Ráadásul csak a beruházás felét valósították meg, hiszen a Bosnyák téri és a budaörsi virágpiaci szakasz nem valósult meg.

Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője Mesterházy Attila szocialista pártelnök nevében ígéretet tett rá, hogyha győznek, befejezik a beruházást, mivel csak a hat további megállóval együtt működtethető gazdaságosan az új metró.

Molnár Gyula, Újbuda előző szocialista polgármestere nem kívánt találgatásokba bocsátkozni a megtérülésről. A 4-es metró lényege, hogy a forgalmat a föld alá tereljék. A hosszabbítás pedig az agglomeráció számára is elérhetővé tenné az új korszerű közlekedési szolgáltatást. Azután átvágták a nemzetiszín szalagot. Egy ősz hölgy elkérte egy darabkáját.

Alig néhány száz méterre onnan, a Szabadság híd túloldalán a Fővám téri állomásnál alig egy tucatnyian toporogtak a féltucatnyi rendőr őrizte bejárat előtt. A déli átadás előtt negyedórával még javában javították az egyik mozgólépcsőt.

A Móricz Zsigmond körtér megállója a legszínesebb - Móricz Simon / Népszabadság

A Kálvin téren se indították el az összeset, hiába taposta egymást a nép. Babakocsikkal törték az utat, hatalmas zsebkendővel karistolták a kopasz homlokot, nagy tételben fogyott a pizza. A Budapesti Közlekedési Központ munkatársai lufit és szórólapot osztottak.

Lent – kissé meglepő módon – már várakozott egy csapat. Ők már korábban elindultak egy másik állomásról, és itt kiszálltak nézelődni. Mint egy múzeumban, csak senki nem pisszegte le a gyerekeket.

– Anya, mikor jön már? – érdeklődött egy nagycsoportos. – Látod a számokat? Már csak egy perc és ideér – nyugtatta az anyja. Mellette rózsaszín kabátos ikerlányok húzták-vonták anyjuk kezét. Volt, aki tapsolt a begördülő szerelvény láttán. Miért nem ültök mellém? – nyafogott egy fiatal lány. – Akkor nem látunk ki – legyintett társa, aki meredten figyelte az alagút falát.

A Bikás parknál japán turisták kattintgattak, Kelenföldnél osztálykirándulást tett az első bé, csupa zöld egyenpólóban.

– Még csak 12.34? – sajnálkozott egy kamaszlány, majd fekete pólós ifjú tanárára pillantva reménykedett: de azért már nem írjuk meg a dolgozatot, igaz? A következő megállónál leszálltak, mert mindjárt kicsengetnek.

Kinek jár a hála?
Kinek jár a hála?
Máthé Zoltán / MTI

Három megálló öt perc alatt, nem lesz meg így a 13 perces menetidő – meredt stopperórájára egy ifjú. Mások így is elég gyorsnak találták az új vonalat, bár Újbuda Központnál kicsit megpihent a teljesen automata szerelvény. Néhányan aggódva egymásra pillantottak, de azután belelendült megint.

A Rákóczi téren a miniszterelnököt szidta valaki, mire két közterület-felügyelő és egy rendőr szállt fel a szerelvényre minden ajtónál.

Csodás az idő – konstatálta a Liberálisok egyik képviselője a Szent Gellért téri megálló bejáratánál, majd összecsavarta a „Köszönjük Demszky!” – feliratú molinóját.  

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.