galéria megtekintése

Állóháborúvá vált a Határ úti „Balkán” ostroma

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 14. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Először körbeásták, azután körbekerítették a bírósághoz forduló kereskedők pavilonjait a Határ úti buszállomásnál. A boltosok új helyen is bérlők maradnának. Ferencváros átadná az egész területet a fővárosnak.

Nehéz most odaképzelni a vázlatterveken szereplő „vízarchitektúrát” a Határ úti buszvégállomás körbezárt pavilonjainak helyére. Az aszfalt fölött remeg a levegő. Még az ezresért „kánikularuhát” áruló asszonyok is lemenekültek az aluljáróba, ahonnan már csak egy kijárat vezet a felszínre. A lépcsőn saját vizeletében üldögél egy bizonytalan korú férfi. Kevés szó esik idelent. Kevesen is állnak meg, a többség csak áthalad.

Marja a földet egy munkagép, körötte kerítés, rajta „Több mint 3000 négyzetméter területű park épül” feliratú molinó feszül. A kerítésen belül üres pavilonok, a betont már feltörték körülöttük, a falakba is belekapott a gép, de azok még állnak.

Úgy tűnik, csak félig jött be a ferencvárosi terv, miszerint az építkezéshez a felvonulási területet úgy alakítják ki, hogy a boltosok hozzáférhessenek saját pavilonjaikhoz, de a működésüket ellehetetlenítik. Azt várták, a kereskedők két-három nap alatt feladják, és elbonthatják majd a bódékat. Ám négy pavilon még áll.

 

A Határ úti „Balkán” felszámolását évek óta szorgalmazta a kispesti, a lőrinci, az erzsébeti és a ferencvárosi önkormányzat, de az első érdemi lépés 2013-ra tehető, amikor György István főpolgármester-helyettes munkacsoportot hozott létre a csomópont átépítésére, és azt ígérte: 2014 elejére elbontják az üzleteket, és megindul az építkezés. A bódék ugyan nem tűntek el, de márciusra elkészültek az első látványtervek. Ezeken egyetlen üzlet sem szerepelt. Erre hivatkozva nem hosszabbították meg a területen évtizedek óta álló pavilonok tulajdonosainak közterület-foglalási engedélyét 2014. január elsejétől. De hamarosan kiderült, mégis épülne a területre „egy 200 négyzetméteres kereskedelmi egység, előterében vízjátékkal”.

Munkaterület a Határ úton
Munkaterület a Határ úton
Koncz György

A boltosok ettől kezdve nem kártérítést kértek a saját pavilonjaik lebontásáért cserébe, hanem ígéretet a kerületi önkormányzattól: ők is vásárolhatnak majd bérleti jogot az új üzletben. Ígéret helyett felszólító levelet kaptak a „jogosulatlan közterület-használat megszüntetésére”. Néhányan ellenálltak. Több per indult. A beruházás indítása egyre késett, megkezdődött az egyezkedés.

Áprilisban a kerületi városfejlesztési bizottság ülésén ismét terítékre került az ügy. Ekkor szólt a ferencvárosi felújítási iroda vezetője a boltosok ellehetetlenítéséről, mivel az ügyet „tovább húzni már nem lehet”. A területet végül június közepén kerítették körbe. Az LMP kerületi képviselője két nappal később győzedelmesen jelentette: „az önkormányzat sürgősségi indítványt terjesztett be képviselő-testületi ülésre, mely szerint a kereskedőkkel peren kívüli egyezséget kötnének, a boltok jelenlegi tulajdonosai a majdan létesítendő kereskedelmi egységben előbérleti jogot kapnak.” De mégsem így történt. A ferencvárosi önkormányzattól kapott tájékoztatás szerint a beruházás végén a kerület – az egyszerűbb ügyintézés érdekében – átadná a terület tulajdonjogát vagy a vagyonkezelői jogot a fővárosnak. Felvetésükre nem érkezett válasz.

A még el nem bontott négy pavilon tulajdonosaival azóta sem sikerült megállapodni. Az önkormányzat szerint jogtalanul akadályozzák a közérdekű beruházás megvalósítását. Jelenleg két per folyik az ügyben. A No. 1 Gyros Kft. keresetét első körben tavaly szeptemberben, a Forgó és a Mobil Határ Kft. keresetét idén júliusban elutasította a bíróság. A cégek fellebbeztek.

Ez a terv

A Határ úti autóbusz-végállomás felújítása áprilisban kezdődött. Megújul az útburkolat, a járdák, a vízelvezetés, a villamosperonok akadálymentessé válnak, a megállókban utasváró épül. A buszforduló által körülzárt parkba fákat és cserjéket ültetnek, valamint új padokat, utasvárókat, szemeteseket helyeznek ki. A projekt lebonyolítója a Budapesti Közlekedési Központ. A terveket a Főmterv készítette, a kivitelezést a KÉSZ Építő Zrt. végzi. A felújítás nettó 430 millió forintba kerül, amit a fővárosi önkormányzat biztosít.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.