galéria megtekintése

Bernie Ecclestone is fizethet

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 30. számában
jelent meg.

Ábrahám Ambrus–Pető Péter
Népszabadság

Nem csupán az FTC futballcsapata, de akár Bernie Ecclestone, a Forma–1 mindenható ura is a zsebébe nyúlhat a reklámadó előírásai miatt. Amint arról beszámoltunk, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal publikálta azt az anyagot, amely rögzíti: a szponzoráció is lehet adóköteles, ha a támogatott közzéteszi a cég logóját, molinóit. Ez az előírás minden bizonnyal érinti a Forma–1-es Magyar Nagydíjat is.

Varga Mihály gratulál a potenciális adóalanyoknak
Varga Mihály gratulál a potenciális adóalanyoknak
Kurucz Árpád
Nehezen elképzelhető, hogy a futammal összefüggő reklámbevételek ne haladják meg a hozzávetőleg 1,6 millió eurót, azaz az 500 millió forintos határt, ami fölött fizetni kell a sarcot. Jól érzékelteti a versenyautós sportüzlet nagyságrendjét, hogy számításaink szerint a magyar állam az idén mintegy 30 millió dollárt, azaz hétmilliárd forintot fizetett az Ecclestone-birodalomnak az esemény rendezési jogáért.

Kerestük az ügyben a Hungaroring Sport Zrt.-t, ám lapzártánkig nem kaptunk választ kérdéseinkre, s Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató sem reagált hívásainkra. Ugyanakkor az elöljáró a Hungaroring honlapján fellelhető korábbi interjúban azt mondta: a nagydíjjal összefüggő reklámbevételek az Ecclestone érdekeltségi körébe tartozó vállalathoz folynak be.

Ez azt jelenti, hogy ha ez az összeg meghaladja a félmilliárd forintot, akkor elméletileg Ecclestone társaságának mint reklámközzétevőnek kell utalnia az államkasszába. Az RTL Klub példájából tudjuk, a kormány nem engedi azt, hogy külföldi székhelyű cégek segítségével, kapcsolódó vállalkozásokkal kerüljék ki az adót, így az illetékeseknek a Forma–1-es bizniszt is meg kell vizsgálniuk. A Jalsovszky Ügyvédi Irodától az FTC stadionnevének üzemeltető cég általi értékesítéséről kértünk szakvéleményt.

 

Fehér Tamás vezető adójogász megkeresésünkre akkor így reagált: „Egyrészt le kell szögezni, hogy a reklámadótörvény logikájából adódóan mindenképpen lesz olyan személy, aki az adott létesítmény (ingatlan) reklámcélú hasznosítására jogosult. Ezért, ha ebben az esetben a klub esetleg nem realizál a reklámcélú hasznosításból árbevételt (vagy azt nem erre tekintettel realizálja), annál a személynél, aki ténylegesen ilyen célból hasznosítja az ingatlant (a példában az üzemeltető), az erre tekintettel elszámolt árbevétel reklámadóalapot fog képezni.”

Ez a felelet bizonyos tekintetben irányadó lehet a Hungaroring esetében is, azaz ha nem a létesítmény üzemeltetője, akkor az Ecclestone-cégcsoport lehet az adóalany. Ha így van, az különös helyzetet teremt, elvégre a Forma–1-es tótumfaktum aligha örül majd: kemény üzletember hírében áll, aki oda viszi a futamokat, ahol ideális feltételeket kínálnak neki. Arról nem szólva, hogy a jogszabály-értelmezés komikus helyzeteket teremthet.

Ha például jövőre is a Pirelli gumigyár lesz a Magyar Nagydíj főszponzora, elképzelhető, hogy a felek Ecclestone londoni irodájában aláírják a szerződést, majd a magyar állam – a reklámtörvény alapján – „becsenget” a jussáért úgy, hogy az érintett vállalatok magyar bankszámlára nem is utaltak, s vezetőik még csak Magyarországon sem jártak.

Ez csak az alapprobléma, még nem foglalkoztunk a súlyosabb dilemmákkal. Például azzal, hogy multinacionális vállalatok sora hirdet a Forma–1-es autókon, amelyek köröznek a Hungaroringen, és e reklámok közzététele után, meglehet, ki kellene számítania valakinek, hogy mekkora a reklámszerződésekből a magyar futamra eső rész, s az eléri-e a kritikus 500 millió forintot. Ha igen, akár a csapatok is az állami kassza felé vehetnék útjukat a leintés után...

Igaz, a NAV, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzetgazdasági Minisztérium korábban egyaránt azt rögzítette: nem adóköteles a bevétel, ha a szponzorált nem hozza nyilvánosságra a szponzor nevét. Ám a szponzor azért fizet, hogy nevét közzétegyék. Ezzel akarja növelni hírnevét vagy termékeinek és szolgáltatásainak ismertségét, kelendőségét.

Az mindenesetre nem meglepő, hogy megannyi reklámadóval összefüggő kérdésre nincs egyelőre válasz. Az Atlatszo.hu által megszerzett és közzétett előkészítő anyag arról tanúskodik: a jogszabály alkotói annyira a médiaipar szereplőire koncentráltak, hogy nem foglalkoztak a gazdaság többi részével, így a sport szponzorációval sem. Most viszont el kell dönteniük, hogy például Ecclestone-nak kell-e utalnia. Ha nem, a „fizető vendégek” újabb modellt kezdhetnek tanulmányozni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.