galéria megtekintése

Alkotmányellenes a paksi hitel

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 10. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

A Fidesz saját alaptörvényének is több ponton ellentmondó szerződést kötött. A privatizáció óta egyébként nem sikerült egyszerre csökkenteni az államadósságot és növelni a gazdaságot.

A hatályos alaptörvény 37. cikk (3) bekezdése szerint „a központi költségvetés végrehajtása során nem vehető fel olyan kölcsön, és nem vállalható olyan pénzügyi kötelezettség, amelynek következtében az államadósságnak a teljes hazai össztermékhez viszonyított aránya a megelőző évben fennállóhoz képest növekedne”.

A fenti passzus és az orosz hitelre épülő paksi bővítési projekt közötti ellentmondás már az Orbán–Putyin-atompaktum aláírásakor feltűnt a beruházás ellenzőinek, akkoriban azonban elvileg még létezett olyan – trükkös és mindenképpen az alkotmányosság határát súroló – megoldás, hogy a hitelt kiszervezik valamilyen költségvetésen kívüli szereplőhöz, elkerülve a nyílt alaptörvénysértést.

Az „Oroszországi Föderáció Kormánya és Magyarország Kormánya között a Magyarország Kormányának a magyarországi atomerőmű építésének finanszírozásához nyújtandó állami hitel folyósításáról szóló megállapodás kihirdetéséről” szóló, tartalmilag már nem módosítható törvényjavaslat beterjesztése óta ez az opció már nem létezik: mint a jogszabály címéből is kiderül, a hitelfelvevő a magyar állam, tehát a hitel a magyar államadósságot növeli.

 

A lapunk által megkérdezett szakértők szerint a vita tárgya legfeljebb az lehet, mikortól és pontosan mennyivel, ám a törvényszöveg ezekben a kérdésekben is útmutatást ad. A hitelösszeg tízmilliárd euró, a ténylegesen lehívott hitelrészek folyósítási dátuma megegyezik a hitelből finanszírozott eszközbeszerzések, munkálatok és szolgáltatások teljesítésének elfogadására vonatkozó okmány dátumával. Minden évben a soron következő költségvetés elfogadása előtt fél évvel meg kell állapodni arról, hogy az adott költségvetési időszakban mekkora hitelrészt fogunk felhasználni, a felvett kölcsön egyenlege után azonban már 2014-től kamatot fizetünk. Ráadásul lesznek olyan évek is, amikor a teljes hitelösszegnek akár a 30-40 százaléka is egyszerre jelentkezik (erre akkor kerülhet sor, amikor a reaktorblokkok fődarabjai Magyarországra érkeznek).

A fenti ismérvek alapján kizárható, hogy a hitel ne növelné a GDP-hez viszonyított államadósságot. Ehhez ugyanis az kellene, hogy egyrészt a GDP látványosan növekedjen, másrészt többet költsünk államadósság-csökkentésre, mint amennyi hitelt felvettünk. Ugyanakkor Magyarországnak az állami vagyon privatizációjának lezárulta óta soha nem sikerült az államadósság érdemi csökkentése mellett gazdaságot növelnie. Inkább az tekinthető jellemzőnek, hogy a hiteleinket újabb hitelekből fizetjük vissza. Ez történt az IMF-kölcsön előtörlesztésekor is, és ezért nem csökken az újabb és újabb hiteltörlesztési „győzelmek” ellenére az államadósság.

A törlesztés során a kamat meghaladja majd a kölcsön összegét
A törlesztés során a kamat meghaladja majd a kölcsön összegét
Paksi Atomer?m?

A visszafizetendő teljes hitel (tőke plusz kamatok) mértékéről elgondolkodtató számítást tett közzé Jávor Benedek, az Együtt–PM szakpolitikusa. Kalkulációjában a hitelszerződésben szereplő adatokat használta, vagyis azt, hogy a kamat 2014-ben és a paksi atomerőmű 5. és 6. erőműblokkja üzembe helyezésének dátumához legközelebb eső március 15-ig vagy szeptember 15-ig, de legkésőbb 2026. március 15-ig évi 3,95 százalék; a visszafizetés első hét évében évi 4,50 százalék; a visszafizetés második hét évében évi 4,80 százalék; a visszafizetés utolsó hét évében évi 4,95 százalék, a kamat összege pedig naponta növekszik a kölcsön folyósításának napjától a tőke teljes visszafizetésének napjáig.

Jávor számítása szerint ezen feltételek alapján a magyar állam a jelenlegi árfolyamon a 3050 milliárd forintos hitel törlesztése során legalább 3200 milliárd forintnyi, vagyis a hitelösszeget meghaladó mértékű kamatot is kifizet, eszerint a törlesztésre fordított összeg elérheti, de a forint gyengülése esetén akár jelentősen meg is haladhatja a 7000 milliárd forintot (ezenkívül jelentkezik még a 750 milliárd forintnyi magyar önrész – annak esetleges kamatterheivel –, illetve a csatlakozó beruházások finanszírozására fordított további tőke és kamat). A visszafizetési időszak 21 évében 600 millió és egymilliárd euró közötti éves törlesztés fogja sújtani a mindenkori költségvetést. Emlékeztetőül: az IMF-hitel erőltetett ütemű visszafizetése során a 2013-as utolsó gigarészlet 216 milliárd forint, azaz mintegy 700 millió euró volt – ekkora terhet kellene vállalnia az országnak minden évben, több mint két évtizeden keresztül, a paksi hitel törlesztéséhez.

Alkotmányossági probléma adódhat egyébként a hitelfelvételről szóló törvény elfogadásával kapcsolatban is. Erről az alkotmány azt írja: az Alkotmánybíróság a pénzügyi tárgyú jogszabályokat is „korlátozás nélkül jogosult megsemmisíteni, ha a törvény megalkotására és kihirdetésére vonatkozó, az Alaptörvényben foglalt eljárási követelmények nem teljesültek”. Márpedig a hitelszerződéshez nem készült az alkotmányban és a jogalkotási törvényben előírt hatásvizsgálat – ez az a gazdaságossági elemzés, amely kimutatná, hogy mekkora lenne a beruházás megtérülését biztosító áramár, és amelyet az ellenzék hónapok óta hiába keres.

Roszatom: viszik a fűtőelemeket

Még az idén elszállítják Magyarországról a paksi atomerőműben 2003-ban megsérült fűtőelemeket – közölte a Roszatom illetékes szakembere hétfőn. Alekszandr Dorofejev, az orosz állami atomenergetikai cég irodavezetője emlékeztetett: a fűtőelemeket szállítható állapotba hozták, már csak meg kell állapodni az ukrán hatóságokkal arról, hogy átszállíthassák őket Ukrajna területén. (MTI)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.