gazdálkodhat. Ebből a summából futja új csatornák indítására is. Az MTVA a múlt héten jelentette be: bekerül a kínálatba a fiatalokra koncentráló Petőfi Tv, valamint – a tervek szerint – 2015 nyarától sugárzó M4 Sport. Az állami vállalat az utóbbival kapcsolatban jelezte, nem kíván a piacon működő csatornák konkurenciája lenni.
Erre azonban kevés esélye van: minthogy sporteseményeket közvetít majd idehaza, óhatatlanul riválisa lesz a hazai eseményeket is közvetítő sportcsatornáknak. Már csak azért is, mert az állami csatornákon láthatók az NB I-es futballmérkőzések, amelyek a legértékesebb hazai termékek közé tartoznak. Még egy átlagos élvonalbeli meccset is hozzávetőleg százezren néznek tartósan. Ezzel e találkozók az esetek többségében felülmúlják például Az Este című politikai műsor nézettségét.
Ha viszont az MTVA nem kíván részt venni a versenyben, abból az következne, hogy nem pályázik például az NB I-es közvetítési jogokra, amelyeket aktuálisan a Sport TV-vel közösen birtokol. (Ma sem nyilvános adat, pontosan mennyit fizettek a jogokért.) Ám úgy tudjuk, sokkal inkább annak van realitása, hogy az új adó a futballra épít. Ha viszont így van, akkor nem sajnálhatja majd a pénzt, ráadásul nincs is korlátok közé szorítva, mivel nem kell profitot termelnie, az adófizetők állják a számlát.
Már az indulás is komoly összeget emészthet fel: akár három milliárd forintba is kerülhet évente a közmédia új sportcsatornája. Igaz, az MTVA vezetése azt reméli, a csatornának köszönhetően jelentős reklámbevételeket realizálhat. Ez nem reménytelen, tekintettel arra, hogy az állami média legnézettebb műsorai közé tartoznak a sportesemények. Legutóbb a Forma 1-es futam nyerte a heti vetélkedőt, de a Top 10-be befért az időmérő edzés, egy futballbajnoki meccs, s a férfi kézilabda-válogatott találkozója is.
|
Nincs táblás ház, de az államnál képben van a futball Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Egyébiránt az MTVA azzal harangozta be az M4-et, hogy elsősorban a tizenhat kiemelt sportág eseményeit kívánják közvetíteni. E csoportba az asztalitenisz, az atlétika, a birkózás, az evezés, a cselgáncs, a kajak-kenu, a kerékpársport, a korcsolyasport, az ökölvívás, az öttusa, a röplabda, a sportlövészet, a tenisz, a torna, az úszás és a vívás tartozik.
Ezek között megannyi piaci szempontból értéktelen sportág szerepel: az eseményeken nincsenek nézők, a csatornák pedig – érdeklődés hiányában – nem közvetítik a meccseket, versenyeket. Csakhogy egy-egy vidéki mérkőzés közvetítése is legalább egy millió forintot emészt fel, sőt, az összeg akár a kétmilliót is elérheti. Márpedig napi szinten hatalmas költségeket jelent majd, hogy a legrangosabb kézilabda- és kosárlabda-mérkőzéseket vidéki településekről – Körmend, Szombathely, Győr, Szeged, Veszprém, Szolnok – kell közvetíteni.
Nagyot álmodott
Orbán Viktor kormányfő a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia lapjában megjelent korábbi interjúban - éppen a TV2 eladási tárgyalásai idején - arról beszélt, hogy legyen magyar kézben egy kereskedelmi tévécsatorna. Azt mondta, „ha lenne Magyarországon magyar kézben lévő kereskedelmi tévécsatorna, akkor magánpénzből is költenének a közvetítésekre, csak éppen Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, mindegyik külföldi. Ezért olyan magyar, nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. Ez sem lesz mindig így, de addig is a magyar köztévének kell helytállnia.”
Természetesen vannak igen értékes termékek is, mint például a kézilabda Bajnokok Ligája-sorozat, amiért
a riválisok is versenyt futnak.
Ebben a játszmában a kormány már korábban besegített az állami médiának: jogszabályban kötelezte a kisebb csatornákat, hogy a társadalom számára kiemelten fontos eseményeket osszák meg a nagyobb elérést garantáló csatornákkal.
A napi minimum 16 órát sugárzó csatornához legalább 30 fős szerkesztőséget kell kialakítani, amely mögött ugyanekkora műszaki csapat áll. Műszaki szakemberek szerint a sportcsatorna elindításához minimum egy új közvetítő kocsit kellene vásárolni az MTVA-nak, ebből a legolcsóbb is 500 millió forintba kerül, de a magasabb nívóhoz milliárdos autóra van szükség. Azaz mindenképp drága mulatság lesz a csatorna üzemeltetése. Még akkor is, ha információink szerint a közmédia vezetése úgy számol, hogy a sportcsatorna napi műsorának döntő többsége az Európai Műsorsugárzók Szövetségétől érkezik.
Kérdéseinkkel kerestük az MTVA-t, érdemben azonban nem válaszoltak. Azt írták: „Az M4 Sport előkészítési folyamata zajlik, jelenleg kérdéseikre tehát nem tudunk részletes választ adni. Miként azt szintén jeleztük, további információkkal jelentkezünk a későbbiek során."